sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:764

' ניצחונ ו של בן יוסף' ד"ר י"ה ייבין הוא שניסח בפרוזה נלהבת את שירת הגבורה והתפארת של שלמה בן יוסף . בחוברת ' ) קובץ מסות ( ' 'על ניצחונו של שלמה בן יוסף' 1817 הביא חמישה מאמרים ( כולם שלו , כפי שראוי להניח ) לתיאור אישיותו של יחיד , צעיר , אנונים , שקידש וטיהר את העם , ושם כתר גבורה על ראשו המושפל : ' מחייל אלמוני , מאנונים הפך למצביא , למצביא הנוער וההמונים , שרוחו ה ב ל ת י נ ר א י ת מרחפת ות ( 1616 מנאומו בווארשה , 1938 . 7 . 12 ( כרך נאומים , —1927 . ( 324—323 , 1940 ( 1617 החוברת היא כחב אשמה חריף נגד מ 9 איי , שדינה להתמוטט בעקבות מי 9 על הגבורה של בן יוסף , ומכאן עצ בנותה . בהתגלותו של בן יוסף ראה ' ) ר . זטמי ( ' מטין התגלות של ז'אן ד'ארק או וילהלם טל , שבה גלום דינאמיט להתפוצ צות . עם העלייה לגרדום כאילו ניתק השרר שחיבר את הצ '' ח ' הילד' אל ההסתדרות הציונית הישנה 'האם : ' 'מעתה הפכה התנועה הלאומית לתנועת שיחדור לאומית 'כמו אצל כל הגויים' בדרך לשיחרורם . ' 'את הדף הראשון באיפופיאה זו של תנועת השיחרור הישראלית רשם שלמה בן יוסף . ' ממנו מתחיל 'ספר מילחמות ה ' , ספר מילחמות השיחרור של עם ה — . " בן יוסף , שלא כדויד הראובני , ולא כגיבורי 'נילי / ' בא וניצח מייד . ' באותה שעה שהוצא להורג 'נולד בךיוסף מחדש ; נולדו אלפי בן יוסף . ' וזו ההערכה ( במאמר האחרון , ? ' מ . קנאי ( ' 'בן יוסף שכול חייו היה חייל ביתירי נאמן , המציית לפקודות מפי מפקדיו — הפך בעצמו , אחרי מותו , למצביא , המצווה על המוני הנוער את ההליכה באש למען עמם וארצם .., השתקן הזה שחותם הדממה הענוותנית היה טבוע על כל הופעתו ההירואית — משמיע את דברו , דבר נגיד ומצווה , במותו דווקא , ' ... לצאת החוצה וערבים טיילו בגאווה ברחובות היהודים , ועל היהודים הודבק התו : 'דמכם מותר . חייכם הפקר . ' הלקח הראשון שלימד בן יוסף , ועל כך קרא לו ראעו בית " ר 'מורי , ' הוא דבר הטיעון שאין להעניש 'חפים מפשע' — 'פיטפוט שיטחי וצבוע : ' 'במילחמה , בכול מילחמה ומילחמה , הלא כל צד וצד הוא חף מפשע . מה פשע נגדי החייל ה"אוייב" היוצא כנגדי - אביון כמוני , עיוור כמוני , עבד כמוני , שגייסוהו באונס ו אם תפרוץ מילחמה , פה אחד נדרוש כולנו הסגר ים והסגר יבשה על אדמת השונא , להרעיב את תושביה עם נשים וטף החפים מפשע ; ואחרי התקפת המ טוסים הראשונה על לונדון ופאריס נצפה לתגובת אווירונים על שטוטגארט ומילאנו שגם בהן רבו הנ שים והטף . אין מילחמה אלא בחפים מפשע , כמו שאין מילחמה אלא מילחמת אחים באחים : לכן ארורה היא כל מילחמה בכול צורותיה , תגר ומגן גם יחד . ואם אינך רוצה לנגוע בחף מפשע — גווע . ואם אינך רוצה לגווע - ירה ואל תפטפט . ' והלקח השני ביחס לאנגלים , שממשלתם המיתה את בן יוסף 'אך ורק לשם מטרה אחת : בכדי להפחיד את הנוער העברי ... למען יירא ולא יעיז . ' הללו טעו : ' למעשה הסירו את קסם הפחד מעל המושג המפחיד ביותר — מעל הגרדום . ' והלקח השלישי — ההדר הבית"רי . עכשיו למד מבן יוסף מחבר השיר 'מגוב ריקבון ועפר' את מהות תוכנו : 'היו שעות שהתביישתי בשיר זה , כהתבייש אדם על מליצה מופרזת , שנפלטה מפיו בין כוס לכוס ; ובשנות ההבלגה , כמה פעמים התכוונתי לאסור את ההימנון ממלל הגבהות לשווא ולחינם , בפרט את ביתו האחרון : "תגר על כל מעצור . " מה שכתבתי בעיפרון ובדיו , בן-יוסף פירשו בדמו . הבול ביאר וגילה ... "גאון ונדיב ואכזר ... " 'יבן מלך ... " "באור ובסתר זכור את הכתר . '" בן יוסף נפל עליו הגורל לעמוד למיבחן , 'ואולי בקרוב יום הבחינה לכולכם , לכולנו , יגיע . ' את ה'הדר' בבן יוסף שקיים את נדרו הסביר ראש בית"ר לקהל שומעים נלהב בווארשה באב תרצ"ח : ' והנוער שלנו ? נוער זה מאמין , הוא לוחם , הוא הקריב קורבנות . מהי פלוגת הכותל ? וראש פינה של בן יוסף מהי ל בנים עניים הם לעם ישראל והאידיאל שלהם לשרת את עמם ואת מולדתם . חיים הם וסובלים בתנאיהם הקשים - זוהי אשמתכם . אבל הם ? - הם מקיימים את נדריהם . הבטחנו לכם לחנך דור של "הדר . " כבר אמרתי פעמינו הרבה מה פירושו של '' הדר . " רבים מביניכם — שערכם הלבין לעיני . לא אחזור על הדברים באריכות . כל המושגים של אצילות הנפש , של אבירות , של יופי נשגב - כלולים במלה זו . יראו נא את התוצאה ; היה בלוצק "יהודון" פולאני - והוא נהפך לסמל , שכול העולם מוקסם מזוהרו . ואין לומר שהיה נבחר . אדרבא . הוא היה בית"רי פשוט , שאלוקים הוציאו מן השורה בעיניים עצומות . אין אני ראוי לדבר על אודותיו . ורק זאת אומר לכם , שהעולם הבריטי כולו נזדעזע והחל להבין מהו תוכנו של המושג - "הדר . " בן יוסף קיים את נדת . בתא-המוות שלו כתב על הכותל : "למות או לכבוש את ההר" ... ' י . * משאו הגדול של ראש בית"ר על בן יוסף היה נאומו שנאם בכינוס העולמי השלישי של בית"ר . משא זה מובא בנספח ב' בסוף הכרך . הימנון ביתיר מתוך השירון של שלמה בן יוסף ( בכתב ידו )

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help