sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:855

על חינוך , תרבות , מסורת , והבית"רייה —רמבה את הצד השני של בעיית החינוך הבית"רי העלה אייזיק רמבה בהרצאתו על תרבותנו הלאומית : ' בכינוס העולמי השני התלוננו מכול עבר , שחסר בבית"ר החינוך התרבותי , ושחינוך המגן תפס את כל שטח תנועתנו . היום ... אנו שומעים טענה אחרת , כאילו נשתלטה התרבות על שאר ההכשרות ודחקה את רגלי החינוך הצבאי . ... רמבה העיד על עצמו , והוא ראש המחלקה לתרבות , ביקר ארצות הרבה ועבד בסימינארים הרבה , שלא מינה ולא מיקצתה : 'עוד רבה הדרך , עוד הרבה יש לפעול בתחום החינוך . לא נכון לומר , שרבה מדי היתה העבודה התרבותית . לעומת זאת עלינו להודות ולהתוודות , שהפעולה ב תחום החינוך הצבאי היתה מועטת מדי . ' ודומה , שנוסח דברים זה היה בו כדי להניח דעתם של הרבים בכינוס . רמבה אף ביקש לשלול את הדעה , שתרבות וגבורה הן תרתי דסתרי : ' איני יודע מניין המחשבה , שאדם בעל תרבות אינו מסוגל לחולל גדולות ולעשות מעשי תעוזה בשעות הטראגיות העוברות כיום על עם ישראל . מניין יסודה של הדעה , שמכיוון שהאדם בעל תרבות הינהו — יחסר לו אומץ הלב להגיב באופן פיסי על מעשי טירור . תולדות העמים מלמדות אותנו את ההיפך דווקא : אנשי הרוח חוללו גדולות ונצורות בימי מיל תליית בן יוסף נאסרו יחד עם הבית"רים רבים מאנשי השמאל , למרות פקודה מפורשת של הסוכנות שלא להשבית את העבודה . ' ומכאן דעתו האופטימית : ' בפעולתו של היישוב העברי בארץ ישראל תלוי גורלנו בחזיתנו הראשית ... הפיתרון היחיד צריך להינתן לא בגלות , אלא בארץ ישראל . על כן כדאי וצריך להזניח את הכול , חוץ מדבר אחד : העזרה לחזית הארץ ישראלית . לבסוף יש להגיד : טועים החושבים , שהיישוב היהודי בארץ ישראל קטן ערך הוא . בהיותי עכשיו בארץ נוכחתי , שקם דור חדש , שבחלומות הגלות לא ראינו אותו . צעיר וצעירה בארץ מוכנים לכול מעשה גבורה בעד המולדת . רוחו של יוסף תרומפלדור חייה לא בבן יוסף יחיד , אלא באלפים מאחיו . אלה היושבים בעכו ביקשוני למסור לראש בית"ר , שהם מוכנים לסבול כל זמן שיידרש מהם ... האמונה הגדולה הלוהטת בלבנו , וההכנה להקריב הכול על מיזבח ביניין המדינה העברית בהכרח שייתנו את הפיתרון לשאלת הביטחון העברית . כל לוחם שתי אפשרויות לפניו : לנצח או לנחול מפלה . אנו מאמינים בניצחון המלא , אולם אם ניפול , כדאי לנו להיקבר בשדה הקרב ביהודה , בשומרון ובגליל , ולא לגווע ברעב ובעינויים ובשינאה במתנות ההסגר והגי טו . ' לפי קו זה דרש הלפרן את ייסודה של המחלקה לביטחון העברי , שהרי כבר לא די בסתם הכשרה הגנתית ובמחלקה להכשרה כזו . לפי קו זה סיכם ו ' החינוך האידיאולוגי שקיבלה בית"ר הביא לעם ישראל תועלת ענקית . אבל לא די לנו באידיאליסטים . אנו זקוקים לחומר אנושי , שיהא מוכן לפעולה ... היום אין לבית"ר מטרה אחרת , אלא צבאית . בית"ר אינה תרבות , ולא שפה עברית ; כיום היא רק בית ספר צבאי או צבא . את ההכשרה התרבותית צריך להגביל לספר לימוד קטן מאוד , שיכיל רק את המינימום התרבותי הדרוש לחיילים . עיקר העיקרים כיום הזה הוא הכנת צבא ישראל . ' במלים אלו נתן ביטוי חדמשמעי לתחושת הסכנה לביטחון העם העברי בעולם , תחושה שבה היה שותף לרבים אחרים , ובראשם ראש בית"ר , ודומה הדבר , שברוצים או שלא בחצים התנהלה התנועה כולה לפי הקו שהתווה , אלא שמ'כוח עליון' נטרפו התוכניות להתארגנות הכוח העברי . בהרצאה נפרדת פירט ירמיהו הלפרן את ההישגים ואת הכישלונות בתחום הפעולה הימית , בתחום החינוך וההכשרה , ובתחום ההעסקה של בוגרי ההכשרה הימית ומוסדותיה . שוב הדגיש את חשיבותו של הענף הימי למשק הלאומי העברי , והזכיר את תוכניתו להקים חברת ספנות עברית גדולה . את תפקידה של בית"ר הגדיר : 'לא להכין אנשי מקצוע ימיים , אלא את החלוץ הימי שיוכל לעמוד בהתחרות הקשה שתפרוץ בתחום כיבוש הים העברי , ושיהיה מוכן להביא את הקורבנות הדרושים למיפעל הלאומי הימי . המתגייסים לפלוגות הימיות שלנו צריכים לדעת מ ראש , שאין הם באים לעשות קאריירה ימית פרטית , אלא להכשיר את עצמם לתפקידי החזית הימית . ' אחר גמר הפעולה הלימודית באיטאליה , התכוון הלפרן לנהל משא ומתן עם ממשלות צרפת ואנגליה בקשר להכשרה ימית בארץ ישראל דווקא , שבה יש לרכז ככול האפשר את כל הפעולות הימיות של התנועה . מרצון להרחיב את המיסגרת היה מוכן לקבל לבתי הספר של בית"ר אף צעירים שלא נמנים עם חבריה . עם זאת הציע , שיש לקבל לבתי הספר הימיים רק תלמידים לאחר ניסיון של שנה בים , ניסיון שעשאם למלחים טובים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help