sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:766

שיר העילוי של אורי צבי גרינברג אורי צבי גרינברג פירסם שיר לזיכרו של ה'עולה ברינה לתלייה' בעברית ותרגמו בעצמו לאידיש , בעיתון ' מאמענט' בווארשה ( 1939 . 6 . 16 ) ו שלמה בן יו סף ךמות בךיון ופצצה בידו המופיע בהר ובצבעי הל ןשת / r / של העלם הזה ; בצבעי ה ? . ןשת ראו את שלמה בךיוסף : עולה ברנה לתל ; ה , שהפכה לו ללנה . אך ב ? רות חבריו לו בוי קןבר בןפר בגליל העלם ובטמנם את ^ בור סמפך ^ ת בביר , ח ^ בו an ei qn כי הוא מת ? כל מת $ ולא תעל בלהב המרד ךמות זו אל הדיר . אכן מת ככל מת הוא בשביל חיק אמו בווהלין ובשביל חיק האשה שיכלה לשאת פרי-עלומיו ; אבל הוא הולך בהרים , אני רואהו הולך — הזעם ' הנעלה הזה בכל הוד דמדומיו . אני ךאיתיו יורד מני עץ התל ; ה בחצר עכו ןייצא את העיר : ןשליט שמלא שליחות בה בטקודת מלכו העברי . אני ךאיתיו עומד לקןבוךת 1 בשרו שאין עוד אלהות בה . אני רואהו הולך בהרים ומחפש מרעיו . י הוא שליט בהר ש ? ם , הוא שומר הר הב ? ת , הוא שר גלעד וגלן , לם ארנון ותבור וכךןול . הוא ימצא T : מרעיו : T ?? : והם ?• אז - T יכירוהו בצבעי הקשת " י מזהר . T : \ ו ילנן באויר : ? התפ > ןןעות אביב בא לפוגאם אחרי שלג . 3 ל ? ה יאמר : מרד . הסליחות לבבות . ו ) ם מק 5 ת . : והם " יהיו : מעטים - : : ויראו ?• : רבבות : T רהב - ים T והר T I געש . — אצל אדום ואצל ערב וב 7 גדת הסנבלטים מה ? כת — בנ 1 * חם , T בלבם T ? 1 הקפצן , I T : I- - כי ? אבדה T : T מידם TT כל T תכנית . ? : T שה ; ה כה מוצק לחקןם , רך כחלב הנר בטפטוף . ךמות בךיין יפצצה בידו , יא ^ ו ו כלם , דורך ע ? ' ת . הוא רד בשלגי הדוךמון וטובל את רגלו בים סוף . ' ירושלים דגולה ומעטרת ובצבעי הקשת ! ( לבוב , ח' טבת תרצ"ט ) עם בשורת המרד . ' ... ואלה חילופי הדברים : — ' "נתלית , בן יקר , / הכאב קודח - / '' ... ! "לא , אבא , אין דבר / , דם אחי רותח . '" ... 1 לימים נתפרסם והושר ברבים שירו האחר של סקולסקי על ראש פינה , שיר סנטימנטאלי על שירת הטבע לבן יוסף , ועל 'קול דממה דקה ירעד : / "אין כובשים את ראש הסלע / - אם אין קבר במורד . ' " ! אחר העלאתו לגרדום של בן יוסף קיבל מישקל חדש , מישקל של דם טהור , שירו הנבואי של אורי צבי גרינברג , השיר שבו סיים את 'ספר הקיטרוג והאמונה , ' וזה סיום השיר המסיים : אני שומע הרבה יללות באוזני . אני רואה הרוגים וטבוחים ובערות . אני רואה בתי כלא עבים , תליות — בירושלים , ביפו , בעכו — - ופני סיקריקין יהודים נדונים למיתה . אני רואה איך הללו הולכים לתלייה ושחרית ירושלים בשעוות פניהם . ואני רואה כבר סיעת אווירוני במתוג על פני הר הביית חגה ביום חג . אני רואה המוני חוגגים , עת יורים אל נחל קדרון אלפי יריות , כמיספר שני הענות . אני רואה הר הבית כסיני בוער ורוכב שותת אש בחצוצרה מחצצר , ודגל דויד - במיגדלו של דויד . על שירתו של אורי צבי נתחנך שלמה בן יוסף ואותה ספג לתוך דמו . אין ספק , שמשאו של אורי צבי על ה'הולכים לתלייה' חי בהכרתו של בן יוסף ומילא את כל לבו עד תום ועד . רגעו האחרון . שלמה בן יוסף , ראשון להרוגי מלכות בארץ ישראל מאז מאות בשנים , האציל על עצמו במותו המפואר , והאציל על כל תנועת השיחרור הציונית . כמו בימי רבי עקיבא וחבריו ראוי לומר : 'הרוגי מלכות אין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתן' ( בבא בתרא י ב . ( זו היתה ההרגשה הכללית ביישוב היהודי בארץ ישראל ובתפוצות גולה . מצד אחר היה בהריגת מלכות ראשונה משום ביטוי מובהק ומופגן לתמורה הגמורה במדיניות הבריטית כלפי עתיד היישוב היהודי , אלא שדבר זה . דווקא לא היו מוכנים להבין מנהיגים והמונים במחנה הציוני .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help