sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:842

ת"רית וניצול מידת הפאטרינאליות של ראש בית"ר — ניצול לרעה . צריך הדבר לשערו , שאילו נתעכבה התחלת המילחמה העולמית , היו ה'תאים' דוחפים לפילוג בבית"ר , בלא שהסכמים פורמאליים יוכלו לגשור עליו . 1844 לא היה שום קושי אידיאולוגי או מעשי להגביר את ההכשרה הצבאית בתוך בית"ר גופא , ואילו מצד אחר לא היה בכוחם של ה'תאים' לזרז את קצב עלייתם של חבריהם קודם לעלייתם של סתם בי ת '' רים . מסתבר , שעצם הלהיטות ל'תאים' באה אליהם בייחוד משום חשאיותם — חשאיות יתירה בתורת שיטה , ואולי אף ללא הכרת מבחינת השילטונות בגולה . אותה חשאיות בגולה היה לה ממש במשך תקופת זמן רק כלפי שילטונות בית"ר — כלפי הנצי בות בווארשה . מכוחה של חשאיות זו זכו החברים במחתרתם בתוך בית"ר באשליה , שהם טובים מן האחרים , והם קרובים יותר למלא תפקידם המילחמתי , הצבאי , בארץ ישראל גופא . אצ"ל המחודש נראה בעיניהם של הללו מעין בית '' ר עילית , הנותנת תוכן ממשי ותוכנית עבודה ממשית אף לבוגרי בית"ר , לאנשי ה'אוצרוף , שאינם מוצאים עניין מרובה בעבודתם הסדירה לא בבית"ר גופא ולא בהצ"ח בכלל . מצד אחר ביקשו ה'תאים' לקיים מגמה זו בדרך הבחירה של 'הטובים שבחבורה . ' הללו הלכו לבתי הספר ולקורסים של בית '' ר , ויוזמי ה'תאים' נתכוונו לבחור את ה'טובים' שב'טובים' בבית '' רים , שאינם מסתפקים בעבודת בית '' ר הגלותית ושוחרים נלהבים לאצ '' ל בארץ-ישראל . " ( 1644 הטיעונים על החשיבות שבברירת חברי אצ"ל מתוך חברי בית"ר כבר בגולה , כדי להבטיח את הצטרפותם לפעי לות אצ"ל בארץ ישראל מייד עם עלייתם , וכן על הכורח שבסודיות ההתגייסות , לא ניראן לאישי בית"ר נימוקים מספיקים לייסודם של ה'תאים . ' בביח"ר הניחו , שבעיית היסודיות' אינה מיכשול גדול ואילו 'ריוות הזמן' שבהצטרפות לאציל אינו שקול כנגד נזקה של בית"ר בגולה . אברהם שטרן ביקש , שבית"ר תספק חבריה לאצ"ל , ומה שיעשו באציל אין זה עוד עניינה של ביח"ר ( מ . כץ . ( ערי ז'בו טינסקי , שהיו לו מגעים עם אברהם שטרן בווארשה , ראה את התנגדותו והתנגדות חבריו להצ"ח ולראש בית"ר . ערי היה מלא התמרמרות , וכתב לאביו , ששטרן מכנה את אביו בכינוי 'הינדנבורג' / הגיניראל הזקן שהיטלר מינהו לשמש נשיא גרמאניה . / ראש בית"ר הרגיעו במיכתב , שעליו חתם : ' שלך הינדנבורג' ( עדות מ . כץ . ( הילל קוק העיד ( מי"ז , תב"פ ( 33 / 14 על עצמו , שהיה המארגן הראשון של אצ"ל בגולה , אחר שלא היה תיאום עם בית"ר , ואפילו ניגוד ביניהם . 'נולד הרעיון , שכדאי היה שהאנשים ייכנסו לאצ"ל כבר בחו"ל ויעברו הכשרה צבאית מםויימת / וכך הוקמו ' תאים מחתרתיים בתוך בית"ר' 1 'פרופס , בגין , כשהם הת עוררו הם מצאו , שכול בחור מעל גיל 18 בבית"ר היה למעשה חבר האצ"ל . זאת היתה מחתרת נגד , ובלי ידיעת ההנהגה של בית"ר . ' על בגין העיד , שהיה 'אוהד העניין ' , אבל פרופס היה 'מתנגד חריף מאוד . ' עדות זו מופלגת כמעט בכול פרטיה . ( 1845 והודה ד"ר ישראל שייב / אלדד : / 'בהתנגשות בין בית '' ר לתאי האצ"ל , נטל האצ"ל על עצמו , באשמת גונ דארים ומדריכים שליחים מארץ ישראל , את התפקיד לדחוק את החינוך הרוחני ל 3 ינות בםלניות יותר . במחנה בית"ר אחד של קן וילנה קויימו חיים כפולים : כעשרים בחו ריס ובחורות קיבלו הדרכה צבאית , ראו את עצמם כ"אריסטוקראטים" והביטו בזילזול ולפעמים גס בגסות על החלק השני , בו לימדתי אני "פשוט" תנ '' ך ושירי אורי צבי גרינברג . ולא מצאתי הצדקה לכך , למרות כל קיצוניותי בהשקפה הפוליטית . נשאר בי טעם לפגם , שחזר ועלה בי שוב כעבור זמן כאשר נדרשנו , מנחם בגין ואני , בבית נציבות ביתיר בפולין , לקפוץ דום בפני מי שהיה אז נציג האצ"ל בפולין ... הרגשתי ... טעם לפגם כאשר נצטווינו לעמוד 1 ובו לא בפני אדם , כי אס בפני תואר' ' ) מעשר ראשון' יד—טו . ( דומה , שהזילזול בעבודה התרבותית לא היה הצד החמור שבהקמתם של ה'חאים . ' אצ"ל בפולין נסתייע בגל המאכסימאליסטי האחימאירי בקרב הנוער , אלא שלא עלה על גל זה . שייב ציין ( שם , טו , ( שבמועצה עם אחימאיר ומאכסימאליסטים בווארשה 'היתה שם חריפות רבה , מרירות רבה , ציחצוח חרבות רב . דגל לא הונף , גם אלוהים לא היה שם . ' עי' עדות דויד יוטאן לבנארי . את המצב הכללי בקרב הנוער היהודי בפולין ערב המילחמה העולמית , ובכלל זה — בקרב בית"ר , תיאר בלשון נמלצת ד"ר ישראל שייב / אלדד : / 'ובערים ובעיירות מסתובב נוער , אונים מהלכים באפס מעשה . אונים מתנוונים . או קישקוש בקופסאות קרן קיימת או שבירת קופסאות קרךקיימת . קונגרס ישן וחדש ופטיציות ועוד פעם בחירות . מהלכים בחורים ובחורות בחו צות ... אש בוערת בהם והיא אוכלת בבשרם , כי בשר אויבים לא ניתן להם . בלאטרון / במחנה המעצר / למדנו אחר כך את המונח "קםדרה , " זה הטיול מסביב לצריפים במתנה עצורים , ו '' קסדרה , " זו היתה עשירה ומליאה מול אותן " קסדרות" אין סופיות שעשה הנוער היהודי בערים ובעיירות מסביב לקננים של התנועות למיניהן , בין גשר לכנסייה , בין השוק לכביש , בין תחנת הרכבת לקולנוע . הסתובבו הסתובבו רבבות צעירים , עוד הדם בעורקים כי טרם נשפך במילחמות פולין ורוסיה , עוד השרירים חזקים כי טרנז הורזו ברעב ובחגיפה , עוד נשימות עמוקות להם וריאות עשת , כי טרם היו הגאזים , מסתובבים מסתובבים רבבות ורבבות ידיים מתנופפות בבטלה , בחיבוקי אהבה שמתוך שיעמום , בוויכוחי שינאה שמתוך ריקנות . קנני בית"ר עברו את שיא התפתחותם . וכי כמה זמן אפשר להחזיק במתח מהפכני של הנפש ובסיוף מקלות או כתיבת פטיציוח של הגוף ? ורעב ודלות בעיירות דוחקים אף הם . אילמלא הנס של מישפטי הטרוצקיםטים ברוסיה , אין ספק שאלפים אלפים מטובי הנוער היהודי צמאי המטשיגז והגאולה היו מצטרפים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help