sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:704

תורת אי- ההבלגה את תורת אי ההבלגה ביסס מצד המעשה ומצד ההלכה דויד רזיאל , מפקד אצ"ל בירושלים . במאמר גדול על 'הגנה אקטיבית' הסביר שאין בכלל טעם להעלות על הדעת , שיש סיכוי כולשהו להצלחתה של הגנה פאסיבית בתנאי המציאות הארץ ישראלית , ושם ציין את התמורה הגדולה , שכבר חוללה ההגבה היהודית אחר 'יום הראשון השחור' : 1508 ' ההגנה הטובה ביותר היא — ההתקפה ; הגנה 0 םיבית — סופה מפלה וחורבן התנגשות רצונות מתנגדים בנקודה אחת במידה כזו , שאף אחד מבעלי הרצונות איננו מוכן לוותר משלו — זהו מקורה של כל מילחמה . בנוגע לנקודה זו אין כל הבדל בין מילחמה צבאית במובן הרגיל , ובין מילחמה אזרחית , כגון מילחמה או התחרות כלכלית . כל מיל , חמה איננה אלא תולדה של התנגשות רצונות . מן ההגדרה הזאת של מקור מילחמה אפשר בנקל להסיק על תכליתה . תכליתה של כל מילחמה היא שבירת רצונו של האוייב והשלטת רצונו של המנצח . אבל את התכלית הזאת אין להשיג מבלי לשבור תחילה את כוחו של האוייב . התגוששות הכוחות המתנגדים והכרעתו של אחד מהם היא אפוא אמצעי הכרחי להשגת תכליתה של כל מילחמה בעולם . ובכול מילחמה אפשר להבחין , לאחר ניתוח קל , את היסודות הללו : התנגשות הרצונות , התגוששות הכוחות , שבירת רצון היריב והשלטת רצון המנצח . בפעולות קרב מבדילים בין פעולות התקפה ופעולות הגנה . כל ( ועולת קרב נמנית על אחד הסוגים האלה . האם כל אחד מהם עלול להכריע את כף המילחמה ? מעצם המושגים המוגדרים לעיל , גם מבלי להתחשב בנימוקים אחרים , אפשר להסיק , שפעולות הגנה בלבד לא תוכתרנה בנצחון לעולם . אם תכלית המילחמה היא שבירת רצונו של האוייב , ואת זאת אין להשיג מבלי לשבור את כוחו — ברור שאי אפשר להסתפק בפעולות הגנה גרידא . טאקטיקה הגנתית טהורה לא תשבור את כוחות האוייב בשום פנים , מפני שהברירה בידו : לא לתקוף לגמרי , ולא לסכן בזר . את כוחותיו . וגם אם יתחיל לתקוף יוכל לסגת כרצונו . ולהתחמק מהכרעה , אם יוכח , שבמקום לפרוץ את קווי הגנה ולהכותה מכה ניצחת , הוא עלול לנפץ את ראשו אל קיר מוצק . פיסגת תקוותיו של המגן אינה יכולה להיות יותר מקיום המצב שלפני הקרב , מצב התנגשות הרצונות היריבים , שכול אחד מהם מגן על כוחותיו הבלתי מנוצחים . רק לתוקף יש תקווה לשבור את כוחו ואת רצונו של האוייב גם יחד ולהגשים את השאיפות שלהן הוא נלחם . וגם אם הניסיון הראשון לא יעלה יפה , יוכל להיחלץ מכישלון מכריע , להשיב מן המערכת את הלמידות שלא ניספו , לארגן את כוחותיו מחדש , ולנסות לתקוף שנית בכוחות מחודשים וגדולים יותר . סוף כל םוף תישבר ההגנה במכות ההתקפה המתחדשת מפעם לפעם . כי כמו שמתגושש בבוקס סופו להיכנע במוקדם או במאוחר , אם יתמיד ויסתפק רק בניסיונות להדוף את מכות יריבו , ולא ינסה מעולם להסתער ולהכותו , כך עתיד להיכנע גם כל צבא , שיסתפק בפעולות הגנה טהורה , בלבד . שיטת הגנה כזאת , המאפשרת לאוייב לתקוף כרצונו ולסגת כרצונו , להתארגן מחדש ולחזור ולתקוף , המסתפקת בשמירה על הקווים ואיננה מתכוננת לעקור מידי האוייב את האפשרות לתקוף שנית — הגנה כזאת נקראת הגנה פאסיבית , וסופה כמבואר : מפלה וחורבן . אין זאת דרך פעולה צבאית , באשר כל צבא שואף לניצחון ומכוון את מאמציו בדרכים כאלה העלולות להשיג ניצחון . צבא שואף להכות את אוייבו ולשבור את כוחו . או במלה אחת : — לתקוף . והנימוקים המפורשים למעלה אינם ממצים את כל היתרונות של ההתקפה . ניסף על האמור יש למנות את היתרונות הבאים : א ) האיניציאטיבה נמצאת בידי התוקף . הוא יכול להתנועע בדרכים הרצויות לו , ובשטח הנוח לו מבחינת מקורות האספקה ודרכי התחבורה . בידו הברירה לארגן את פעולותיו כתוכנית הטובה בעיניו , לעומת זאת אין המתגונן יכול לבחור לעצמו את התנאים הנוחים ביותר , מפני שהוא מוכרח קודם כל להתאים את עמדותיו , את תנועותיו ואת תוכניותיו לפי התנועות והתוכניות של אוייבו . המתגונן יאלץ להתרחק ממקורות האספקה ומשטח נוח לפער לות , ויהיה מוכרח להילחם באותם תנאים שהמתקיף קובע . מי שבידו האיניציאטיבה — בידו רסן הקרב . האיניציאטיבה איננה יכולה להיות בידי המתגונן : הוא מוכרח להסתגל . ב ) המתקיף יכול לרכז את כוחותיו . הוא יכול לרכזם במקום הרצוי לו ובזמן הנוח לו , בעוד שהמתגונן מוכרח לפזר את כוחותיו לאורך כל הגבול ולהחזיק אותם קשורים למקומותיהם במשך זמן בלתי מסויים , ובלתי ידוע למפרע . ככה יתכן , שהמתקיף ירכז בזמן ובמקום ידוע כוח גדול פי כמה מכוחו של המתגונן , הנמצא באותו הזמן באותו המקום , וככה ברור מאוד למי יש סיכויים יותר גדולים לנצח . ניב , ב , . 51 אלה שהלכו לעשות את חובתם לפי הכרתם , כדי להציל את ביטחון ישראל מידי הורגים פראים , את זכות ישראל לממלכתיות וטצנזאות מידי הבריטים המפקירים , ואת כבוד ישראל מידי העולם התרבותי המתרגל להווי של הפקר וגלות חדשה , אלה לא שמו עצמם גיבורים ולא חכמים ולא טובים . הס האלמונים לא ביקשו שכר ולא תפארת לעצמם . הם לא רצו ליהרג , ולא רצו להיתלות , אבל הם היו מוכנים ליטול על עצמם את כל הסיכון , לרבות סיכון חייהם . מעוות הוא הגזר 'ההיסטורי' ' ) ספר תולדות ההגנה ' , ב , , ( 1058 ש'ךצח ערבים עוברי אורח כתגובה על הטירור הערבי נראה לאנשים אלה כשיא החוכמה והגבורה הצבאית , והגרדום והתלייה היו להם מעין שאיפה נסתרת , עד שלעתים שימשו להם תחליף למטרה עצמה ותנאי לגאולה שלימה . ' להדים . ידוע ידעו 'האנשים האלה ' , שבלא קורבנות לא נזכה בביטחון ובמדינה . ( 1508 נכתב במארס . 1938 נדפס שוב ב'חרות . 1955 . 5 . 8 ' , לשמה , עוררו את המתעוררים לתגובות נגד פיגועים בנפש ובנכס , אלא כלל החיים היסודי 'חמירא סכנתא מאיסורא . ' המתעוררים הללו לא עשו שקר בנפשם ולא העמידו פנים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help