sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:741

להריגת מלכות זו , הריגה מבוהלת , דחופה , ותכופה , שהממונים עליה היססו לדחותה אפילו יום אחד , אפילו שעה אחת , אם לא רצח ח ודאי טעה העורך בעל המאמר כשבינה את בן יוסף , שהלך את דרכו מתוך הכרה עמוקה , ללא סייג , ללא חשש , וללא צער , בכינוי 'אומלל ' , שבשום פנים אינו הולמו , אלא שבטיעונו כלפי הבריטי ודאי צדק וצדק והביע דברים מלב העם . 558 ו וכן תגובתו של עיתון הציונות הכללית והמעמד הבינוני , 'הבוקר ' , היתה חדמשמעית , אפילו לא בוטאה במלים בוטות כב'הצופה : ' 'אנשים מזקני היישוב והעם , השומרים זיכרונות מימים עברו , ואפילו הרחוקים מכול מיסתרי הפוליטיקה ; אנשים , אפילו אלה שלא תפסו מעולם את מובנה העמוק של הפוליטיקה הציונית , מה הם שואלים ? הגם בארץ ישראל תולים יהודים ן הרי גם ג'מאל פחה העריץ לא תלה יהודי בארץ ישראל ז זאת היא התגובה האינסטינקטיבית , זו תגובתם של בני-העם המאמינים , כי בארצנו אין נוהגים ביהודי לפי האות המתה של החוק הפורמאלי , אלא לפי הצדק הפנימי . כל אשר התרחש בארץ במשך עשרים השנים האחרונות לא היה בכוחו לעקור את אמונת היהודים בחוש הצדק של העם האנגלי , שהוא בתפיסתנו אנו . התלייה בעכו החריבה , ומבחינה זו - ללא תקנה , את אחד הדברים החשובים והיקרים לנו ביותר . השילטונות עשו שגיאה נוראה , שקשה לתאר גרועה ממנה ' . אף תגובתו של 'הארץ' היתה ברוח של הסברה נכ בדה : 'הוא / בן יוסף / נפל קורבן להרגשה , שחיי היהודים בארץ ביתם הלאומי הם הפקר , שלא ניתנה ליהודי במילואה אפילו הזכות הטיבעית להגן על עצמו , שיש צורך במחאה שתזעזע את הלבבות . הוא לא רצח , אולי גם לא התכוון לרצוח , ה ו א רצה למחות ומותו אף הוא מחאה' . 1559 בעיתון 'חדשות' כתב ( 1938 . 7 . 8 ) בן ציון כץ : 'אי אפשר גם למתנגדיהם היותר חריפים / של השלושה ( 1558 בעל המאמר שאל והטעים : 'מה היה השילטון / הבריטי / מפסיד מה היתה המלכות בירושלים ובלונדון מפסידה , אילו דחתה את ההריגה לעוד יום , לעוד שעה , עד שיעיינו שוב בדינו של הנידון , שמא יימצא פתח תקווה , שמא יימצא צד זכות י על שום מה הזריזות הזאת , שאינה ממידתו של השילטון כלל וכלל בדינים אתרים ובביעור הטירור מן הארץ ? והרי יודעים אנו כמה דיני נפשות אפילו בבית דין של צבא , נדחה גזר דינם . ובמה גדול חטאו של בן יוסף ל במה כבד עוונו של היישוב ? הרי כל חוק , אפילו חוק של שעת חירום זו , אף הוא היגיון יש בו , כוונתו לאיים על רצחני הטירור למען ישמעו וייראו . ואילו הריגה מבוהלת זו הרי תעשה את ההיפך הגמור . מה יאמרו רצחני הטירור , כשהשילטון משווה אותם ואת הנתקפים , אותם ואת הנרצחים , במידה אחת , בדין אחד ? מה יאמר רב הטבחים / המופתי / בעיר מיקלטו לכשתגיע אליו שמועה זו ? הרי צחוק האש מדאי על השילטון ועלינו יוסיף לבלבל את הארץ בבילבול הדמים . ולא עוד אלא אף אנו , הציבור והעיתונות איך נוסיף להזהיר את חמומי הרגש שבנו טל הבלגה וטל שמירת התוק , בשעה שהם רואים עין בעין , שהשילטון / הבריטי / משווה תוקף ונתקף , רוצח ונרצח ... ? השילטון / הבריטי / ניצח ורצח , ואוי לנו מן הרצח ואוי לו מן הניצחון . עוד ניצחון כזה ואבד , ואבדנו כולנו , חלילה . אולם טם עתיק כעמנו המלומד בייסורים ובהרוגי מלכות לא יאבד . אנו היינו כאן בארצנו לפני כל השילטונות וכול המלכויות ונהיה אף אתריהם . טל מלכות רשטה יש לנו תפילה מיוחדת , שאנו מתפללים שלוש פעמים ביום , ולא מלכות רשעה אחת כבר נעקרה ונשברה ומוגרה . תפילת ישראל אינה שבה ריקם מלפני אלוקי ישראל . יש דין ויש דיין בעולם . יש דין ויש דיין בהיסטוריה . נצח ישראל לא ינוצח . ' ( 1559 ברם עורך העיתון עשה את החשבון המיפלגתי הסוכנותי שלו בתוך החשבון הכללי במאמרו 'בשעת פור ענות' . ( 1938 . 7 . 1 ) שם דיבר ד"ר מ . גליקםון טל סערת הרו חות הכללית המעמיקה ביישוב ועל 'זעזועי המונים למיפ לגותיהם ולפלגותיהם , עד עמקי מצולותיה של הנפש' בעקבות פרשת בן יוסף , שהביאה 'שעה של סולידאריות פנימית , של שותפות גורל מכרעת ומכנעת , של כאב חעם לאומי מאחד . ' שם דיבר על שלמה בן יוסף , ש'לא היה פושע שטיבעו בכך , לא היה אדם בעל יצרים שפלים ... אדם אומלל / כנוסח טווך 'הצופה , / ' תועה ואובד דרך ... קורבנם של שעה טרופה בעולם ושל גורל עמו ... זכה בכול זאת לסערה של סימפאתיות ביישוב ובתפוצות ישראל . כי טל כן עשה מה שעשה מתוך אידיאליסט מוטעה , מתוך רגש לאומי , שסולף בתוקף מציאות אכזרייה , מתוך אהבת קורבן של אדם נלהב ומסוער ... התנהגותו הנאה בשעתו האחרונה האיומה , אומץ הרוח הכביר שגילה בפני התליין , מעידים עדות שאין להזימה טל כוח מוסרי חשוב . ' וטוד ו 'בן טשרים ואחת היה האידי אליסט האומלל התועה הזה , אשר חרף את נפשו למות מיתה מנוולת על '' חובה" לאומית מוטעית ... דרך גמול ונקמה . ודאי רות זו רוח טיוועים היא , ודרך זו — דרך חוטים היא ... מדבריו הנמרצים של ציר בית הנבוזרים הבריטי , איש היושר החברתי הנעלה , המפקד וג'בוד , שקרא ליישוב העברי בארץ ליטול את גורלו בידו ולהגן טל עצמו בנשק , יכלו צעירים נלהבים להסיק מסקנות לפי דרכם נגד שיטת ההבלגה והמישמעת הציבורית המקובלת ביישוב ... בן יוםף לא רצח נפש , ורגליים לדבר ... שאף לא התכוון למעשה רצח . ' גליקסון העיר בעניין מניעת וידוי עם רב ( משוס ראש חודש ) ובעניין החומרה בהילכות קבורה , בעוד המרצחים הערביים זכו ללוויות פאר . לנושא ההבלגה המקודשת מטל לכול חזר 'הארץ' , ( 19 . 38 . 7 . 15 ) כשדיבר נגד יחידים 'המכ תימים את דגלנו במעשי דמים : ' 'אל תיטמא הארץ , ואל תיטמא בריתנו אתה בדם נקי . ' ד . שמעתוביץ

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help