sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:714

מן החזית יוניצ'מאן הזכיר את פסק דין המוות על השוטר יחזקאל אלטמאן ( עליו להלן , עמ' ( 724—723 ואת מאסרו של הנציב ערי ז'בוטינסקי . דו"חו היה : 'בארץ ישנם בית"רים רבים , ובית"ר חלשה ' . מצב פאראדוקסאלי זה הסביר בכך , שבית"ר ' הסתלקה , מתוך הכרה או בלא הכרה , מתוכנה ומט רתה , והעבירה את הפרירונאטיבות שלה להסתדרות אחרת , מאוד קרובה לנו , דם מדמנו ובשר מבשרנו [ רמז לאצ"ל , [ המשמשת אותה המטרה , אבל הסתדרות אחרת . ' היה זה תהליך של שנים אחדות והתפתח בהדרגה : הבית"רים הנאמנים ולעתים רבות . המנהלים — לא הבחינו לאן דרכם מובילה . 'נדמה היה להם , שהם מסרו להסתדרות השנייה לא את הבית '' רי כולו ולא את זמנו כולו , אלא חלק ממנו , אבל חלק זה הוא נשמתו . ' ההסתדרות שקיבלה את נשמת הבית"רי , קיבלה במרוצת הימים את הבית '' רי כולו : 'בית"ר איבדה את מיטב אנשיה , את חבריה הבוגרים , ויחד עם זה — את השפעתה ברחוב היהודי ובחיי העם בארץ ישראל . ההגבה המהירה והסוערת של בית"ר מלפנים על כל עוול לאומי , על כל קיפוח זכויותינו מצד הממשלה או כנגד שונאינו מבפנים — הגבה זו נעלמה ואיננה , לא משום שראשי התנועה או בית"רי הארץ שינו השקפותיהם , או הסתלקו מתכסיסי מילחמתם הקודמים ... אלא משום שאין ההנהלה שולטת כיום הזה על הבית"רים בארץ . הם נשמעים עכשיו לפקודת הסתדרות אחרת , שלא רצתה — מנקודת השקפתה מסיבות מוצדקות - שחבריה יבואו ב "יחסים" עם מישטרת הארץ , לא נתנה לחבריה "לצאת הרחובה , " וכול פעילות בית"ר ברחובות נפסקה ' . יוניצ'מאן דיבר על מצבם של הקננים השונים ( בתל אביב אולי 'בית"ר הצעירה' הטובה ביותר בעולם ; בירושלים פעילים הסטודנטים . בירושלים העתיקה העולמית , ברוחה הקולקטיבי העז ובחוסנה הפנימי שאין כדוגמתם בין הסתדרויות נוער עבריות' . - בנושאי המחלקה לתרבות , שריכזה זמנית אף את המחלקה לבית " ר הצעירה ולבית"רייה דיבר רמבה . הוא הזכיר את ה'פוריות' בתחום מחנאות הקייץ והסימינארים , 1529 ואת ההתקדמות בתחום המו"לות הבית"רית 1530 ובתחום עיבוד תוכניות לעבודה התר בותית . ביחס לעיברור עמד רמבה על כך , שבתחום זה נועדו עכשיו לבית"ר תפקידים חשובים , ובייחוד מילחמה כנגד האידישיסם הלוחם בארץ ישראל וכנגד בילבול לשונות זרות בארץ ישראל . כן ציין את ההכרח להקים רשת של בתי ספר עבריים לאומיים . ' הדור הצעיר נמצא , הן בגולה והן בארץ , בידי השמאל המתנכר לערכינו הלאומיים . המילחמה שפתח בה ראש בית"ר בשנת 1911 למען בתי ספר בלשון ההוראה העברית , צריכה להתחדש עכשיו בתוספת רבת ערך : בתי ספר בלשון העברית וברוח הציונות הממלכתית ' . לתכלית זו יתארגנו באירגון המורים הצ ה"ריים והבית"ריים . רמבה העיר בסוף דבריו : 'לעתים נשמעת כאילו תלונה חרישית במחננו , על שבבית"ר , שראשיתה ומקורה הם החינוך הצבאי , מקדישים תשומת לב יותר מדי גדולה לעבודת החינוך התרבותי . יש לברר את הדבר . אין אנו רוצים ומעוניינים כלל וכלל להפוך את קנני בית"ר לאקאדמיות . גם הביל"ויים עצמם , שהיו אקדמאים ברובם , עזבו את ספסל בית הספר , בלכתם לבנות את המולדת . גם אצלנו העבודה התרבותית היא רק אמצעי לחינוך דור לוחם ונאמן . והרי אנו יודעים גם מתוך תולדות תנועות השיחרור הלאומיות , שכול תנועת שיחרור , כזו של הצ'כים , של האירים , ואף של האיטאלקים בידי קאבוה החלה בתחיית השפה הלאומית ובעבודה חינוכית השכלתית . כשעם חי את חייו הנורמאליים על אדמתו , הרי תרבותו הלאומית נוצרת בהכרח מאליה עם החיים . כי מהי תרבות עם ? סיגנון חיים , מסורת , מינהגים . בארץ חופשית קיימים מאליהם כל אותם הגורמים , המהווים את התרבות הלאומית . בתנאינו אנו , כשהכול צריך להיעשות במאמצי אין אנוש , חייבת בית"ר ליטול על שכמה את העול הזה . והיא תתחיל מעצמה היא ' . ( 1528 כץ העלה מחדש את הבעיות 'הקארדינאליות' שעליהן דן במאמרו 'על שלוש בעיות' ' ) מצודה ' , יאנואר . ( 1938 ביחס לגיוס קיבל דברי הסכמה על הניתוח , ודברי התנגדות ביחס למסקנות . המתנגדים להן היו חייבים , לדבריו , להביא הצעה אחרת במקום הצעתו . ( 1529 רמבה השתתף במחנה המרכזי באוסטריה , בביה"ס תסינתיטי למדריכים בפולין , במחנה מנהלים בצ'יכוםלובאקיה . ניהל סימינאריון בבוקובינה ועוד םימינאריון בביסאראביה . ד"ר אייגר השתתף במחנות בצ'יכיה ובאוסטריה . ק . גולד שטיין נשלח לנהל ביוגוסלאביה מחנה מרכזי ( 1530 . ( 1937 , 1936 ) רמבה הזכיר דפוסים : 'מורה דרך לנשר / הקובץ ' השפה והלאום ' , 'אהבת המולדת ' , 'קעמפער און באפרייער' ( חוברת א , ( 'העלדישע פרויעך . וכן ו העיתון המרכזי 'מצודה . ' בולטינים : 'חג ומועד לבית"ר ' , 'אגרון הבית"ריה ' , 'מקרא לבית"ר' ( עלון ביבליוגראפי . ( 'פרקי בית"ר הצעירה לאשר בן אוני , קאתאלוג של םפרי קריאה לבית"ר הצעירה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help