sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:778

סוף למיפעל הימי בצ'יביטאווקיה עם המחזור הרביעי נסתיימה פרשת בית הספר הימי הבית '' רי בצ'יביטאווקיה . טעמים אחדים נצטרפו לכך , שלא היתה עוד אפשרות לקיים במקום המשך של פעולה חינוכית סדירה . ברי שהטעם המדי - ני לא היה האחרון שבטעמים . התקלה החמורה שקרתה ל'שרה א' 18 * 5 פגעה באופן ( 1643 כץ , חוזר 40 מיום . 1938 . 3 , 22 ( 1644 את הספר הוציא בתל אביב צבי פיינברג , מטעם ' הוצאת שילטון בית"ר / ( 1645 . 1958 בעיתונות נתפרסם הדבר בתיאור חמור של אובדן הספינה . ראש בית"ר פירסם מאמר גדול על האיפופיאה של נדודי 'שרה א' ( עי' 'הירדן / ! 1938 . 5 . 6 'אונזער וועלט , ' . ( 1938 . 5 . 13 ביקורים ופעילות מו"לית בתחילת 1938 החליט שילטון בית" ר לערוך תוכנית של ביקורים של מרדכי כץ לחודשים אפריל-מאי בארצות : בלגיה , ליטא , לאטביה ואסתוניה , הונ גאריה , יוגוסלאביה , בולגאריה . השילטון הציע לערוך בהזדמנות ביקורי כץ כינוסים או מועצות מפקדים . כץ חזר ממסעו ב 938 . 6 . 10 ו , וביקר ברובי הארצות הנ '' ל לפי התוכנית . באופן פרטי ביקר אף באוסטריה ובגרמאניה ' ) הרצלייה . ( ' ליוני נועדה תחילת מסעו של רמבה , 1643 אלא שלא ניתן לו לצאת קודם . 1938 . 7 . 3 הוא פתח מסעו בליטא כדי להשתתף שם בבית ספר מרכזי למנהלים . ( 1938 . 7 . 30 -6 ) בששת שבועות מסעו ביקר במחנה בי ת"ר בלאטביה , ובמחנה מרכזי למנהלים ברומניה . ב'סיפריית בית"ר' הוציא לאור א . רמבה ספר של ' סיפורים על ילדים גיבורים' ושמו 'אהבת מולדת . ' בספרון המנוקד , הפותח במישפט הפרידה של שלמה בן יוסף , הובאו אחד עשר סיפורים — עפ"י ד'אמי ציס , אלפונס דודה , ועוד סיפורים מליטאית , מלאטית , מאסתית , מצ'יכית , מרוסית ומפולאנית . הסיפורים מעניינים ולשונם נאה . רמבה הביא בחתימת הספר דברי סיכום קצרים על סיפורי העמים בנושא השיח רור הלאומי שלהם , והזכיר את המכבים , שהם היו הבית"רים הראשונים מלפני אלפיים שנה , 'שאהבו את מולדתם יותר מחייהם . ובני הדר היו : גוועים מצמא מסרו את צפחת המיים היחידה שלהם לחייל עברי בשירותו הלאומי . סכנה של מוות היתה צפויה להם - ? לא-כלום . אץ דבר . אבל תמורת חייהם יביאו תועלת לעמם וגאולה לארצם' . 1641 תוכנית זו נתנה גושפנקה לעיקרי התוכניות שהיו נהוגות מאז בסניפים שונים , ובייחוד באלה שבהם היו בתי ספר עבריים , כגון בלאטביה , ליטא , פולין ורומניה , צ'יכוסלובאקיה , וכמובן בארץ ישראל . עם שנתכוונה להיות תוכנית הנורמה בכול סניפי ביתיר בעולם , לא היתה מינימאלית כלל , בשים אל לב את תנאי העבודה בהסתדרות נוער . היפוכו של דבר : התוכנית התפשטה על פני עולמות שונים , נתנה שורשים יהודיים לצעירים , מהם תלושים מן היהדות , הקנתה אהבה למקורות ישראל סבא ולסיפ רות ישראל החדשה , העניקה ידיעה בלשון העברית , עסקה בפרקים מאלפים בתולדות העמים , דנה בבעיות מדינה וכלכלה ודשה אף בנושאים אקטואליים , ובכול התחומים המרובים הללו מתוך פתיחות ורוחב לב , בלא דוקטרינאריות ובלא דוגמאטיות , אלא תוך כדי עיון במקורות ובסיפחת הכללית בכול נושא ונושא . מה מובן , כפי שכבר נרמז כאן , ' « שקשה היה להטיל תוכנית זו כמחייבת חובה מוחלטת , ומה מובן , שנשארה במקומות שונים בגדר מטרה שיש לשאוף אליה ולהשיג ככול האפשר מאכסימום ממנה . ביצועה של התוכנית במתכונתה השלימה היה מותנה במציאותם של מדריכים מוסמכים ושל ספרי לימוד וקריאה מתאימים ( בלשונות שונות , ( ולא רק בהתקדמות ההישגים בידיעת הלשון העברית . וחמור מזה : ביצועה היה מעוכב במידה זו או זו על פי טיבעה של הסתדרות נוער חופשית , שאליה מצטרפים לא רק בגיל , 10 אלא אף בגיל הבגרות והבגרות השלימה , וממילא לא ניתן עוד טווח של שנים לתוכנית עבודה רחבה ושיטתית . בית"ר פעלה לא רק בכמאתיים מרכזים יהודיים בעולם , שבהם היתה רציפות של גילים מכול הדרגות , אלא אף באלף ומעלה יישובים בינוניים וקטנים , שבהם היה הקן הבית'רי רק בגדר יחידה בינונית , ואף קטנה , שמטבע הדברים אינה מניחה לעבודה הדרגתית בקבוצות חד גיליות . על דרך הכלל היתה בית"ר בית של לימודים ( אבל לא של בית ספר סדיר ) ושל חינוך אף בקננים הקטנים ביותר . ( 1642 עי' לעיל , פרק נוה . עי' פקודה 26 ( א . רמבה ) מיום 1938 . 5 . 10 בעניין אחידות 'בשטח החינוך התרבותי ' 'תוכנית רשמית מחייבת בכול הטולס . שאר תוכניות בטלות , ' ועי' חוזר 42 מיום . 1937 . 5 . 10 'התוכנית הזו טדיין אינה משוכללת בתכלית השיכלול ... ריבוי הגוונים בחומר האנושי שלנו , דרגת התרבות השונה ... וחוסר כל תקדים ... מן ההכרח ... יגרמו לידי ליקויים . אבל לפני עינינו עמדה השאיפה לכונן חוט שדרה חינוכי לביתיר , להקים את השלד ולקרוס עליו עור ובשר . ' ...

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help