sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:864

באותו הוויכוח מטעמים ברורים לא נכנס כלל ראש בית"ר לענייני ההגנה והאצ"ל , ואף לא דיבר על קשרי אצ"ל- ( 1870 בתגובתו המיידית והישירה ביקש ראש בית '' ר לפרק את המתח הקרוב להתפוצצות . על צד האלות היה הוויכוח בתחום הסיגנון וההסברה , יותר משהיה בתחום ההלכה או המעשה . אף בגין בטיעונו 'הצבאי' לא שלל את הפעולה המדינית כגורם במילחמת העם . דברי ראש בית"ר השפיעו השפעה יתירה על הצירים , וריסנו את התלהבותם של הקי ציוניים ו'האצ"לייס' שבהם . הסבר סיפרותי נאה לרקע הוויכוח מסר ד"ר ישראל שייב / אלדד / ' ) מעשר ראשון ' , כא—כב , ( שלא פיקפק בפרימאט העקרוני של בית"ר ולא נמנע מלהכיר בהפרת המישמעת הבית"רית מצדם של ראשי התאים הא צ"לייס , ועם זאת בא לכלל הערכה של 'ניצחון הדלת החורקת' : ץלמוחרת ניצחנו אנחנו המצוקים , אותו , אח האראל / ר"ל דבוטינסקי . / אנחנו , אשר נעורינו לא זרמו בקצב פושקין ולרמונטוב , לבנו לא זב דם כאשר זב דם לבו למעשי האכזריות של המהפיכה הרוסית . אנחנו , אשר לא היתה לנו שהות בין מילחחת עולם ראשונה לשנייה ליהנות מהמילודיות של איטאליה ושמיה , לא היה איכפת לנו , אם נאה הוא המישטר הפאשיסטי או לא , ולא הבינונו בניתוחנו הפוליטי היבש , למה מסרב הוא בכול זאת להיפגש עם מוסוליני ; אנחנו , שלא היינו בני דור לוחם לחופש האזרח , לליבי ראליסם ולדימוקראטיה פארלאמנטארית , לא תפסנו את סוד אהדתו למישטר הפארלאמנטארי הבריטי ולחופש הפרט וה כבוד לפרט שבבריטאניה עצמה . זה היה הרקע הפסיכולוגי לוויכוח ולמאבק שהתחולל בכינוס למוחרת אותה התעלות מן האבל . מנחם בגין עולה לנאום . "אנפאנט טיריבל '' של בית"ר פולין ... נעשה לדבר האופוזיציה בבית"ר . אס הוא לא יוציא את בית"ר מהקיפאון , — — — אין כל ספק שהאירגון הצבאי הלאומי יאכל אותה במהירות רבה , בין אס יהיה הסכם בין שני הגופים , ביז אם לא יהיה . נמאס לו לנוער לשבת בקננים , לכתוב פטיציות , ולצעוק בוז על דרכי הסוכנות היהודית . בן יוסף היה הביטוי הראשון לחת מרדות בארץ ישראל , הוא לא קיבל פקודה , לא מבית"ר ולא מאצ"ל . בפולין , מרכז הכוח הבית"רי , גדלים בני יוסף רבים . ראש בית"ר עשה ג'יסטה נפלאה בנאום האבל . הוא אמר 1 "אני נותן לך , בן יוסף , עכשיו את הפקודה לעשות את מה שעשית . '' הדברים נבלעו בגלי שירת הקסמים , ולא הוברר , אס זו גם התחייבות פוליטית להבא , או אין זה מוכיח כלום , ואין זה אומר , שמעתה ייתן ראש בית"ר את הפקודה להפסיק את ההבלגה . קנני בית"ר נמצאים במשבר חמור . פשוט "מצפצפים" על מפקדי הקננים . מישנזעת כפולה . השיעמום דוחק מהקן . החשאיות , הקורסים וראשית הפעולות בארץ מושכים לתאים , שהאירגון הצבאי הלאומי מקים אותם בכול מקום . הברירה היא או התפוררותה של בית"ר , בייחוד זו של שיכבת המתבגרים , או העברתה לקו אקטיביסט 1 . מנחם בנין הוא דובר האופוזיציה האקטיביסטית . ' — כמרחק השמיים והארץ כן המרחק בין ארץ ישראל לבין המדינות של גלות היהודים . כשהערבים זקוקים לעזרה , פשוט עוברים הם את הירדן או את גדר התייל של טיגארט / מיבצר המישטרות בארץ . / זהו דבר קל יותר מלעשות מעשה ריפל / להוליך יהודים ברגל מפולין לארץ ישראל עי' להלן . / שום אסטראטג בעולם לא יגיד , שבמצב כזה אנו יכולים לעשות מעשה גאריבאלדי ודי ואלירה . זהו פיטפוט . רחוק הוא מצבנו ממצב האיטאלקים והאירלאנדים , ואם אתם חושבים שאין דרך אחרת מלבד זו שהציע האדון בגין , ויש לכם נשק — אבדו את עצמכם לדעת . אם אץ מצפון יותר בעולם — יש נהר ויסלה וקומוניסט ... מד . שדובר על הפליט היהודי , שאף מדינות חופשיות אינן קולטות אותו , הרי דווקא על זה שסוגרים את הדלתות בפני הפליט היהודי בנינו מימי הרצל את תקוותנו על המצפון . למצפון יש גבולות . אב ! מבקשים ממני שאאסוף כספים למען בית יתומים — אעשה זאת . אבל אט ירצו שכול ימי חיי אחזיק בביתי יתומים , לא אעשה זאת . מה מכריח אותי לבנות בית יתומים , אם לא המצפון י השאלה היא : כלום יש בעולם נטייה להתאסף ולדון על ביניין בית יתומים , או לא י — לי נדמה שיש , שלמה נתנה אנגליה את הצהרת באלפור ? אם טועה אנוכי , אני מציע לכם לפזר את בית"ר , ואם איני טועה — קבלו באופן אכזרי את המסקנות : לנו נחוץ זה שיעזור לנו להחזיק את דלתות ארץ ישראל פתוחות עד שייכנס מספר אריתמיטי מספיק של אנשים וכלים . כשיהיה רוב יהודי , נודה לשומר , ובעצמנו נעשה את השאר . אולי הזר של עכשיו אינו מתאים , אולי יש צורך לחפש זר אחר ... ? רוזבלט רצה לקרוא לוועידה בין לאומית לפיתרון שאלת הפליטים . הניסיון הראשון [ ועידת איוויאן , יולי [ 1938 לא הצליח . יש לדרוש ניסיון שני . התפרצות של גבורה עברית בארץ ישראל עוזרת בהרבה . אלא למה זה עוזר — - . ' זה עוזר לעורר את הגורם המכריע , את המצפון . חלוקת הארץ נקברה על ידי פיל בעצמו . כמובן , שכדי לחנך ולהוכיח , חשובה היא הגבורה . מטרתה היא — לחנך את הגויים , חינוך מבוסס על התקווה , או האשליה , שיש מצפון . להגיד שאין מצפון עוד — זהו ייאוש . במטאטא נטאטא דעה זו . מותר , כמובן , לכול אחד מאתנו להביע דעות , אולם יש גבול . המושל בעולם זהו המצפון . אני מכבדו . לעשותו ללעג ולקלס — אסור . אני מבין יפה את ה : אב , אבל לבוא משום כך לידי ייאוש — סכנה היא . חריקת הדלת היא שאין בה תועלת ואין צורך . ' בתגובתו הספונטאנית לא בא ראש בית"ר להציע ניתוח מלא במעמד היהודים בעולם , אלא רק לחזור ולרמוז על מובנה של המציאות , שעדיין אינה מניחה מקום להכרעה המדינית הגדולה . הוא ביקש להיות מחנך ולהסביר , שהפילוסופיה של המילחמה , ללא חשבון התנאים וללא חשבון התוצאות , היא פילוסופיה של ייאוש ופסולה . מעשי גבורה - אדרבה ואדרבה , יש בהם שכר של חינוך והשפעה . מעשה ייאוש - בשום פנים לא . אומץ לב גדול נדרש לומר את הדברים הגלויים והחריפים האלה על מיפתנה של התהום שנפתחה לפני עם ישראל , ואין תימה שדבקה בהם חריפות שמתוך כאב ורוגזה . 137 °

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help