sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:861

( ג ) מיבנה : מקומו של ה ' אוצרון ' ותפקידו בסבך זה של עבודה חינוכית מצד אחד , ועבודה פוליטית וצבאית מצד שני , נזדקרה ועלתה שאלת המיבנה של בית"ר , ובייחוד , כמובן , שאלת ה'אוצרוך הבית '' רי , בכלל , וביותר בגולה . את הפיכתו של ה'אוצתף הבית"רי לדרגה של חיילים דרש שרגא דוב ( פולין , ( בלא התייחסות ל'ברית החייל . ' 'אחרי שלוש עשרה שנות פעולה לא מצאה בית"ר מיסגרת בשביל הבוגרים , והם הולכים ואובדים לתנועה . הנוער העברי רואה בנו את הצבא הלאומי , ולפיכך מושיט לנו יד . הנוער העברי מאמין , שהוא עצמו עתיד להיות אותו החייל , ברם כשמתבגר הוא מכיר , שאין בית"ר טובה הרבה יותר משאר ההסתדרויות , ומשום זה מתרחק מהתנועה . עלינו , לפיכך לדאוג , שבית"ר תהיה אותה ההסתדרות הצבאית , שממנה ייצאו החיילים המהפכנים ... מציע להקים לא דרגת ה"אוצרון , " אלא דרגת החיילים ' . את הקושי בקיומו של ה'אוצתף ראה יוסף ג ל א ז מאן ( נציב , ליטא ) בצד הפסיכולוגי : 'בני 24 אינם נמצאים בבית"ר לא משום שהתקנון גרוע , אלא מפני שהאנשים אינם מחונכים עדיין . נעים להם יותר לשבת בבית קאפה מלעסוק בהגנה . הבחור המבוגר פשוט מתבייש ללבוש חולצה / מדים . / במרוצת הזמן ניתק הקשר בין המבוגרים לבין בית"ר , ומחלה זו אפשר לרפא רק בחינוך . יש לנטוע בלב הבית"רי הצעיר את ההכרה , שלעזוב את בית"ר אפשר רק על ידי בגידה או מיתה . יש לקבוע סיסמה ברוח זו ' . גלאזמאן נמנה אפוא עם אלה שראו את בית"ר כתנועה לכול החיים , כמיסגרת לכול התפקידים . עם הקמתה של ההסתדרות הציונית החדשה ( הצ"ח ) נראה לכמה מן החברים לראוי לבטל את הצה"ר . משה שטיין ( ארץ ישראל ) ראה את בית"ר ה מורחבת והפידיראטיבית כבאה במקומה של הצה"ר : ' צריך ליצור פידיראציה אחת של כל ההסתדרויות הנמצאות תחת כנפי הצ"ח נתונה לשילטון אחד בית"רי ' , שהרי במסגרת אחת ניתן לחסוך בכספים , בא ואת בית הספר אין מכניסים בפוליטיקה ' . שאלה זו , שנדונה לא אחת בעיתונות הבית " רית , ובייחוד ב'המדינה ' , לא הכאיבה כבר אחרים בכינ , יס , שמשום כורח הזמן נתפסו לשאלת הרחבתו של החינוך הצבאי כשאלה בוערת . אורי קרין דרש הבאת מומחים להכשרה הגנתית מארץ ישראל , ואפילו עדיף החינוך הסינתטי , הרי 'לנוכח המצב בארץ ובגולה — יש להעדיף את ההכשרה ההגנתית על התרבותית ' . נחום ז פ ר ן הדגיש דווקה את חשיבותה של הפעולה הפוליטית בבית"ר , ולפי לשון דבריו - אף בשם בית"ר : ' יש ליצור הסתדרות פוליטית בעלת צורה נאותה . ההמונים אוהדים אותנו , אבל תומכים במפא . " י מוחאים כף לראש בית"ר ומשלשלים כסף לכיסי הסוכנות . הניסיון להפעיל את הצה"ר לא הצליח , וגם לא יצליח . המוצא היחיד — יצירתו של מנגנון פוליטי חי ופעיל . אין לנו צורך במוסד שמופיע רק בחגים ובשמחות . בוגרי בית"ר משתוקקים למילחמת תנופה מצליחה , לקרב , לכיבוש הרחוב היהודי ' . אחר דבריו קם בגין לנסח את עקרונות המאכסימאליסם הבית"רי , אבל לנושא זה נבוא להלן . לעניין תוכנית ההכשרה התרבותית על פי הספר בהוצאתו של השילטון 'י"ג שנים בקן' הסב את תשומת הלב קרין לעובדה יסודית , שהכלל הבית"רי אינו מצוי בבית"ר 13 שנה , ושיש 'לגמור את החינוך בגיל של , 8 ו ולא של ' . 23 על הקושי להתאים תוכנית זו למציאות היום יומית בקן , במצב של חוסר מנהלים , וחוסר ספרים מתאימים , התעכב פארשטיי , שדרש ' מחלקת הדרכה אחת , שתרכז בידה את פעולות שלוש ההכשרות ' , בדומה למה שדרש אחריו אפשטיין , כאמור : מחלקת חינוך אחת . בעניין ההישגים והכישלונות של המחלקה הימית של בית"ר , ועל הפלגתה האחרונה של הספינה 'שרה א' נתעורר ויכוח חריף , שבו נטלו חלק מקציני צ'יביטא ווקיה , אברהמ ב ל א ס , דוב ג י י א ר , וכן דוב ריב לי ן ( לאטביה , ( קציני השילטון יחזקאל די ל יון וירמיהו הלפרן וממלא מקום נציב בארץ ישראל מנחם א ר ב ר . ארבר , איש הגדודים העבריים , שראה את בית"ר בארץ ישראל מראשיתה כהמשכם של הגדודים , דיבר במונחים צבאיים : 'אין צריך להבדיל בין החזית לבין העורף ... אנו חיילים . מזלנו הוא , שהצלחנו לבוא לארץ ישראל , אולם אנו זקוקים לעזרתכם ... הנני פאטריוט בית"רי , ולדעתי התנועה צריכה ליהפך מיליטאריסטית . לא איכפת לנו שבן גוריון החל עכשיו לדבר על חינוך צבאי , כי החינוך הצבאי שלנו יהיה אחר לגמרי . הם יקלקלו ואנו נתקן . אנו נולדנו בית"רים , ובחינוכם ובהכשרה הצבאית שלהם אינני מאמין . הקמתו של בי"ס צבאי ( על שם בן יוסף ) דרש סבידור . יוני צ'מאן שדיבר על בית"ר , שהיא לא בית ספר וצבא — בנוסחתו של ראש בית"ר — אלא אך ורק בית ספר צבאי , דיבר על ההלכה , ולא על המעשה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help