sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:843

ויכוח בבית " ר ועמדתראש בית " ר בתחילת 1938 נעשתה תופעת ה'תאים' ידועה , וכאילו תבעה את ההכרה בה כבגורם של שיגרה וקבע . פרופס לא הסכים , ולא יכול להסכים , לקיומו של גוף מחתרתי בתוך בית"ר , הנתון למישמעת אח ( 1847 א . פ ,. 'הנזדינה . 1938 . 3 . 14 ' , בדברי הפרידה של חברי המישלחת מארץ ישראל ( יצחק ילין , יעקב שוובל , אליעזר שונוטק ) בווארשה צוינה גבורת החברים בחזית ארץ ישראל ... ' אולם מעט הוא כל זה , מעט מאוד . למולנו עומד כוח איתן ועצום המצפה לכיליוננו וחורבננו המהיר , ולמול הכוח העצום והאיום הזה לא מספיק כוח מוסרי בלבד נגדו . עלינו להחזיק בידינו נשק ממשי ... הבו לנו את הכוח הזה ואנו נשחרר אתכם גס מעול סבלכס בגולה ונפרוץ למענכם את חומת הארץ החתומה והאטומה בפניכם ללא רחמים' ( שם , ( 1938 . 2 . 20 ועל האווירה בפולין , ובייחוד בווהלין , תעיד החוברת ? חזיתנו' ( קובל , פברואר , ( 1938 ש'מוטו' שלה : 'שמש הציו נות המרדנית עולה / באחד המאמרים ( בח"י : י . ה ( . נוסחה התיסה י 'העם העברי חייב להקים מתוך מיטב הנוער שלו גדוד של מיואשים , כמו אלה של העם היאפאני ... כמו ה"איזקאדרא דיספיראטא " של האיטאלקים ... נזירים ... אפילו במחיר חייהס . לא רק בארץ-ישראל צריכים הם ( ועושים ) להגן ולשמור על כבוד העם . בגלות מטרתם כמעט שווה . מעטים הם , אבל הם מצויים . בית"רים צעירוניס החשים געגועים על הקרבת חייהם לעמם . ' בעל התיסה הזכיר , שבפולין ניסו הללו לעשות כמה אירגונים כושלים , ניסיונות ילדותיים , משום חוסר ניסיון מעשי , וקבע , שיש להקים אירגון על בסיס של המישמעת הצבאית החמורה ביותר . רק המיטב יאורגן , ודין בוגדים כמו אצל כל העמיס י 'איר גוננו צריך לקיים מתוך אנשים מעטים כוח של מאה אחוזים . כי בו יש מקום רק לבית"רים אידיאליים בכול המובנים והמוכנים לנזירות וקורבן חיים . ' כל הגיליון כולו נכתב בסיסמה אחת : גבורה וקורבנות , כמו בכול תנועות השיחרור הלאומיות . צפניה סלעי קרא בו 'לפולחן חדש בחינוך הנוער הלאומי ! חינוך דור מחדש , חדור איבה לעולם הנאור כולו ... פקעה םבלנות האמונה בדיפלומאטיה ,... הלאה הצהרות נייר . ' ... היה זה פתח ניסיון שעשה ב . ורבה מפקד הקן , לקיים ביטאון , שיעכב את הצטרפותם של בית"רים לתאי אציל ( עדות אנשל שפילמאן . ( במאמר המערכת הובטח , שהביטאון 'יעמוד על מישחר האינטרסים של בית"ר , הוא ישתדל להרים את הרוח הציונית מרדנית בשורות בית '' ר ' , וברשימה האחרונה ( של בן אהרן ) ניתנה תגובה לעניין ההצהרה של החזית האקטיביסטית , ורוח התגובה : קבלת דין ההחלטות של הקונ בנט של פראג . ( האחראי לחוברת : י . ציחרינג . ( הוויכוח על מהותה של הדרך הצבאית לנוער ולעם הוסיף להיות ויכוח סוער בדיוני פנים , והיו לו הדים חריפים אף בדיונים פתוחים ובעיתונות . הקו הצבאי של 'האקטיביסטים' יוצג בתוקף ובמרץ באמצעותו של שמואל מרלין ( אז מזכיר הצ"ח בפולין , ( ואילו את הקו הקונסרבאטיבי ייצג בלא פחות תוקף ומרץ ד '' ר שמשון יוניצ'מאן , שהדגיש שלא עניין הלגיוניסם הוא ששנוי במחלוקת כולשהי , אלא עניין ההכרזה על מתן גט לאנגליה הוא הנושא האמיתי של הדיון האקטואלי . 181 ° ואף נציג הדור הראשון וסמלו , אהרן פרופס , כתב על המילחמה הקרובה : 'מזויינים בנשק החזק והקשה ביותר , באמת ההיסטורית של הגאולה השלימה ובאמונה בניצחון האמת הזאת , חוללנו את המהפיכה בפסיכולוגיה של הנוער ... מאורעות בעלי חשיבות היסטורית גדולה אירעו במשך שלוש השנים האחת נות בציונות ומחוצה לה ... נדמה , כי הציונות עומדת עתה על סף של תקופה חדשה , תקופה של מילחמה ... מילחמה זו נכריז לא רק בחזית היושר האנושי , לא רק בפארלאמנטים ובינייני המיניסטרים , אלא גם בשדות ארץ ישראל . 1817 ' ... לקומוניסם הלוחם והנרדף ... היו הייאוש והשיממון דוחפים רבבות לזרועות מהפיכת זרים זו . במצב זה היתה בית"ר האלטרנאטיבה לדינאמיקה המהפכנית של הנוער , ואכן היתה תנופה עצומה באמצע שנות השלושים . כינוס בית"ר באוק טובר 1938 / הכינוס העולמי השלישי / היה ביטוי לדחיסות באוויר המהפיכה העברית ולהכרחיותה , והיה גם ביטוי לאותם כוחות דינאמיים עצומים שנצטברו בערי פולין ובעיירותיה , ובית"ר לא נתנה להם עוד מוצא . לחש הקסם של האצ"ל בא כמשב רוח בדחס הזה והוא בא כעוגן הצלה . ננוד תהו בית"רים פשוטים , למה דרושה מיסגרת חדשה למילויי המא ווייס אשר המיסגרת הקודמת טיפחתם , עוד הורידו בית"רים בבושה את ראשיהם כשאמרתי להם , שבשבילם תעלה העלייה הבלתי חוקית "רק " 400 זלוטי / זהובים , / ובבתיהם ובבתי הוריהם לא היה גם מה למכור עוד . עוד היתה אינרציה רבה בסדרי החיים בקננים . עוד היתה דמות בן יוסף זה אך נתלה ומדי בית"ר עליו ושם ראש בית"ר על שפתיו . אבל גם היא כבר היתה על הגבול בין הישן העומד להיקרש ובין החדש הקוסם במעש חד פעמי וגואל , גואל מבעיות הכלל וגואל מסבלו של הפרט , מצרת הרעב ומצרת הריקנות ומצרת השיעמום ומצרת היגון הניבט מכול עיניים , מכול רחוב , מכול קן , מכול פני אבא אמא מדולדלים ומיואשים , שאינם יודעים עוד כיצד לדאוג ל"תכלית" לילדיהם , כי נ ^ תמו כל שערי התכליות' ( מפרק 'נוער בין תהום וחזון , ' ' מעשר ראשון ' , יז—יח . ( ניתן לקבל את תיאורה של המציאות הגלותית בכללה ולפרטיח , אבל בכול זאת קשה להסיק ממנו את הלקח , שה'תאיס' היה בהם כדי להאיר את האור הגדול לעיני הנוער העברי בפולין , או לפחות לעיני בית '' ר ; שהיה בהם כדי לשנות את המציאות הגלותית , או כדי להקדים את מערכות הגאולה , יתר על מה שהיתה מסוגלת לכך בית ו . ( 1846 עי' דברי יוניצ'מאן , 'אונזער וועלט' ? , 1938 . 2 . 25 עי' תשובת מרלין , 'אונזער וועלט . 1938 . 3 . 11 ,. 3 . 4 ' ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help