sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:779

חמור בעבודת בית הספר הימי בכללו . בליבורנו נהי תה הספינה סלע המחלוקת בין הנושים , מפקדי שתי ספינות הגרר שהצילו אותה , לבין נציגי חברות הביטוח , ונציגו המיוחד של הפאטרון קירשנר . בספינה נתגוררו תלמידים , שעמדו לפני בחינתם ותלמידים חדשים שהגיעו אל המחזור הרביעי . בספינה אף הוחזק ציוד בית הספר , שנלקח לצורך המסע . משיצא הלפרן 8 ) ו 938 . 2 . ו ) לפאריס לעשות להשגת כספים כדי לפרוע את החובות , הופקדה הספינה בידי החובל אברהם בלאס . בלאס גבה מן התלמידים החדשים את שבר הלימוד שהיו חייבים , ואת הסכום העביר מייד לפוסקו לחידוש הביתן על חומת מיבצר סאן תיאו פאניו בצ'יביטאווקיה . הספינה היתה מבוטחת בסכום כולל של 50 ו אלף ליריטות , ואילו שולם הסכום היו הבעיות נעשות קלות יותר , אלא שחברת הביטוח לא היתה מוכנה לפרוע את סכום הביטוח , משום שלא היה כאן בבחינת 'אובדן גמור , ' אלא לשאת בהוצאות ההצלה בלבד . בעל הספינה ראה הכרח להכריז על 'נטישה' , ( 1938 . 4 . 29 ) ברם חברת הביטוח לא קיבלה את טענת ה'נטישה . ' רק לאחר משא ומתן מייגע שילמה חברת הביטוח — והיה הדבר כבר ביולי 939 ו - בערך שני שלישים של סכום הביטוח . תפקידו של בלאס באחראי היה קשה במיוחד . הוא הרחיק מן הספינה את אלה התלמידים שלא פרעו חובותיהם , אלא שלא היה לו מקור לקיים משק ופעולה אף בשביל התלמידים שחשבון שכר הלימוד שלהם נפרע מראש . כרגיל בימי מצוקה הוטלה הדאגה על ראש בית"ר עצמו , שסר לרומא ( 1938 . 3 . 15 ) לפגישה מיוחדת עם פוסקו ועם ד '' ר רופאר , בדרכו לאפריקה הדרומית . 1 " 6 פוסקו הסביר את הקשיים העומדים בפני המשך הפעולה בבית הספר , וביקש לשחררו מן העול . אף ד'ר תפאר ביקש לשחררו , שכן לא יהא עוד מסוגל להקדיש מזמנו לבית הספר . ז'בוטינסקי פנה לפוסקו בבקשה לעשות מאמץ אחרון : 'קחה נא את הבחורים שוב תחת חסותך ! קחם חזרה לבית הספר ! אין אתה יודע מה רב הנזק שתגרום לנו , אם תסרב לתמוך בנו עכשיו . ' ! פוסקו שוכנע והבטיח לעשות את המאמץ המבוקש . השילטונות הימיים באיטאליה כסבורים היו , שבית הספר הימי היהודי עקר מצ'יביטאווקיה למקום אחר , שהרי הוחלף דגל הספינה 'שרה א' בדגל צרפתי , והרי הועמסו על הספינה כל התלמידים וכל חפצי בית הספר . נתברר , שיש להגיש בקשה לקבלת רישיון חדש , כאילו מדובר ביוזמה חדשה . פרופיסור מנדס וד"ר רופאר טיפלו במיניסטריונים השונים בעניין קבלת הרישיון המחודש . בציפייה לרישיון זה חזרו התלמידים לספינה , ובלאס הנמרץ פתח מייד בשיעורי ניווט וטיפול בציוד ימי , ובהוראת הלשון האיטאלקית , וכאמור אף הצליח לאסוף סכום כסף ולשולחו לצ'י ביטאווקיה לגמר חידוש הביתן על חומת מיבצר סאן תיאופאניו . עם קבלת הידיעה שהרישיון יינתן כבר היה מוכן בהעברת התלמידים וחפצי בית הספר מליבורנו לצ'יביטאווקיה . בסוף מאי היה הדבר , אלא שעדיין חמור היה החסרון בכסף , ופוסקו הסכים שבלאס יצא לפולין , כדי לאסוף שם כסף , ובייחוד לגבות חובות של שכר לימוד . בית הספר שופץ כראוי , והשיעורים ניתנו באולם-הרצאות מסודר נאה . קירשנר שביקר במקום נהנה מאוד , וראש בית"ר , שקיבל את תיאורו של קירשנר , כתב 938 . 7 . 1 ) ו ) לפוסקו דברי שבח על שעשה לטובת הימאים ובשביל מישלוח דייגים לארץ ישראל : 'בימים אלה העטופים צער ואבל , הנתונים בסימן עץ התלייה ( 1646 ראש ביתיר ביקש את פוסקו להיפגש עמו , 'לא רק נזשום שנוכל להחליט החלטה טובה , אבל בראש וראשונה משום שחשוב לי מאוד ללחוץ את ידך כגבר המכבד את עמיתו . סדר היום של הישיבה ברור : העתיד המיידי וטתיד בית הספר ( בדבר הספינה ועתידה נראה לי לצערי , שאין לנו עוד מה לדבר . ( מבין אני , שיש שני צדדים לבעייה המיידית : כסף ורישיון . נראה יחד מה יהא ביכולתנו לעשות . איני רוצה להביע כאן מה גדול כאבי טל אובדן ישרה אי . ביססתי תקוות מעשיות הרבה על הרושם שעתידה היתה לעשות בביקורה בלונדון ; כש"שרח א" ותלמידיה היו מגיעים אל נהר התימזה ומארגנים היינו סעודות חגיגיות בראשותו של אדמיראל , ונאומים של מיניסטרים , שגרירים ואילי הימאות , ואתה היית טונה להם בעדותך לטובת הקמת צי עברי וצי דיג עברי , וחיינו יכולים לאסוף אלפי לי"ש לטובת ה '' ליגה ' שלנו . לא היו אלה דינזיונות שווא ... עכשיו איני יודע נזה גוכל לעשות . הנני מגנה עצמי על כל מה שאירע . עכשיו אני מבין , שהיה טלי להפקיד את כל העניין בידיך , על אף תשובתך לשאלה מסויימת שהפניתיה אליך מלפני כשנה ... ובכול זאת בטוחני שהכול יסתדר . קרובים להתחולל שינויים גדולים בעולם בכלל , ואף בעולם היהודי . איני יודע מה יהיו , אבל חש אני בכך שכיוונם יהא חיובי , קונסטרוק טיבי , מלכד . בעוד שנים מעטות , ואפילו פחות מכך , נראה את היסודות השלמים של מדינה יהודית , והדבר שהתחלת בו בצ'יביטאווקיה , ואף אתה המתחיל והחלוץ בתחוס וה — אם תרצה — תיכלל ביסודות הביניין הנ"ל . לא איכפת לי , אס ייראה הדבר מגוחך שהנני חוזר טל כל הדברים י הללו — כשעומדים אנו פנים אל פנים מול המצבים הקשים של ירינו אלה י אני חוזר על כך ואני מאמין בכך / ...

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help