sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:856

על קרן תל ח י -בגין הרצאה קצרה הירצה מנחם בגין על תפקידי קרן תל חי , בלא שיתכוון למסירת דין וחשבון , אלא לעשיית חשבון הנפש - כדבריו - לעניין היחסים שבין התנועה ומוסדה הכספי . הנחתו העקרונית הראשית היתה : 'קרן תל חי חייבת לפעול למען ארץ ישראל , ורק למען אדץ ישראל : ' ' אין אנו דומים לסוכנות . איננו ציוני כסף , אלא ציוני אמונה . אם אנו תובעים כסף מאת העם , הרי זה רק כדי לקיים ולעזור לחזית הלוחמת , שאינה תובעת מותרות , שאינה דורשת סידורים נוחים , אלא למינימום היא זקוקה — לחיות וללחום ... מארטירולוגיה — זה דבר גדול וקדוש . ברם אם אפשר לחסוך בקורבנות — מן ההכרח לחסוך . יש להביא רק קורבנות שבהכרח . ' הפרוגנוזה שלו היתה : 'אנו עומדים כעת בפני מילחמה קשה עותתלקח בחזית . הציונות עומדת בפני סכנת חורבן . דתש להציל את הציונות והמולדת . עלינו להמציא לגוש הלוחם עזרה בכול המובנים . אפשר להיות אידיאליסטן וגם ריאליסטן . יש להכניס רוח חדשה ביחסנו לקרן תל חי . שם הרוח החדשה — קנאות . ' לדבריו : אוסף כספים בידי בית"ר אינו בקשת נדבות , אלא מילוי תפקיד לאומי . בגין ציפה לפעולה גדולה בבית"ר למען קרן תל חי . על האיוגון —פרופס אהרן צבי פרופס דן בהרצאתו על הבעיות האיר גוניות של בית"ר . הרצאתו סובבה בייחוד על חוקת המיבנה הטעונה שינויים . כן דן בשאלת ה'אוצרון , ' חוקת המישפט וחוקת התילבושת , ובשאלת המינויים של ראש בית"ר , קציני השילטון , הנציבים ומפקדי הקננים . בהרצאתו עמד אף על האנדרלמוסיה שנוצרה בתנועה בכללה מהסתדרויות מקבילות . פרופס ראה בבית"ר את ההסתדרות האחת הגדולה והמקפת את כל הנוער . הצעותיו נדונו בוועדה האירגונית , וברובן אושרו . חמה ומהפיכות . פיומה נכבשה בשביל האיטאלקים על ידי משוררה הגדול , ד'אנונציו , והכול גם יודעים את התפקיד , שמילאו משוררים וסופרים בתנועה הלג יוניסטית של פילסודסקי בפולאניה . חיילי נאפוליאון היו הטובים ביותר , כיוון שהיו האינטליגנטים ביותר . היתה להם הכרת חובתם , ובלי הכרה — דומה החייל לגולם , שמפיו הוצא השם המפורש . דווקה חייל נעדר הכרה בורח מן החזית בשעה הקשה . ניצחונות בחזית המילחמה הם בכול מקום תוצאתו של החינוך הלאומי . הצרפתים קיבלו בחזרה את אלזאס לותארינגיה ב שנת 1918 בזכות החינוך שניתן לילדים הצרפתים , שאלזאס שייכת להם ולהם תהיה . ' ... את התיסה שלו ביסס רמבה מצד החיוב ומצד השלילה . מצד החיוב הסביר ו 'החינוך הלאומי וההכשרה הצבאית — שני צדדים הם למטבע אחת . "ספר וסייף ירדו מן השמיים ... " קיים אצלנו מושג מוטעה , שהתרבות משמעה רק הספר , וכיוון שהספר היה תוצרתנו היחידה בכול שנות הגלות ... נוהגים להתייחס לכך במקצת ברגש של ביטול . אבל תרבות לאומית היא לאמיתו של דבר מושג הרבה יותר רחב : האמנות והשיר , אורח החיים והמסורת . תרבות הלאום היא חזות הכול , היא מקפת את כל שטחי החיים . ' ... ומצד השלילה : 'קטונתי מלהבין על מה הגבלנו בעצמנו את אופקינו , באומרנו שתפקידנו היחיד הוא חינוך לגיוניסטי . אומנם נכון הדבר , הוא החשוב ביותר , אבל איננו היחיד ... האם נפקיר בידי השמאל את חינוך הדור הצעיר , נשאיר להם את בתי הספר , את גני הילדים , את הסימינארים ? איך נוכל לקוות להגדלת מחננו ולהביא אלינו עוד אלפי נוער עברי , שעדיין אינם אתנו ז ... הרי יש לנו שאיפה לאכס פאנסיה , להוציא מציפורני ההתבוללות הטמאה את המונות ילדי ישראל , המורעלים באופן שיטתי , המתחנכים ברוח זרה ועויינת לכול היקר והקדוש לנו ... אנו רוצים את כל נשמת הנוער העברי . ' ... באווירת הכינוס ובנסיבות הזמן עמד איש-התרבות במצב שיש עמו מידה מסויימת של התגוננות , אלא שידע להדגיש היטב , שבית"ר היא הסתדרות חינוכית , שבה נמצאים ילדים מבני עשר ועד בחורים בני , 23 ' ובמה נזין את הנוער בתקופת שלוש עשרה השנים י . ' המסקנה , שבית"ר נזקקת אף בזמן זה לחינוך סינ תיטי , ושבית"ר הצעירה היא שעשויה - כטריארים בצבא הרומי - להכריע ולהביא הניצחון . רמבה ח אף בשאלת המסורת והיחס לדת ' ) ישראל ואורייתא חד הוא ( ' ובשאלת פעילותה של הבית"רייה - שאלה שהועלתה ברצינות מעל דפי העיתונות הבית"רית , וציץ בצער , שהחברה בתנועה לא הבליטה כל יוזמה לתפקידיה המיוחדים . מניסיון השנים למד ועלה הספק בלבו . הוא שהיה מאבירי התנועה המבק שים למצוא תוכן ותוכנית מיוחדת לעבודת הבית"רייה הפטיר : 'אומנם נדמה לי , שהניסיון הוכיח , שהבעייה המיוחדת של הבית"רייה היתה מלאכותית . '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help