sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:857

לזכר שלמה בן יוסף בישיבת ערב מיוחדת הועלה זכרו של הגיבור העו לה לגרדום שלמה בן יוסף . את הישיבה ניהל יוניצ' ( 1268 לתוכנית וו התנגדו המגוייסים עצמם , שראו בשיטה ימין כופר נפש שמשלם בעל הון כדי להסתלק מחובת גיוסו . הנציבות היתה אנוסה להניח לתקנון זה . ' אותה תוכנית קבעה , שחלק מריווח הפלוגות יושקע במחנות לימוד , שכול מגויים יצטרך לשהות בהם שלושה חודשים . נעשתה התחלה ' וסידרנו שני מחנות . ' הנציב שיבח את עזרתו של משה שטיין ' ) הוא מוסד . ( ' על השאלה החברתית - זאב ז'בוטינסקי הרצאה גדולה בנושא הבעיות החברתיות , הירצה ז'בוטינסקי בכינוס כהרצאה אידיאולוגית מרכזית . בנושא זה כבר דן - ויותר מזה : רמז - בהרצאות , במאמרים ובמיכתבים הרבה . בהרצאתו המקפת כאילו סיכם את סוגיות מישנתו , והניח טיוטה להכנתה של מישנה סדורה , אחר שהסביר שאין בה משום סתירה לרעיון היסודי של 'חדנס ' . לא לראשונה , ולא לאחרונה , הוכיח ז'בוטינסקי עד מה כואב לו מצבם של האביונים , שהסוציאליסם לא פתר ולא יפתור את בעייתם . מרוב טרדות הזמן והמאבק הקשה בארץ ובגולה לא יכלה בית"ר להיפנות לבירורים ולדיונים בבעיית הקשה , שפיתתנות קלים לא היו לה . על בית" רארץ ישואל - ערי ז'בוטינסקי ערי ז'בוטינסקי , נציב בית " ר בארץ ישראל , הירצה על בית"ר ארץ ישראל ועל פלוגות הגיוס . את תפקידו , עם מינויו באבגוסט , 1936 אחר שבמשך חודשים אחדים לא היתה קיימת נציבות בארץ , ראה בייחוד בהחייאת הקננים , בשבירת שילטון הסוכנות , ובהחייאת הפלוגות , שהיו קרובות להתחסלות עם סיום שירותם של מגוייסיהן . " אחר התלבטויות , שנמשכו שנים לא מעטות , בוטל המצב , שאושר בכינוס קראקוב - המצב של פלוגות הגליל שמישטרן קולקטיבי , לצד הפלוגות בשפלה שמישטרן קואופיראטיבי — ושעליו נתפתחו ויכוחים בדברים שבעל פה במועצות ובדברים שבכתב בעיתונות הבית '' רית . 'כיום יש בכול הפלוגות מישטר קולקטיבי , שכן נוכחנו לדעת , שמישטר קואופיראטיבי גורם לקורופצית פנימית עמוקה , לגירעונות ולחוסר מישמעת ( כשהחבר מעוניין לשבת בפלוגה זו או זו , ולעבוד עבודה זו או זו ' . ( דומה הדבר , שהתפתחות זו באה כאילו מאליה , וללא התערבות מגבוה . ערי ז'בוטינסקי לא בא להביע דעה עקרונית על מהותה של מיפקדת הגיוס , אם זו צריכה להיות מוסד ' עולמי' 'שילטוני' או ברשות נציבות ארץ ישראל ומוכן להניח , שאומנם צריכה להיות מוסד שילטוני . אלא שמיפקדת הגיוס נהיתה למעשה למחלקה בנציבות , ' וכיום אין אפשרות להפריד בין שני המוסדות ' . עם שהסביר את נימוקיו למתן הפקודה על גיוס החובה לבית '' רי ארץ ישראל מסוף שנת , 1936 הדגיש בייחוד את אופיה החינוכי . בית"רי ארץ ישראל המעטים שהתגייסו , עם המגוייסים שהתנדבו לשרת עד י" א באדר , הספיקו , 'כדי להציל את הגיוס עד לזמן שבו חידשנו את העלייה ' . בחובת הגיוס על בית " ר בארץ ישראל לא ראה מניעה להמוניותה , אלא להיפר : 'כל מה שתרבה לדרוש מאנשיך , כן ירבו לתת . תנועה שאינה מתווה את דרך החיים לחבריה , תנועה שאינה דורשת - תנועה זולה היא ומתייחסים אליה בזול ' . הצעת התקנון שהוצע בשמו , ושותף לו לובוצקי , פרשה צורות מרובות ושונות לגיוס הבית"רי , ולא מנעה ייסודן של פלוגות בעיר ובעבודות נותנות ריווח , עד כדי סיכוי להשתמש באמצעים הכספיים מדיווחי הפלוגות לפרנסתם של מוסדות התנועה . 1868 על השאלה 'מה עשה הגיוס ן' השיב בסוף דבריו : ' לי נדמה , שהגיוס הוא אבן הפינה של כל הישגינו בארץ . בלעדיו לא היתה יוצאת תנועתנו מתחום שלוש הערים הגדולות . בלעדיו לא היינו יכולים להקים הסתדרות עובדים לאומית . בלעדיו לא היינו מצליחים לעשות את המהפיכה , ששיחררה אותנו מהשפעת הסוכנות' / נתכוון להמשך קיומו של אצ"ל , לאחר הפילוג בשנת ... / 1937 המשכת המסורת של התקיעה בשופר לייד הכותל המערבי . רוח הגיוס חינכה דור של אנשים , שכול תנועה בעולם יכולה להתגאות בהם : רבינוביץ' ורוזנצווייג / פצועי פלוגת הכותל , / אלטמאן , ז'וראבין ושיין , המגוייסים שנפלו במערכה , הבית"רי מראש פינה ... הגיוס הוא עובדה קיימת ... הגיוס הוא היסוד של הצבא העברי בעתיד . בגיוס טמונים שורשי אופיו של צבא זה . ' ... ( 1867 בהרצאתו עמד על השוני שבעבודת בית"ר בארץ ישראל כנגד העבודה בגולה , שבגולה מכשירים לארץ , אבל מה בארץ ישראל — - 'בית"ר בית ספר — ? כל ילד בארץ ישראל לומד בבית ספר עברי ציוני . הכנה לגדוד העברי — ? בסוף הקייץ הה 1 א הכול דיברו על הקמת גדודים , וכול ילד ברחוב ידע , שבית '' רים לא יתקבלו לשם . בית"ר צבא — 7 צבא הנותן לרצוח ולשחוט יהודים ... ? תוך ימים אחדים התפקדו 100 ו חברים , ובתל אביב . 550 — אחר שנה בנזיסדר הנוער הלאומי — כבר . ' 900

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help