sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:780

מסעה האחרון של הספינה 'תיאודורהרצל' מינהל בית"ר בספינה 'תיאודור הרצל' גילה שי ( 1648 שם , . 108 ( 1649 ד"ר רופאר נפטר בפיסה אחר ניתוח . ( 1938 . 8 . 26 ) עליו טי' מאמר בנו אלכסנדר רופא , בספר זיכרון לאריה ליאונה קארפי ( חלק איט . ( 260—241 ' , הלפרן יצא ( 1938 . 12 . 23 ) לצ'יביםאווקיה לפרק את בית הםפר הימי לבית"ר . ( 1650 קארפי , . 110—109 , Come ... ראש ביתיר ציץ 'בעד שירות ימי למופת ואומץ לב' והורה להכין אותות הצטיינות לאנשי הסגל והצוות של 'שרה א' ו אריה באייבםקי , קצין ראשון , יחזקאל דיליון , קצין השילטון , אנדרי שטיינברנר , מכונאי ראשון , אברהם בלאס , קצין שלישי , דיר ארתור האברשטרייט , הרופא , נתן ניישטאד ( קרטגי ) 'קומיסאר' הספי נה , התלמיד קצין טרסייסקי , התלמיד שלמה אנגל / אראל , / התלמיד זרח קור , התלמיד מכונאי זמל סאלפטר , התלמיד מכונאי מיכאל גרינברגר . עי' הלפרן' 'תחיית הימאות העב רית . 212 ' , שריחף על אחד מבחורינו בארץ ישראל , נחמה גדולה היא לנו להיזכר בכך , שיש לנו בו בזמן ידידים גלויי לב כל כך ונאמנים כמוך . אתה ודאי כבר יודע , שבן יוסף שבק חיים במדי בית '' ר וברגע האחרון לחייו שר את הימנון בית '' ר . אולי תהא זו נחמתך לשמוע , שההסתדרות שאף אתה תרמת את חלקך בעיצוב חינוכה , מתחילה לחשל בקרבה דמויות כאלו . ביחס לשאר הבעיות , הנני חש יותר ויותר שהעניינים מת קדמים לקראת ליבונם , ושהמשבר הסופי יתפרץ בקרוב , אולי לפני סוף השנה הנוכחית וכך יוותר מצב שבו כל מאמצינו ואף מאמציך ימצאו שדה פעולה פורה יותר . 1647 ' ... ב'משבר הסופי' נתכוון ראש בית"ר קודם כל לעימות גלוי וגדול של אצ"ל והיישוב כולו נגד המימשל הבריטי . אחד מביטוייו המובהקים של עימות זה יהא הגברת ההעפלה אל חופי ארץ ישראל . הלימודים בבית הספר התנהלו כשורה ואף בהצלחה . התלמידים חשו בטוב , ובאופן ספונטאני הפליגו לאי קאפרירה להניח שם זר על קברו של נאריבאלדי הגיבור . בסוף יולי 1938 נערכו הבחינות לתלמידי המחזור השלישי 17 — ניגשו לקבל דיפלומה של 'רב חובל / ו — 4 להשיג תואר 'מכונאי ' . לבחינות , מלאחר חודש לערך , למחזור הרביעי ניגשו רק תלמידים מארץ ישראל . אף אלה השיגו ציונים טובים , עם שעדיין לא הספיקו להשתלם בידיעת הלשון האי טאלקית . זמן קצר לפני סיום המחזור הרביעי הגיעה הידיעה המרה , שהידיד והיוזם ד"ר רופאר נפטר לפתע . ד"ר רופאר היה תפוס במחשבה לשלוח את ספינות הדיג לארץ ישראל . וכך כתב 7 ) ו ( 1938 . 6 . לאחיו : ' כבר החלטתי שספינות הדיג צריכות להגיע לחיפה . אם לא נצליח בכך , נשרוף אותן שם . ברם חושבני , שאם נדע לארגן את הדבר , לבסוף נצליח ' . בלווייתו ( 1938 . 8 . 26 ) ייצג בלאס וקבוצת תלמידים את בית הספר שלמענו פעל ודאג . ראש בית '' ר כתב לאלמנה : ' נפטר אדם מן האצילים ביותר שהיכרתי בנוער עמנו , בדורו של צבי ז '' ל , ובדור הצעיר ממנו . אף בפיסה , הרחוקה כל כך מכול מרכז יהודי , ידע להיות יוצר . לא נניח שיישכח שמו של צבי תפאר בתולדות הימאות העברית הקמה לתחייה " ' י' . הגיעו ימים אחרונים למיפעל הגדול בצ'יביטאווקיה . ספינות הדיג שעגנו זמן רב למדי בוויאריג'יו ציפו לשווא לפקודת ההפלגה . הספינה 'שרה א' שניזוקה ועגנה בליבורנו לא תוקנה בזמן ומצבה היה בקו של ירידה , והאימים באווירה המדינית העולמית עירעח את התקוות שניתן יהא לקיים את בית הספר הציוני הימי באיטאליה . פוסקו עצמו ציפה לפקודת התייצ בות לצבא , ואף מתלמידי בית הספר צפויים היו להיקרא לשירות צבאי בארצותיהם . מותו של הנציב ד"ר תפאר היה מהלומה אחרונה למיפעל . 1849 בית הספר הימי נפסקה פעולתו בעקת התנאים החיצוניים . שנה קודם למילחמה העולמית השנייה בטלו האפשרויות לקיימו באיטאליה , ונסתיימה פרשה רבת הוד במאבק הגדול למען הים העברי כחלק מן המולדת העברית . ראש בית '' ר הביע לאחר מכן מעל במת הכינוס העולמי השלישי את רגשותיה של התנועה כולה כלפי האיש פוסקו ומאמצו הגדול : 'אנו שולחים לקאפיטאן פוסקו את הבעת תודתנו הנצחית על כל מה שעשה באמונה איתנה ובנדיבות רבה להקמתה של הימאות העברית , והננו מבטיחים לו שלעולם - יהא כל שיהא גורל בית הספר בצ'יביטאווקיה שבו תמך - לעולם לא ישכחו בית '' ר וכול עם ישראל את פעולתו החשובה והמוצלחת של האיטאלקי א ציל הנפש ושל עוזריו האיטאלקיים' . 1650 ( 1647 קארפי , . 106 Come ... במיכתב נוסף , שכתב לפוסקו לאחר ימים אחדים , חזר ראש ביתיר והביע את ברכתו ? ותודתו על מסירות והקרבה מצד פוסקו 'מצדי אוכל רק לעשות כמוך , במאבקי טוד ועוד ולעד . על אף הכל מרגיש אני , שמתגברת בי האמונה שבקרוב אוכל לבשרכם בשורות טובות . ' שם , . 107

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help