sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:744

על בוגדים . היתה תוכניתו ערוכה לפי מושגי התורה המדינית האנגלית , וכיוון שנתכוונה להביא לידי מיפ נה בהתייחסות המימשל הבריטי לבעיית המולדת העברית , לא היתה בלתי סבירה כלל : ' מיכתבכם מיום 10 במאי עורר בי מחשבות רבות . יודע אני , כי כל מה שאתם אומרים נכון הוא , אבל נטרד אני בשאלת הדרך שבה ניתן לשפר את המצב . חוששני , כי בחיפוש אחרי צדק או בבקשת עזרתי שלי — אין שום תועלת . לפי ניסיוני , בייחוד בזמנים קשים , יודע אני כי אין דרכן של ממשלות להיכנע אלא בפני פעולה . תביעות , שמאחוריהן אין עומד דבר פרט לחוש הצדק , ממלאות רק תפקיד זעיר בדברי ימי הזמן החדש . הציכים היו נתונים כיום תחת השילטון הנאצי אילמלא החליטו להילחם ולמות . הוא הדין בספרדים . יד הערבים — או של אותם המעוררים מהומות — על העליונה בא"י משום שהם פועלים במקום להגיש עצומות . איני סבור , כי פעולות תגמול בדרך של רצח ערבים חפים מפשע מוצדקות מבחינה מוסרית . כאשר החוק הרגיל מתמוטט בא במקומו בדרך כלל חוק הלינץ / זה טוב יותר מלרצוח אנשים חפים מפשע . אך איני יכול להמליץ על כך , ואיני יכול לשפוט בדבר נחיצותו . אולם סבורני , כי מבחינה מוסרית אתם זכאים להזדיין ולהגן על מושבות הספר שלכם ולהקים ביצורים ככל שתשיג ידכם . אין ספק בידי , כי עשיתם זאת . נשארת אפוא התנגדות פאסיבית מסוג זה שהופעל על ידי גאנדי בדרום אסריקה ובהודו . פעולה כזאת מחייבת אחדות דעות ונכונות לסבול ואף ללכת לבית הסוהר . סבורני שהיא מחייבת גם הרם חברתי ונטישת קיומם של יחסים תקינים עם המושלים . אינכם יכולים לסעוד ולהוקיע בעת ובעונה אחת . להתנגדות הפאסיבית צורות מספר : . 1 תפיסת הקרקע וסירוב לנטשה בלתי אם על ידי כוח החוק והליכה לבית הסוהר ; . 2 סירוב לשלם מסים , הפרת החוק והליכה לבית הסוהר ו . 3 סירוב לטעון בבתי הדין או להכיר בשיפוטם והליכה לבית הסוהר ו . 4 השתתפות בהפגנות שהוברוו כבלתי חוקיות ! . 5 הפצת סיפרות . 6 rw סיוע לעלייה בלתי חוקית ז . 7 השתתפות במישמרות נגד הבוגדים והחרמתם . אשתקד הובאו כמה עולים יהודים בלתי חוקיים לבית הכלא בעכו , כשהם כבולים בידיהם . סבורני , שאילו ^ יחררתם אותם תוך כדי הליכתם , אפילו בכוח , דעת הקהל הבריטית היתה תומכת בכם ודבר זה שוב לא היה קורה לעולם . יהודים נשלחים עתה למחנות ריכוז או לבית הסוהר ללא מישפט וללא האשמה , בעוד ש 450000 יהודי ארץ ישראל אינם מוחים ואינם מפגינים . אתם מצפים ממני שאמחה בפארלאמנט . שוב אין בדעתי לעשות כן להבא . יהודי ארץ ישראל — עליהם לשים קץ לדבר הזה . הוא הדין ביהודים הנאסרים בשל נשיאת נשק . הבאסטיליה נהרסה בשל מעשה פעוט אף מזה . אתם אינכם עורכים אפילו שביתת שבת לפני שערי בית הכלא כשהאסירים עורכים שם שביתת רעב . טיבעי הוא להט לחשוב , כי יכולים הם לעולל ליהודים ככול העולה על רוחם . או לכמה יהודים ! אם אין אחדות דעות בקרב כל היהודים , אם כמה יהודים הולכים לממשלה ומתנצלים בעד יהודים אחרים , הרי במצב זה לא תגיעו לשום מקום . ה"הסתדרות" מציבה לכם דוגמה אדירה . הם שובתים ומשיגים את שלהם אצל מועצת עיריית תל אביב או אצל הפרדסנים . מדוע תהא הממשלה קדושה ומקודשת ? אם תהיו מאוחדים תחזיקו מעמד , אל אם תהיו מפולגים תסלו תמיד . צריך שתהא לכם נכונות לסבול וגם נכונות מיוחדת לסייע לסובלים . אילו הייתי פקיד בריטי בארץ ישראל הייתי "בוחל" גם אני בתלונותיכם והייתי מכבד אתכם הרבה יותר אילו קי ללתם ואילו פעלתם למען הצדק בשביל בני ארצכם . אתם מקללים "אותם" מאחורי גבם ! נסו לקללם בפניהם — ולא אתם בלבד אלא גם העיתונות . אם אינכם מעיזים אינכם ראויים לארצכם . ואם תעשו כן — רק אז יחשבו הם אתכם לראויים לשאת נשק להשתמש בו להגנת הקיסרות והדי מוקראטיה . כמוכם רוצה אני לראות בארץ ישראל שוב עם לוחם , בן חורין , אמיץ , כמכבים . רצוני לראות צבא של 40000 יהודים כשרים להגן על כל מה שיקר להם ולי . מתוך אי רצון הגעתי למסקנה , כי רק בדרך הקשה , שציינתי לעיל , נוכל להגיע אל המטרה . הרשות נתונה לכם ממני להראות את המכתב הזה למר שרתוק , לנציב העליון ולמפקד הראשי של הצבא . שלושתם יהיו תמימי דעים עמי , אך איש מהם לא יעז לומר זאת . אני מכיר את בני ארצי הרבה יותר משאתם מכירים אותם . אתם מבקשים ממני לדמות בנפשי שאני במקומכם כאשר שארי בשרי מותקפים בעוד ידי כבולות . איני יכול להעלות כזאת בדמיוני כל עיקר . ידיו של אנגלי אינן נשארות כבולות ו ואילו ידיכם כבולות רק משום פחד מביש . איני יכול אל נכון לתת לכם מושג ברור מה שיש לעשות במקום כולשהו ובזמן כולשהו . אני יכול רק להציע , כי כאשר יקרה משהו לא נעים תשקלו בנפשכם איזו פעולה היו המתיישבים הבריטיים נוקטים באותן נסיבות ! ואם תעשו רק כדי מחצית ממה שעשו הם מובטח לכם ששוב לא יהא צורך לעשות את הדבר שנית . ' מיכתבו של וג'בוד נאסר פירסומו בארץ בצו מיוחד בעיתון הרשמי על פי תקנות ההגנה . מיכתב זה , אחר שפורסם ב'טיימס' הלונדוני , ( 1938 . 7 . 16 ) עורר ויכוח בקרב המדינאים הבריטיים . ברם דברו של וג'בוד זכה לפירסום יתר בארץ ישראל בתורת כתב מחתרת , שהופץ בתרגומים אחדים בקרב הנוער והוד בק על גבי קירות בתים בערים . בירושלים הופץ הכרוז ( בתרגום מחוספס ומקוצר ) מטעם 'בני הקנאים' ( עי' בעמי הבא . ( על מיכתב זה יצא כעסם של בן גוריון ושרתוק / שרת , / שהבריקו ( 1938 . 7 . 13 ) ל לונדון על תפוצתו הגדולה של המיכתב שהופנה ל'גוף ריביזיוניסטי למחצה ובלתי אחראי' ועל הדחיפות

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help