sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:862

( ד ) ויכוח מרכזי במרכזו של הוויכוח -בגין - ז'בוטינסקי את אי האפשרות לחכות עוד ליום הגדול שיבוא , ואת החתירה לקראת פעולה צבאית קרובה , גדולה ומכרעת , יצא לבטא מנחם בגין ( קצין נציבות , פולין . ( בגין חש תחושה יתירה , ממגעיו הישירים עם המוני התנועה , את דופק השאיפה שאחזה ברבים , מפקדים ופעילים , לשינוי הקו המעשי ולהפעלת התנו עה כולה כגורם פעיל וקובע במערכה הצבאית בארץ ישראל . המצב ללא הכרעה של ממש בחזית ארץ ישראל שנמשך במשך שנים , מניעת העלייה הליגאלית ההמונית וסכנת ההתנוונות הכרוכה בה , מצד אחד , וההטפה המאכסימאליסטית בהשראתו הגדולה של אב"א אחימאיה והתארגנות התאים של אצ"ל בתוך בית"ר , שהרחיבו פעולותיהם , מצד שני , נצטרפו יחד להתעוררותו של בגין להיות פה להלכי רוח חדשים . בגין נשא את דברו . ראש בית"ר בא עליו בשאלות בתוך דבריו , ואף בא עליו בדברי תשובה . הדברים נשתמרו רק על פי רשימותיהם של מזכירי הכינוס , ובכול זאת ראוי וחשוב להביא מתוכן , כדי לעמוד מהן על מהותו של הוויכוח שהידהד הדים גדולים בקרב התנועה במשך זמן רב . ואלה דבריו של בגין : ' השאלה המעניינת כיום הזה את בית"ר איננה "מה " , אלא "כיצד . " במשך חמש עשרה שנות קיומנו לימדנו את עצמנו ולימדנו אחרים להשיב על השאלה הרא שונה : בית"ר רוצה במדינה עברית גדולה . בית"ר שואפת לפיתתן מלא של הבעייה היהודית , ולא יימצא אדם שיהין להכחיש , שהתפתחות השנים האחרונות אומנם יבלה עוד לאמצנו בשאיפתנו למלכות . דווקא בכוח התפתחות זו צצה השאלה השנייה : כיצד . באילו אמצעים נשיג את מטרת חיינו ז נכון הדבר , שעד עכשיו היתה התעניינותנו , בתור בית"רים , מעטה בשאלה זו , שהרי את התשובה מצאנו בתורת התנועה המדינית . תנועה זו היא בעלת זכויות היסטוריות כבירות . היא יצרה שיטה שלימה של פוליטיקה הרצלאית ... יש צורך - ככה לימדנו בית ספרנו הפוליטי - להשתמש בלחץ המוסרי . הלחץ יהיה ישיר , על סמך שותפות האינטרסים שלנו עם אנגליה , ואמצעי — על ידי המדינות המעוניינות , על ידי חבר הלאומים ובכלל על ידי מצפון-העולם . ואנו , בית"רים , האמנו , בתור צה"רים , שבאמצעים הללו אפשר להשיג את המטרות ... אולם היום נשתנה הכול : בארץ ישראל , ביהדות ובעולם , ואנו חייבים להסיק מסקנות . קודם כל , מצפונו של העולם חדל להגיב . אנו מצטערים על כך , אבל עובדה היא שאי אפשר להכחישה . אנו מתכוונים לא רק למחצית "ההיא" של העולם ; אנו מתכוונים גם למחצית השנייה , שגם שווייץ החופשית אינה נותנת יותר זכות מיקלט לפליטי גרמאניה . שנית , חבר הלאומים / שמרכזו בג'יניבה / אבד ערכו , והמדינות הדימוקראטיות של סקאנדינאביה דורשות את ביטול הסעיף 6 ו של החוזה , שבלעדיו הופך חבר הלאומים למועדון פגישות של מיניסטרים . נשארת רק שותפית האינטרסים עם אנגליה ... אבל מה יוצא לנו מזה , אם אפילו ידיד כמו אורמסבי גור מציע כמאכסימום % 5 שיל ארץ ישראל ... ה"שותף" שולח לתלייה ולבתי הסוהר את מיטב בני עמנו . אבל נגיד נא לעצמנו את האמת , שהוא מוכרח לקחת בחשבון קודם כל את הערבים , ולא אותנו , כי , אנא מכם , השוו שני מחנות ושני סוגי מילחמה - מילחמת יהודים ומילחמת ערבים . הערבים רוצים למשול . יש להם אמביציה לאומית , אבל אין זאת שאלת חיים בשבילם , והתבוננו כיצד הם נלחמים . ועל מצב היהודים אומרים י ישנה טראגדיה של מיליונים רעבים ללחם ונרדפים על צוואר . ועכשיו מציעים חלוקה . הערבים מקבלים — % 95 אינם מסכימים ונלחמים בדם . לנו מציעים , % 5 וכיצד אנו נלחמים י חלק מאתנו לגמרי מסכים לכך . ואף החלק השני שאינו מסכים , כיצד הוא לוחם ז ברור הדבר , שאם קיימת דיספרופורציה כזאת של כוח וכבוד בין היהודים והערבים , מוכרחת אנגליה להתחשב עם דרישותיהם שלהם ולא שלנו ... הציונות היא אידיאל נצחי , אבל הגשמתה תידחה לעשרות שנים , אם נמשיך ללכת בדרך זו . די לנו לוותר . אנו רוצים להילחם , למות או לנצח ... במנהלים , ונמנעים חיכוכים . 'אולי אפשר יהיה להשאיר את הערכים הספציפיים של כל איגוד , אולם כולם ינוהלו על ידי מוסד בית"רי מרכזי ... הגיע הזמן לבטל את הצה"ר . הדור הבית"רי הבוגר רוצה להישאר במיסגרת בית"ר . ה '' אוצרון" צריך להיות היסוד לפיתוחו של רעיון השירות ולקיומו . שאלת הגיוס אינה שאלה בית"רית בלבד , אלא של כל הנוער הלאומי ' . בסיגנון דומה דיבר ערי ז ' ב ו ט י נ ס ק י , שפיקפק אם ניסיון החייאת הצה"ר על ידי בית"ר יעלה : 'יש לבטל את הצה"ר . להיכנס לבית"ר או להישאר במיסגרת ההסתדרות הציונית החדשה ' .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help