sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:835

במכסיקו בדצמבר 1936 החלה התפתחותו של קן בית"ר במכסיקו בפיקודו של בנימין רוזנטאל . התפתחות זו היתה קבועה ועומדת בשנים שלאחריה . במועדון הצ"ח הוזמן הציבור היהודי הלאומי בעיר לבוא לאסיפות עם , לחגיגות ולערבי זיכרון . ( 1829 א"צ , . s 6 / 3130 ( 1830 מיכתבי הנציב , , 1937 . 6 . 24 ואברהם סילוורשטיין , , 1937 . 8 . 12 לשילטון בית"ר . התפטרו ! סגן הנציב אברהם צורי באתן , שמואל קאפלוב , דויד מוגילנסקי , יוליוס שפירא . החוכ ניות שעלו על הפרק ; פתיחת בי '' ס למדריכים ע " ש די האאז וועדי תעמולה בקולג'ים ו הוצאת הירחון 'הדר / וחוברות של דבוטינםקי וקלוזנר . בסניף , ראה ( 1936 . 9 . 21 ) דיליון , ממחלקת ההכשרה ההגנתית , להעמיד על כך , שאין בית"ר מעוניינת בספורט חסר ערך הגנתי , ושיש ערך לתרגילי נשק , אבל לא לפינג פונג , שהוא בגדר בילוי בלבד . הכלל : ' בית"רי שאינו עוסק בהכשרה ההגנתית איננו בי ת"רי ' . דיליון ציפה לכך , שבית"ר תוכל לשתף עצמה בהכשרה ההגנתית באיזו הסתדרות צבאית פתוחה לאזרחים . עדיין הציפיות מסניף ארצות הברית היו גדולות , ברם נתקיימו רק במידה מועטת . הסניף , שאמצעיו היו מצומצמים ביותר לפי מושגי המדינה , סבל מחוסר כוח אדם בהדרכה בקרב נוער יליד המקום שלשונו אנגלית . מצד אחר , רק מעטים מבין הבית"רים שהגיעו לאמריקה מאירופה התייצבו לעבודה בבית"ר . עם שהללו לא היו מסוגלים בדרך כלל לעסוק בהדרכה ישירה באווירה זרה להם ובלשון זרה , הרי היו מהם מסוגלים למלא תפקידים מינהליים ואירגוניים שונים . הם אבדו לעבודה הבית"רית היום יומית מטעמים מובנים מאליהם , שכן אצה להם הדרך להשיג אחיזה כלכלית כולשהי , או להתקדם בלימודים בתנאים זרים וקשים להם . משום הציפיות הגדולות לא ניתנה הדעת שהקננים האחדים הפועלים בארצות הברית ובקאנאדה עושים עבודה מוגבלת , אבל שקודה , מתמדת בתקופת החורף , ומיוחדת בימי הקייץ ( מושבת קייץ - עודף מאה דולאר , ( ואף מגייסים חברים חדשים ומתחילים לפתח קננים חדשים . 1826 פעילות זו מצאה לה ביטויה אף בדברי דפוס : פירסום שירון בתעתיק אנגלי , עלונים על מיבנה בית"ר , ועל תקנות ההתנהגות , וכן איגרת להורי ה'נשרים ' . לסוף 1936 הוחל באירגון של הכעורה ימית . 182 ' בתחילת השנה הבאה באו 'נשרים' 3 ) קבוצות ) לקן ניו יורק , ונשתפרה ההרגשה ביחס לסיכויי בית"ר להכות שורשים ולהרחיב גבול , 'אם יהיו המארגנים והאמצעים' . 1828 בוועידה הארצית ב ניו יורק ( 1937 . 2 . 22—21 ) סוכמו הפעולה וסיכוייה לעתיד , ובה הובעה מחאה חריפה נגד שיטת ההסגר על עליית בית"רימ , שיטה שהיא לא רק פגיעה בעקרונות העילאיימ של הציונות , אלא אף בניגוד לעקרונות ההגינות והצדק לפי המסורת היהודית . 829 ז בשילטון בית"ר לא פסקה הדאגה להתפתחות בית"ר אמריקה . את הנציב בר עודד ( 1937 . 3 . 2 ) כץ בברכה על ההחלטה לתרגם 'מורה דרך לנשר' לאנגלית , שהרי באירגון ה'נשרים' גלום עתידה של התנועה . כץ הציע לנצל את שהותו של משה גילוני בניו יורק , ולעשות לקליטת מדריך מארץ ישראל : 'כדי שעבודתנו באמריקה תקבל דחיפה מתאימה , כדי שתצא מהפינה הנידחת בה היא נמצאת כל הזמן , צריך שיבואו אנשים שהפעולה והתעמולה למען התנועה תהא הפרו פיסיה שלהם . ועליכם ליצור לעת עתה את האמצעים למדריך הראשון ' . הנציבות שקבע הנציב מ . יוסף בר פעלה רק חודשים אחדים במתכונתה השלימה . הנציבות לא קיבלה את הצעת הנציב בעניין אירגון הקננים באיזור ניו יורק , ובעניין אישור הקננים בניו יורק סיטי כגליל . התערבות פרופי ^ ר יוחנן סמרטנקו למציאת הסדר לא עלתה יפה , ובמה חברים פרשו מהנציבות . הנציב מינה את מפקד הגליל סילוורשטיין ואת ס . בן ארי מטוקיו לחברי הנציבות . כמה תוכניות חדשות עלו , אלא שעיקר העבודה היתה על שמירת הקיים , ובייחוד בניו יורק . 1830 במצב המיוחד מונה לנציב הוויטיראן אליהו גינזבורג , מי שהיה אסיר עכו בימי מאורעות תר " ף , ומראשי הצה"ר בארצות הברית . שוקעו מאמצים מרובים להתארגנות מחודשת , וביותר לאירגונו של ה'אוצרון ' . בקייץ 1938 החלה לפעול במאנהאטן של ניו יורק קבוצת בית"רים מפולין . ( 1826 באיון , ברידג'פורט , פיטסבורג , שיקאגו אוטאבה ומתטריאל . עי' מיכתב הנציב מ . יוסף בר לשילטון בית"ר , . 1936 . 10 , 25 ( 1827 עי"ש , ועי' מיכתב הארולד דובקין לדי האאז , 1936 . 12 . 13 ( א'צ , . ( CM 265 / 40 ( 1828 מיכתב בר לשילטון בית"ר , . 1937 . 1 . 29 שם מדבר במשה גילוני , מהע"ל בארץ ישראל , ה'מנסה ל 9 עול למעננו . ' נשף זיכרון ליוסף תרומפלדור בקן בית"ר מכסיקו 0937 . 2 . 23 ) ( מאוסף ג . זינגר )

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help