sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:743

מיכתב מסעיר מאת קולוניל וג'בוד עדיין לא נסתיים מישפטו של שלמה בן יוסף , וקולוניל וג'בוד מלונדון שיגר ( 1938 . 5 . 30 ) מיכתב מיוחד במינו אל נשיא 'אגודת הקצינים היהודים המשוחררים' בתל אביב — בתשובה למיכתב ברכה שקיבל ממנו . 'אגודת הקצינים היהודים המשוחררים' היתה גוף ציבורי קרוב להצ"ח ולאצ"ל . הייחוד במיכתב היה שכול-כולו כתב קיטרוג על הנוער העברי בציון ומאניפסט אידיאולוגי - קריאה למרד במימשל הבריטי . במיכתב זה לא נגע כלל בשאלת בן יוסף העומד למישפטו , ברם הביע בו שלילה מסויימת לגבי 'פעולות תגמול בדרך של רצח ערבים חפים מפשע . ' בו היתווה תוכנית מעשית למרד : כיבוש אדמות , הפסקת תשלום מסים , אי הכרה בשיפוט , עריכת הפגנות בלתי-חוקיות , הפצת סיפרות בלתי ליגאלית , עלייה בלתי ליגאלית , חרם ( 1565 'ידיעות המיפקדה הארצית / מס' ;( 1938 . 5 . 28 ) 103 ניב , אצ"ל , ב , . 71 עמדת אצ"ל לאצ"ל לא היה חלק בתוכנית השלושה , בתכונתם ובכישלונם . הנשק שהוצא ממחסן אצ"ל בראש פינה שלא ברשות ניטל , ואצ"ל שלא ידע על הפעולה לא היה מוכן לעת צרה במיקרה של הסתבכות בפרטי ביצועה . ודאי לא הכין לא מיקלט ל'מצליחים' ולא דרך נסיגה ל'נכשלים . ' עם 'כישלונה' של הפעולה יראה אצ"ל חייב לגלות את האמת , שלא היה אחראי לפעולה , ולא עוד , אף לפסול אותה כהפרת מישמעת חמורה ולגנות את עושיה . עמדת האצ"ל הובאה לידיעת החברים : 'האירגון גאה בזה , שבעוד מיספר ההתקפות שערך עולה לעשרות , לא נגמרה אף אחת מהן באפס תוצאות כזה ובכישלון חמור כזה . ואת הלקח הראוי מן המיקרה ילמד כל מי שצריך ללמוד , כי לא דבר ריק הוא , ולא רשות היחיד , ולא מעשה שעשועים' . 1565 בשורות אצ"ל , ובייחוד בלבות הבית"רים , היתה המבוכה רבה משום הצער שנכרך בפעולה , שלא ניתנה להתפרש כמעשה מחתרתי צבאי ראוי , שעלולה היתה לגרום סיכונים לחברים אחרים , ובה כשלעצמה היה משום סכנה יתירה לחיי צעירים מצויינים . מיפקדת אצ"ל ודאי היתה חלוקה בדעתה , כשביקשה להעמיד את האמת הצבאית והמישמעתית על חומרתה , וכש מצד אחר , השתדלה להימנע מפגיעה בחברי בית"ר הרגישים בכאבם . מיסדרי אצ"ל שנקראו אחר עלייתו של בן יוסף לגרדום היו מיפקדים של ציפייה ומתח רב לחברים , משנתעכבו המיסדרים שעות אחדות בהעדר פקודת אצ"ל לקוראה לפני החברים . עם עלייתו לגרדום נסלח לבן יוסף אף במיפקדת אצ"ל , כדברי המפקד מולדאבסקי בהספדו על הקבר . אחר ארבעים יום , דובר על בן יוסף במיסדרי אזכרה שערך אצ"ל לחלליו : בן יוסף ויעקב רז ( עי' עמ' . ( 768 מאן לכבוד בן יוסף , וכן את מאמרו החם של ד"ר עזריאל קרליבר , ( 1938 . 7 . 8 ) לצד מאמריהם של ד"ר מ . קליינבויס / סנה / בשבח ההבלגה , ושל גרינבוים נגד הפיכת קבר בן יוסף לאתר קדושה . כמתוך עמדת הגנה של מעשיות ( ולא של מוסר ) חזר ( 1938 . 7 . 17 ) גרינבוים להסביר , בקשר להבלגה , שאין מתקיפים , משום חוסר ערובות להצלחת ההתקפה . בעיתון 'ראדיו' נכתב על בן יוסף כעל 'סמל הדור העברי הצעיר . ' העיתון היהודי בפולאנית 'נאש פשגלונד' הביא מדברי בן יוםף במיכתבו לאמו — מלים פשוטות , מצודדות לב וחדורות אידיאליסט טהור ביותר — 'כאילו ביצע אקט חגיגי של הקרבת חייו הצעירים למען העם היהודי הנרדף והנלחם לעתיד יותר טוב . עלם מיסכן ! לא תשמע עוד את בכי אמך ולא את קול אומתו , המכריזה אליך חיום מפי כל בניה ? "לא , חייך לא היו מחוסרי ערך , כפי שחשבת מתוך ענוונותך ללא גבול ; חייך היו יפים , נאצלים , חיי אידיאליסט , חלוץ ולוחם ; את החיים האלה עיטר השגב של מות גבורה ... בשביל היהדות לא הלכת לאיבוד ... תחיה לעד בזיכרונו של העם .., יום יבוא ועם ישראל ישים את עצמותיך בפאנתיאון של הגיבורים , על יד עצמותיו של הקאפיטאן יוסף תרומפלדור . ' ... מ . דאנצים כתב ב'טאג' הניו יורקי : 'שמו של בן יוסף הוא פיצוי וכפרה על החטאים שאנו חוטאים לעצמנו , על ירידתנו הלאומית , על נכונותנו להסתלק מירושתנו הלאומית הגדולה , על הבגידה הלאומית הנעשית בארץ ישראל , על שאנו מכבים בעצם ידינו את התקווה לעתידנו . דמו השפוך של בן יוסף רוחץ מעלינו את החטא הכבד הזה ... הוא הצליף בפני התליינים את המלים : "תחי מלכות ישראל משני עברי הירדן . " הד ציל צולן של מלים אלו יבקע ממיזרח וממערב , מצפון ומדרום , בכול מקום אשר יהודים זרועים ופזורים שם . ' וא"ב גולדברג ? כתב שם 'מותו אינו טראגדיה , הוא סמל הגבורה היש ראלית ... מות המפרה את החיים , זהו זרע שממנו ינבטו מעשי גבורה חדשים . ' בעיתון הרוסי הפאריסי 'פוםלדניה נובוםטי' כתב המשורר דויד קנוט : 'אם החלוצים הארץ ישראליים הם בוני ארץ ישראל בגבורה , מפרי הארץ הנשמה , הרי בני בית"ר יוצרים בגבורה את המסורת האבירית היש ראלית ... בן יוסף נרצח על ידי האדמיניסטראציה הארץ ישראלית בשם "הפינקסנות המדינית " המהוללת . ' עי' 'ספר שלמה בן יוסף . 102—98 , ' עם כל הצרה שנפלה על ראש יהודי גרמאניה עדיין כמנותקים היו מלב האומה . ה'יידישה רונדשאו' הברליני לא היסס לכתוב ( 1938 . 7 . 1 ) נגד בן יוסף בלשון חריפה . ועי ' תגובת 'אונזער וועלט . 1938 . 7 . 29 ' , עיתון ' אגודת ישראל' בווארשה , 'ראם יודישע טאגבלאט ' , פירסם מאמרים אחדים של כאב גדול , עם שבנושא ההבלגה mar עמדתו 'סוכנותית' ביותר . לורד יאשיה וגיבור

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help