sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:707

את חירותו , עצמאותו וכבודו . למען מטרות אלה יש להקריב כל קורבן שיידרש מן הפרט : זמנו' מרצו , נו , חיותו , הנאתו , פרנסתו , רכושו , חייו , וחיי הנפשות היקרות לו . הפרט אינו אלא חלק פעוט בכול האומה ואין אושרו וצרתו נחשבים במאומה לעומת אושרה או צרתה של האומה . המסקנה הנובעת מזה היא : מנקודת מבט המוסר הלאומי ייחשב לטוב כל דבר המכוון לטובתה של האומה אפילו אם הוא מביא רעה לפרט או להמון פרטים , ולרע ייחשב כל דבר המכוון לרעתה של האומה אפילו אם הוא מביא אושר להמוני פרטים . כל המאמצים צריכים להיות מכוונים למען הטוב ונגד הרע במובן לאומי . כמו בחיי הפרט , כך גם במה שנוגע למוסר הלאומי , רבים הם המיקרים שהאדם יבוא לידי התנגשות פנימית או חיצונית בין המוסר ובין גורמים אחרים : רדיפת הנוחיות וההנאה , זדון לב — הפרעות חומריות וכוי . אלא שכאן בשטח המוסר הלאומי יצטרך האדם להתגבר לא רק על הקשיים דלעיל , אלא לפעמים גם על הסתירה שבין המוסר הפרטי לבין המוסר הלאומי צבאי העומד בדרגה גבוהה הרבה יותר ... כבר עמדה על כך תורת ישראל . מצד אחד יסוד כל היסודות במוסר הפרטי הוא האיסור הגדול — "לא תרצח , " ! ומצד שני : " חיגרו איש את חרבו" ( שמואל א , כה יג , ( "והירגו איש את אחיו" ( שמות , לב כז , ( "לא תחיה כל נשמה" ( דברים , כ טז . ( המוסר הפרטי מדבר על רחמים ואהבה , ואילו המוסר הלאומי מצווה להילחם באוייב החיצוני ובעוכרי ישראל הפנימיים ללא רחמים : "לא תחוס עינך עליהם" ( דברים , ז טז , ( "צרור את המידיינים" ( במידבר , כה יז , ( "תמחה את זכר עמלק" ( דברים , כה יט ... < ייתכן שחובות המוסר הלאומי תעמדנה את האדם במצב של התנגשות עם מיצוות מוסריות ככבוד הורים , אהבת המישפחה וכדומה , וכבר הרמב"ם בהלכות מילחמה מחייב את הלוחם "שלא לחשוב לא באשתו ולא בבניו , אלא ימח ה את זיכרונם מלבו ויפנה מהם דבר למילחמה ... " הגלות טישטשה את פרצופנו הלאומי וטישטשר , גם את המוסר הלאומי .., נאפוליאון אמר : "את האומה יש לשחרר על אפה ועל חמתה . " באומתנו אנו נתקלים לעתים תכופות מאיד ביחידים או בגורמים ציבוריים המתכחשי ם לחובה הלאומית העליונה , או , לפחות , משתמטים ומסרבים למלא אותה . כלפי אנשים כאלה יש לאחוז לפעמים באמצעים שאינם נוחים כלל וכלל והנחשבים כבלתי מתאימים למוסר המקובל . אבל איש המוסר הלאומי ימצא במיקרימ כאלה את דרכו מוצדקת ע"י מצפונו הלאומי והכרת חובתו . אבל כאן עלינו להיות זהירים מאוד . בהרבה מיקרים בחיי האדם יש שהתחומים בין הקדושה העליונה ובין השפלה שבטומאות הם עדינים מאוד , וזהירות מרובה וטוהר מוסרי רב דרוש לאדם שלא לערבב את התחומים . אסור לו לאיש המוסר הלאומי לחשוב שהחובות או הזכויות הניתנות לו למען המטרה הלאומית הגבוהה — ניתנות ליהנות מהן גם למען מטרותיו האישיות הפרטיות . העובדה , שאתה , הבית"רי , משרת לקינייניה העליונים של האומה , מטילה עליך חובות גדולות ומקנה לך זכויות מיוחדות להשתמש באמצעים שונים למילוי חובות אלו . המטרה הלאומית הקדושה מקדשת אותם . אל תעיז לחללם ע"י שימוש בהן , חלילה , למען מטרתך הפרטית . בהשתמשו בהן למטרה לאומית , אתה ממלא חובה קדושה ! ובהשתמשו בהן למטרה אחרת הנך עושה מעשה שפל , מעשה פשע , מעילה ועוול מוסרי . היו מקרים בתולדות תנועות שיחרור שבגלל עירבוב תחומים זה , בין קודש לחול , נהפכו אנשיס — שנכנסו לתנועות כפאטריוטים בעלי דרגה מוסרית עליונה — להרפתקנים סתם , לגנבים , שודדים , ולאנשים בעלי מוסריות ירודה . ע"י כך השפילו את הדרגה המוסרית של תנועתם , חיללו את שמה הטוב והכשילו את כושר פעולתה . בעשותך פעולות , לשם מילוי תפקידך הלאומי זכור ואל תשכח אף לרגע את המטרה הגדולה שלשמה הן נעשות , כי היא ורק היא מצדיקה אותן . מידותיו המוסריות של החייל מהחייל נדרשות מידות מוסריות מסויימות , כדי שיוכל למלא כשלימות את תפקידו הצבאי הלאומי . מידות אלו נחלקות לשני סוגים : מידות מוסריות אישיות ומידות מוסריות קיבוציות . המידות המוסריות האישיות הנדרשות מכל חייל הן : א ) האצילות : תכונה זו מחייבת אותו התנהגות מתאימה לעמדתו , לנהוג יחסי נימוס וכבוד כלפי הזולת וכלפי הציבור . ב ) הנדיבות : זוהי הסגולה לוותר על הנאתו הפרטית לטובת הזולת או לטובת המטרה . ג ) ניקיון כפיים : צו זה אוסר על החייל לחפש במילוי תפקידו משהו מן ההנאה הפרטית . ד ) אומץ הל ב : זוהי התכונה לדעת את הסכנה הצפויה ועם זאת לא להירתע מפניה , שכן המטרה הגדולה מחייבת הסתכנות במיקרים רבים . ה ) אכזריות : כלפי עצמו וכלפי אחרים ו זוהי התכונה לדעת להקריב את אושרו והבאתו , ואת אושרם והנאתם של האחרים , לפעמים גם את חיי עצמו או את חיי אחרים , אם המטרה דורשת זאת . ו ) הכבוד : זוהי הרגשת ערכו בתור חייל , הרגשת ערכם של הצבא , המדינה והעט . מתוך הרגשת כבוד וערך זאת לא יוכל החייל לסבול כל עובדה שיש בה השפלת כבודם של הדברים דלעיל . כדוגמא לכך תשמש קריאתו של יהודה המכבי אל חייליו — "זיכרו את החרפה . " ! ... התכונות המוסריות הקיבוציות של הצבא דרושות הן , כדי שהצבא יוכל למלא את תפקידו בתור צבא , בעיקר במילחטה . החשובות שבהן הן : א ) דרגה מוסרית גבוהה של כל אחד מן הפרטים כאמור לעיל . ב ) רוח הקיבוץ : זהו הקשר הנפשי בין האנשים בתוך היחידות ובין יחידה אחת לחברתה . ע"י קשר זה מהווה היחידה שלימות אחת ולא אוסף מיקרי של בני אדם , שאין כל יחס ביניהם . ג ) רוח הקרב : זוהי ההחלטה הנוקשה להיכנס בכול רגע בקרב נגד האוייב ולנצחו . החלטה הנובעת מתוך ביטחון הלחידה הצבאית בכוחותיה . ביטחון זה יהיה לה אם תהיה חדורה סדר , מישמעת , אמון בעצמה ובמפקדיה וכושר גופני ומיקצועי . תורת המוסר ורכישת התכונות המוסריות , הל-אומיות הצב

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help