sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:706

' המוסר הצבאי' ו'המוסר הלאומי' נסמיך לכאן את דבריו של דויד רזיאל , המפקד ההוגה , דברים שכתבם לאחר שנה לערך , על המוסר הצבאי ועל המוסר הלאומי . מהם ניתן ללמוד , שלא כישורים של כוח וגסות הם שנדרשו מן חייל המילחמה לחירות ישראל , אלא מידות מוסריות עילאיות , הגלומות במושג הז'בוטינסקאי 'הדר , ' שמידת האכזריות אינה אלא טפילה להן : 1509 ' תורת המוסף קובעת לו לאדם את היחס אל הטוב ואל הרע , מה שהוא חייב לעשות ומה אסור לו לעשות . היא מקיפה שטחים רבים בחיי האדם : את היחסים בינו לבין עצמו , את היחסים בינו לבין זולתו ואת היחסים בינו לבין הכלל . היא מחנכת את האדם להעדיף את הטוב על כל גורם אחר . לפי תורת המוסר על האדם לשאוף במחשבה ובמעשה אל הטוב ולהילחם ברע . מהו הטוב ומהו הרע , את זאת מנסה סיפרות המוסר הגדולה לפתור בדרכים שונות . תורת המוסר של תנועתנו מלמדת אותנו מהו הטוב ומהו הרע מנקודת מבט לאומית מדינית צבאית . טובתו של העם קודמת לטובתו של הפרט . היא כוללת ( 1509 הועתק ב'המדריו / ב ( תש"ג . 241—238 , ( מדוע לא יתקיפו שנית ו זאת תורת המילחמה' והערבים מבינים את התורה הזאת הרבה יותר מהיהודים , כפי שאפשר ללמוד גם מדברי ימי שתי השנים האחרונות . רק פעולות התקפה , שהצבא התחיל לערוד ממן האחרון , רק הן התחילו למגר את כוח הכנופיות הערביות ואת רוח הקרב שלהן , ויחד עם זאת להשליט דיכאון במחנה הערבי בכלל . ביטים שבהם התח הדפטיסטית של האדמיניסטראציה אכפה טאקטיקה פאסיבית גם על הצבא בניגוד לכול דוקטרינה צבאית — בימים ההם היתה יד הכנופיות על העליונה . אלה היו להן ימי הזוהר והניצחונות , מכיוון שהאיניציאטיבה היתה בידיהן , יכלו שבע מאות ערבים יחפים להעמיד בצל צבא מאורגן של עשרים אלף איש , דבר שלא יאמן לגבי כל צבא ההולך בדרכים צבאיות . מכיוון שהצבא לא התקיף ואפילו לא ערך התקפות גומלין , ניתנה לכנופיות האפשרות לתקוף כרצונן , להתנועע כטוב בעיניהן ולסגת אל בסיס מבוטח במנוחה שלמה ובכול רגע שרצו בכך ו והמפקדים הערמומיים של הכנופיות ידעו לנצל את האפשרויות האלה יפה יפה . כולנו זוכרים כמה עלוב היה הצבא הבריטי הנכבד בשנת , 1936 קאוקג'י העיז אפילו להתפאר בקול ענות גבורה שהוא עוד ישליך את האנגליזים לים . והיישוב ז היישוב המשיך בהגנה הפאסיבית , שבינתיים הפכה ליגאלית למחצה . אנשי הסוכנות היהודית מתפארים בגאפירים שלהם ואין איש שם על לב , שהמתנה הזאת שניתנה מהממ שלה ליישוב רק כבלה אותו יותר ויותר בכבלי הפאסיביות . הם משקיעים על ידה את היישוב יותר בבוץ ההגנה הפאסיבית , היינו — בהבלגה ובמפלה הכרוכה בה בהכרח . את חרפת ההבלגה גלל מעל היישוב הנוער הלאומי בחודשים האחרונים על אף מיעוט הכוחות שעמדו לפקודתו . לא רק הצלת הכבוד היתה כאן , גם ניצני התוצאות המעשיות כבר התחילו להיראות . מי שראה את פרצופי הערבים ב"יום הראשון השחור" וביום שלאחריו , יכול לתאר לעצמו איזה פחד נפל עליהם . כל הגבורה המחוצפת שלהם אשר במשך שנה וחצי דקרה את העיניים — נעלמה פתאום בבת אחת . ולא עוד , אלא שנתפרסם כרוז משותף של סוהרים יהודים וערבים הקורא לשלום . הנשים הערביות אשר הלכו אחרי מיטות ההרוגים , קיללו לא את היהודים שרצחו את בניהן ובעליהן , הן קיללו את המופתי בקול רם ובראש זווצות . הטירור הערבי ושותפו הנאמן — ההבלגה היהודית — יצרו בארץ מצב כזה שיהודי היה מוכרח להימנע מתנועה ומעבודה מפני שהמוות היה אורב בדרכים , בעוד שהערבי היה יכול ללכת לכול מקום שרצה ולעסוק בכול עבודה הטובה בעיניו , אפילו בסביבה יהודית טהורה . ככה סבלו חיי הכלכלה של היהודים , בעוד שהערבים המשיכו את חייהם הנורמאליים ואת עבודותיהם הרגילות . והנה פיתאום התחילו הערבים להרגיש שהדרכים בארץ הן בחזקת סכנה גם בשבילם ולא לכול מקום הם יכולים ללכת . הם התחילו לראות שפעולות הגבורה של הטירוריסטים שלהם מסכנות גם את חיי בניהם ואחיהם . באמצע הרחוב ולעין השמש . אין להתפלא על שצמחה ביניהם נטייה להשלים עם היהודים . זאת היתה תוצאה של התקפת הגומלין שערך הנוער הלאומי , כמו שהפסקת העלייה היתה תוצאה מהתקפת הערבים . אין גם להטיל ספק בזה שהפעילות המיוחדת של הצבא בזמן האחרון יש לנו הלק בר :, הדפטיסטים של הממשלה התחילו לחשוש , שאם הבריטים לא יעקרו את הטירור הערבי משרשו על ידי התקפת גומלין כנגדו — יעשו זאת היהודים , מה שאיננו עשוי להועיל הרבה לשמה של בריטניה בעולם ולשילטונה בארץ . מעטות היו הפעולות שהספקנו לעשותן , אבל די בהן ובהש תלשלות תוצאותיהן כדי להוקיע את אפסות ההגנה הפאסיבית , שעדיין רוב היישוב דבק בה , ולהוכיח , כי לו היתה לנו אפשרות להמשיך את פעולותינו בתוקף הרצוי , היינו יכולים לא רק לשים קץ לטירור הערבי , אלא גם להכריע את הפו ליטיקה הארץ ישראלית לטובת השאיפות הלאומיות ' . במאמרו זה ביסס המפקד הירושלמי של אצ '' ל , דויד רזיאל , הסמוך אצל מקורות היהדות ואצל הסיפרות הצבאית ואצל הסיפרות הפילוסופית , את התיסה , שאם בחר היישוב בציון בחייבו , אין לו ברירה אלא להגיב . במאמרו המגובש ניסח תלמיד של קלאוסוויץ את ההבחנה המובהקת שבין הגנה פאסיבית לבין אקטיבית מבחינת שיטת המילחמה , בלא לערבב את דיונו במושגים פסבדוהיסטוריים על גלות ומולדת . בדבריו על ההכרעה הפוליטית לטובת השאיפות הלאומיות של העם היהודי לא נטה להיסטוריוסופיה , אלא פסק פסק על פי מהלך ההיסטוריה האקטואלית באירופה : 'בעמדתו האומללה של היישוב אשם הדיפטיסם של אנשי השמאל , ' וכך קיבלו הדברים אף ממד היסטורי אידיאולוגי .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help