sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:860

( ב ) תיבות וחינוך ופוליטיקה ש ל ו ס ב ר ג , שפתח בוויכוח הכללי , תבע אירגונן של הפלוגות בגולה קודם לעלייתן , ביקש להעמיד את העבודה התרבותית בגולה על רמה נאותה , כדי להבטיח את כיבוש הנוער בימים , ש'השמאליות אוכלת את נפש העם . ' הוא התמרמר על חוסר סיפרות בית"רית , ו'בכלל אנו נעדרים סיפרות משלנו . כשרוצים להציג מחזה בעל תוכן לאומי , אין כזה בנמצא . ' ... דרש עיתון יומי , בית דפוס עצמאי , וכיוון שיעניין ההדר הוא עדיין מושג מופשט - צריך להוציא ספר עזר , שידריך את הבית"רי ברוח ההדר . ' מנחם ח ו דורובסקי / סבידור / ( פולין ) טען , שלא היתה התקדמות במידה הרצויה בעניין העיברור , ושאל : ' כמה בית"רים נדרו את הנדר הבית"רי , מבלי שידעו עברית ? r לעניין הזנחת ההשלטה של הלשון העברית ואי ההוצאה לפועל של החלטת הכינוס על בחינות בלשון חזר בוויכוח יעקב פארשטיי / תבין / ( פולין . ( משני צדדים הודגש ההבדל שבחינוך הבית " רי כנגד הקו הפוליטי הצה"רי . ישראל אפשטיין ( פולין , ( שדרש הקמתה של מחלקה אחת לחינוך , מחלקה שתרכז כל המיקצועות הן בתחום ההשכלה והן בחינוך הצבאי , אף קבע , ש'עד היום היתה בית '' ר קשורה בהצה"ר . / עכשיו / יש להטות את חינוך הבי ת"רי ולחנכו להיות חייל עברי , חייל ואזרח . ' לפניו טען שמואל ביל ו ך ( פולין ) טענה תקיפה לגבי הדרגה הראשונה של עבודת בית"ר : 'בבית"ר הצעירה מכניסים יותר מדי פוליטיקה . לנוער העברי אין חוש הנערות , כי מילדות מתעסק בפוליטיקה . אסור לתת לצעיר להתפלסף על מארכסיסם ופאשיסם . את הצ לה צבאית מיידית , חיווה דווקה איש הפלוגה , בתקופת שירותו , בן ציון גראביץ ( ארץ ישראל . ( לא די בשינוי השם 'גיוס' לשם 'שירות , ' כפי שהציע אורי קרין ( קראנצמאן , פולין ) שהרי 'לשבת בהרצלייה ולקטוף תפוזים — אין זה גיוס . ' בקיצוניותו בא עד כדי להציע את חיסול הפלוגות ואת חיזוק בית"ר הארץ ישראלית בכללה . את הצעתו נימק בתמורה שחלה בארץ : 'היה לפנים תפקיד לפלוגות - כיבוש העבודה , אולם כיום אין התפקיד הזה . בעייה זו פותרת הסתדרות העובדים הלאומית . היום מדברים כבר לא על כיבוש עמדות , אלא על הפלוגה כעל בית ספר צבאי , אלא שכנראה שדבר זה יישאר רק החלטה , שהרי הפלוגה מקשה על הלימוד הצבאי ועל ההכנה הצבאית . צריך אפוא לחסל את הפלוגה כיחידה כלכלית . במקום פלוגות יש לשלוח לכול המקומות מטיפים ומדריכים , וצריך שלקראת היום הגדול יהיו מוכנים כל הבית"רים , ולא רק אנשי הפלוגות . שום תנועת שיחדור לא קשרה את אנשיה בשאלה הכלכלית . דיברו הרבה על פלוגת הכותל . לדידי , ראויה הפלוגה רק משום התעמולה שעשינו למענה בחוץ לארץ , שהרי מה היא ז - אנשיה הול כים בלי נשק , וצריכים לברוח כשיורים בהם . חושבני , שאילו יצרו קן חזק בירושלים , היה יבול לקבל על עצמו את תפקידי הפלוגה . אם יש צורך בפלוגה באיזה מקום שהוא , הרי אפשר ליצור אותה , אבל לא כמטרה בפני עצמה . חוששני , שמיסגרת הפלוגה מחסלת את הרוח המהפכנית של החברים . קודם היה הבית"רי מתנגד להתיישבות , עכשיו , כיוון שנכנס לפלוגה ויש לו אינטרסים כלכליים , הוא שמח בהת יישבות . מלבד זה , מיסגרת הפלוגה אינה נותנת אפשרות של עבודה חשאית , שהרי לפלוגה נכנסים כל הבית"רים המתגייסים . ' מקורה של קיצוניות זו ידוע , ואף חדצדדיותה ידועה : מצד אחד לא יכול אפילו קן חזק לבוא במקומה של פלוגה בשירות , ומצד שני קיימים אינטרסים כלכליים אף ליחיד ולא רק לפלוגה , וליחיד במועדיו — ודאי במידה יתירה על החבר בשירותו בפלוגה . הפלוגה , שבאורח טיבעי היתה מעין קוראת לבולשת בעצם קיומה , היה בה נם כולשהו מן החיפוי לאחרים , ומעשים לא מעטים נעשו יותר אפשריים בזכותה , כ'קולטת רעם . ' במקומות יישוב קטנים קשה היתה הפעולה החשאית בכלל , בייחוד באווירה עויינת . וכמובן לא מוצה העניין על כל צדי צדדיו . מידה מסויימת של ביקורת בדברי גראביץ מוכן היה לקבל זלמן לוינברג ( לאטביה ) בלא לקבל את מסקנותיו הקיצוניות , ואילו ערי ז ' ב ו ט י נ ס ק י ( נציב , ארץ ישראל , ( האחראי למעשה לכול חזית הפלוגות , לא התייחס אליהן כלל , וטען שאי מציאת סיפוק הנפש אינה צריכה לערער את ערך הפלוגות כמוסד בבית"ר , והקושי הנפשי לעבוד בפלוגה ודאי גדול הוא למתנגדים לגיוס , כשם שקשה ההתאקלמות בפלוגה בייחוד על בעלי התפקידים . הוא ציין , שלגיוס מתנגדים ה'מאכסימאליסטים , ' המחייבים בית ספר צבאי מושלם , והגיב / 'הם צודקים בהחלט , אולם אם כן מוכרחים הם לתמוך בראש הכול בכסף ביצירת בית ספר כזה , ואז לא יהיו הפלוגות שקועות כל כך בדאגות כלכליות . '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help