sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:717

בארצות אחדות , אלא שאין לדרוש הליכה ל'הכשרה' משאין עלייה . שיבר טען , שאין מקדישים תשומת לב מספקת להגברת המילחמה נגד ההתבוללות האדו מה . יוני צ'מאן , שקיבל את הערכתו של כץ על הגיוס ועל מצבו , דחה את מסקנותיו על הפסקת הגיוס , משום שלאחר ההפסקה לא תהא עוד אפשרות בכלל לחדשו . הפסקה בגיוס דומה - לדבריו — להצעה המוצעת לאדם חולה שיפסיק מלנשום , ומשמעה חי סולו לנצח . 'נקודותינו בגליל , בעיר העתיקה ובנחלת יצחק , ייתפסו על ידי השמאל למטרות תעמולה שלו , ואפשר סתם לשם חלוציות . אומנם לא רצו ללכת לשם , אבל לתפוס את מקומות הבית"רים - אדרבא . ומי ייצור לנו אחרי ההפסקה גליל חדש , הרי יהודה חדשים י . ' יוניצ'מאן נמנע מוויכוחים יתירים בנושא זה , שהוא כולו אכסיומה , ושלעולם יימצאו כמה עשרות משוגעים לדבר , שאף בתנאים הגרועים ביותר ברעב ובחוסר כל , ישמרו על הנקודות ועל הרעיון . יוניצ'מאן דיבר על התנגדותו של פייבל לצורת הגיוס , לא לרעיונו , והדגיש שצדק פייבל בראייתו את מטרת בית"ר והגיוס ב'חישול נשמת החייל ' , אלא שחישול זה משמעו , קודם כל : ויתור על אינטרסים פרטיים , חיים פרטיים ואורח חיים פרטי , והליכה לשירות בלי תנאים : 'בית ספרנו צריך להימצא במקום שבו יצטרך הבית"רי להגשים את התורה שלמד . לפיכך , לא בפתח תקווה , עיר המונה עשרת אלפים יהודים , אלא במשמר הירדן המוקפת ערבים , והמונה רק 14 גברים ... אלא בירושלים העתיקה ... אלא בנחלת יצחק , ולפיכך צדק הנציב / ערי ז'בוטינסקי , / שפיזר את הפלוגות שלא היה להן ערך אסטראטגי 150 — 120 ... הנמצאים בגיוס שומרים על רעיון נפלא , מראים בחייהם שהרעיון יוכל להתגשם ' . יוניצ'מאן נשא את רעיון הגיוס עד תום : 'יש לי הרושם , שלעתים שוכחת בית"ר , שעיקר חינוכה וסיבת תקומתה היה הלגיון . צריכים אנו להשיב העטרה ליושנה : לשרת את רעיון הגדוד בגולה ובארץ ... להשתייך לבית"ר עד יום המוות או עד יום הבגידה . ולפיכך ... לא רק שירות לשנתיים , אלא גיוס עולמי לרעיון הלגיון ולשירות ההגנה . אציע לפני הכינוס העולמי לקבל את העקרון , שאחר שנתיים של שירות נשאר כל בית"רי במצב של גיוס מתמיד . אחר שירותו של המגוייס תתחשב בית"ר עם נטיותיו , כישרונו ומיקצועו בשעת סידורו האישי , ויהי כעובד בביניין בתל אביב , או חבר מושבה בי ת"רית בהרי הגליל , כמורה בחיפה או חוצב אבנים בנחלת יצחק , מנהל רכבת בירושלים או רופא במשמר הירדן , פקיד המיפלגה או שרוקן בתיאטרון - בכול מקום ובכול שעה , מלבד עבודתו במיקצועו הפרטי , משרת כל יחיד למען הגנת ארצו ועמו , בהיותו עומד תמיד לרשות הנהלת בית"ר ... כל זה תלוי בעצמאותה של בית"ר / ר"ל ביחס לאצ"ל . / לא למען האינטרסים שלה , אלא למען האינטרסים של הציונות הגדולה קיים המושג "בית"רי נולדתי ובית"רי אמות , " וזה משמעו , שהאבטונומיה המליאה של בית"ר מוכ רחה להיות מוקמת מחדש על ידי הכינוס העולמי של בית"ר , כיוון שזהו הכרח היסטורי , זהו צו היסטורי ' . ילין הציע להסדיר את היחסים עם אצ"ל על יסוד קואופיראציה . צ ' י כ א נ ו ב ס ק י דרש שינוי ראדי קאלי : 'חדלנו להיות תנועת נוער חיה שיש לה אידיאלים ונהפכנו להסתדרות בעלת מוסדות ' . כץ סיכם את הוויכוח וציין את המועצה כמוצלחת : ' באנו אליה בלי תקוות מוגזמות , היות שידענו שאין אפשרות לפעול גדולות כשמתכנסים בצלה ובאווירה של ועידה מדינית / של הצ"ח ' . / שיבח את רמת הוויכוח , שממנו ניתן ללמוד על גישות חדשות , רעיונות מעניינים על הגיוס , אם כי לא נתגלתה עדיין נקודת המוצא . ביחס לביטחון הלאומי [ אצ"ל ] נתן , לדעתו , הוויכוח 'נקודות אחיזה ממשיות ' , ולפי הרושם שקיבל היתה 'דעת הרוב המוחלט לטובת פיתיון " מוניסטי . ' " לבגין , שטען שיש והאינטרס האידיאי של תנועה סותר את האינטרס שלה בתור הסתדרות , השיב ש'אידיאה אינה יכולה לחיות כנשמה ערטילאית , ושמיסגרת אירגונית של תנועה היא הקליפה הקרואה לשמור על טהרתו ושלימותו של ה"תוך" כלומר על האינטרס האידיאי שלה ' . כן הודיע על ההסכם הזמני שנתקבל 'בין הצדדים המעוניינים' ( בית"ר ואצ"ל , ( והביע תקוותו שיימנעו סיכסוכים להבא . 1531 כץ חיווה דעתו , שאין טעם להעביר מייד ( 1531 משהחל לפתח פעולת אימונים מוגברת , נתחייב אצ"ל המחודש ביתר תיאום עם בית"ר , ובייחוד עם פלוגות הגיוס . ד"ר יוניצ'מאן תבע להבטיח את הסדר הבית"רי והמישענת בפלוגות , ועם זאת להבטיח שלא יוצאו אנשים מן הפלוגות ללא בירור מוקדם , כדי שלא ייפגע משקן . ראש בית"ר כתב ( 1937 , 11 . 30 ) לד"ר אלטמאן על תקוותו , שפיתרון ראדיקאלי בשאלה שעורר יוניצ'מאן יוכל להימצא ' בזמן הוועידה והפגישות בפראג ' , וביקשו לעשות להשלמה ' בין הצדדים . ' ראש בית"ר דיבר במיכתבו על שני עקרונים : ( 1 בתוקף התנאים הקיימים , לצד השני / לאצ"ל / זכות

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help