sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:858

מאן , מפקד פלוגת ראש פינה , ובה הזכיר שלום רוזנפלד את שמות חללי בית"ר בימי המאורעות האחרונים . את משא הזיכרון הגדול נשא ראש בית"ר . במשאו נתן ביטוי מלא לזעזוע שעבר עליו ועל כל מחנה בית '' ר במותו של בךיוסף , איש הגיוס הבית"רי , בן תנועת ביתיר בפולאניה . ( דברי משאו מובאים בסוף הכרך , בנספח ב . ( ' משאו של ראש בית"ר — אף לפי נוסחו המקוטע שנשתייר לנו — יש בו כדי להרשים את קוראיו , ואין ספק שהויה בו במקורו ובמעמדו כדי לרתק את כל קהל השומעים . 1869 ( 1869 הלל גדול למשא ז'בוטינסקי אמר שייב / אלדד / ' ) מע שר ראשון ' , 'במטלות ראש בית"ר / יט—כא ) ? 'למעלות קדושה וטהרה שכאלה , שהעלנו ראש בית"ר בשירת האבל שלו לזיכרו של בן יוסף , אין זוכים להגיע אלא לעתים רחוקות בחיים . וגס אם ידענו אז שבאהבה זו ובהערצה זו את הגבורה האישית של בן יוסף אין עדיין אות להמשך , היה הכוח המקדש חזק כל כך , המעיין המטהר — מטהר כל כך , שבחוש הרגשנו , כיצד נושרות קליפות , כיצד מזדככים יצרים , כיצד טומאה מגורשת . כאילו ליבן את כולנו , את חולשותינו ואת חטאינו לא בגחלת צורפת וצורבת , כי אם בזוהר . אני יודע בכול הוודאות , שהאולם כולו עטוף היה שחורים , אבל בוודאות לא פחותה מזו אני יודע , שהאוויר כולו היה כחול בכחול קטיף ורך , ולתוך הכחול הזה נזרמו המלים המאירות שלו , ואיש מבין העולים במעלותיו לא ידע את נפשו עוד ... קירות ודגלים מכוסים שחור כתוגה סביב סביב , מדים חומים כצבע אדמת הארץ בה נטמן גופו של בן יוסף , האוויר כחול עמוק ושירה לבנה כיונים לבנות לבנות חגות , חגות , עולות , עולות ... כך מתגלה מיתוס מתוך מעשה גבורה וזד פטמי וכול פרט ופרט בו , שנעשו בפשטות ובתום , הופכים להיות סמל ואות . הרי כולנו קראנו וחזרנו וקראנו את פרטי אותו ליל ואותו בוקר אחרון של העולה לגרדום הראשון במילחמת החירות הטברית . הרי לא היה פרט מחיי אותו בחור פשוט אשר לא ידענוהו כבר , ולא מלה שכתב ושאמר שלא שמענוה כבר , והנה בא הוא , הקוסם הגדול , והוכיח לנו , שכלום לא ראינו וכלום לא שמענו , טיוורים היינו וחרשים היינו , את האולטרה םגול לא ספגנו , את הקולות הגבוהים לא קלטנו , חיפשנו אותם במליצה , באימרת הכנף , בפוליטי , והם היו באנושי מאוד , בפשוט מאוד , בבקשת הסבון והמסרק , בידיעה המליאה של ערך המעשה ובאי הידיעח המוחלטת של ערך העושה . אנחנו ראינו את מדי הבית"רי על גוף העולה לגרדום , והוא הטראגיקן הגדול ראה את האדם הטהור , הטהור והקדוש אף מהמדים ... ואיך הוא שר את שירתו זו . ראש בית"ר ! מנגינה לא היתה והיתה מוסיקה , חריזה לא היתה והיה הכול צמוד ושלוב ושקול וחופשי , כאשר רק הוא ידע לצמד ולשלב ולשקול ואף לכבול , ובכול זאת להשאיר את הכול חופשי . זה היה שיר המעלות שלו , כשיר מעלות בזמן שבית המקדש קיים . שיר המעלה . באותו לילה נוצחנו מאוד , טוהרה מאוד . ' עם זאת ראה שייב להגיב בכינוס , שמקנא בראש בית"ר , ש'מםוגל להתרומם לגבהים כאלה ' , אלא ש'אנו הדור הצעיר חלשים אנו מדי , עצבניים אנו מדי . אנחנו איננו יכולים לרכז את חושינו באותו פלא שהצביע עליו ראש בית"ר כפרט שזיעזע אותו ביותר : בן יוסף מבקש בבוקר תלייתו מסרק , כדי לסרק בו את שערו , אנחנו בעוונותינו ... מרוכזים בצווארו של בן יוסף הנחנק בידיים בריטיות . ' .., שייב הוסיף : ' יסלח לי , אם אכן פצעתי באמת את אוזנו העדינה , המוסי קאלית כל כך . אנו — בני הדור של המוסיקה הד י סו נא נטית אנחנו . הכינוס נגמר בניצחון המוסיקה הדיםו נאנטית הזו' ( שם , כד—כה . ( ברם אותו 'ניצחון' אינו אלא פרשנות אישית .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help