sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:703

אלה שעמדו בתוך שורותיהם של אותם צעירים , וכן אלה שהכירו אותם מקרוב באמונתם ובאורחי חייהם , ידעו יפה את מעמדם הרוחני והמוסרי , לא התגנדרו ולא התנשאו , אף לא לקו בחולשת דעת משום יחס הסביבה העויינת להם . צעירים בעלי הכרה איתנה היו , פשוטי דרך — אפילו היו רבים אנשי השכלה ותרבות בכללם — אוהבי אדם ואוהבי חיים , עליזים וטובי לב , ועם זה אנשי חומרה ונוקשות בנושא שנתן טעם לחייהם : עתידו הממלכתי החי של עם ישראל . אוהבי החיים הללו , אפילו שרויים היו בדלות , חשו במו לבם את הכלל הגדול , ש'אין החיים הנכס החשוב ביותר של החיים' 1 H r הללו לא היו 'צמאי דם ' , אף לא שואפי גבורות אלא איתנים בהכרתם , שהם ודורם כולו יהיו כ'וולאד אל מות / אם לא יוכח רצון העם העברי להיות שליט במדידה אחת קטנה בעולם , וידעו בעליל , שרצון זה ביטוייו בעולם הערבי , ואף בעולם בכלל , הם קודם כל כוח וגבורה . הללו הכירו , שלא תהא תקומה אף לא ל'יישוב' יהודי קטן בנחלת אבותיו באיזור המיזרחי של ים-התיכון , אם לא יהא מתחילתו לפחות שווה בכוח מחצו כנגד משנאים ומוסתים , ואם ייצמד לכללים לא מציאותיים של איסטניסות ורוחניות , שפירושן היחיד הגלוי וההגיוני הוא , שאין רצונו המדיני של העם רצון של ממש . עד מהרה נתברר , שאין פיקוד אצ"ל להוט אחר התגובות , ולאו דווקא משום סיכוניהן , אלא משום שלא קל היה להכריע בדבר . בלבם פנימה התקשו הן הפיקוד והן הפקודים ללכת בדרך ה'תגובה' לקראת פעולות של תגמול ונקמה , אפילו מקובלות הן ביותר במיזרח וקובעות בו את הביטחון ההדדי והכללי . בלבם פנימה העדיפו מאז ומתמיד את המערכה , שכמוה כמילחמה גלויה והכרעותיה קובעות הכרעה צבאית לזמן מרובה ובאיזור גדול , על התנקשויות יחידות ופזורות שקורבנותיהן מיקריים ביותר . מעיקרה של בית"ר ומעיקרו של אצ"ל החדש , שהזדהו עם הצבא העברי , ושאפו אל הצבא העברי . ברם כל עוד היה דבר הצבא העברי רק בגדר תוכנית , ואף אצ"ל היה עדיין רק בגדר מחתרת בדומה ל'הגנה' הוותיקה , לא עמדה לאצ"ל האלטרנאטיבה של אפס מעשה , שפירושו האחד הוא : אין אונים . ואומנם הכריעה התחושה , שפאסיביות בתחום הביטחון — בשווקים , בסימטאות , בכבישים , לא זה בלבד שתת נקם בעם הפאסיבי , אלא שאינה ראויה לשמה ואף כבוד אין בה , ועל צד האמת - אף לא מוסר . " 09 בית"רים וצה"רים וחיילים באצ"ל ידעו יפה יפה , שמדינאים — ובכללם ראש בית" ר — עושים חשבונות רבים בנוגע לתגובה ולהבלגה והכרוך בהן , אלא שהם לא ראו עצמם חייבים באותם החשבונות , כשהחשבון העליון הוא הקובע את מעמדו של היהודי ואת עתידו בארץ הישנה החדשה : חשבון שילטונו של היהודי , רצונו המובהק של היהודי לשלוט . שוס תורת מוסר לא היה בה כדי להצדיק שיטה של אי הדדיות בתחום הביטחוני , שיטה שעשתה את הארץ לעוד ארץ גלות אחת ליהודים . הכרתם של המונים גדולים היתה , שיש לשים קץ לאי הדדיות זו , ושיש לקיים מציאות הגיונית של נפגעים נגד נפגעים , סיכונים נגד סיכונים , קורבנות בשווקים ובעיבורי עיר נגד קורבנות , אימה נגד פחד . הללו חשו , שרק הכרעה גמורה במצב הביטחוני תקרב פיתרון מדיני רצוי , ושאף תגובות לא נוחות למדינאים עשויות להיות רצויות ביותר למדיניות האמיתית הגדולה . אצ"ל ואנשיו לא היו נחותים במוסר האנושי כנגד ה'הגנה' וחבריה , שאף הם התלבטו אותן התלבטויות . אם גזרו על עצמם אנשי אצ"ל את הכאב והסיכון שבפעולות תגמול , הרי לא מתוך אהבת דם מרו , אלא מתוך אהבת ישראל , כדי למנוע קורבנות מיש ראל , ובטווח ארוך - אף מן הערבים , וכדי לקיים את הסיכוי האחרון לתקומתה של מולדת עברית מתחדשת . הללו שהלכו לסכן חייהם ומוכנים היו להיראות 'מאוסים' כביכול על אחים , חשבו על עצמם כעל חייבי שירות לעם , ויהא מחירו של השירות מה שיהא , ואילו את המעוללים עליהם ברפש ובסחי ראו כאיסטניסים גנדרנים , ואף שחצנים , וגרוע מכול : כנצלנים של גבורת הזולת . אומנם לא אהבת רצח , 1507 ואף לא מעשי גבורה ( 1505 כפי שניסח המשורר הגרמאני שילר , וכפי שהזכיר להם לא אחת הפרופיסור יוסף קלוזנר . עי' 'במקום מבוא' לספרו : 'כשאומה נלחמת על חירותה' — מלקחי הלימוד העיקריים של בית"ר נגד המבוכה בשנות המאורעות למן תרצ"ו . ( 1506 עי' פאראפראזה לא פארודית בהקבלת הטענות של י . בן דור ' ) דבר — 1937 . 9 . 22 ' , 'חרבות "הכנופיות * ו '' הביריון ( " אל היפוכן של הטענות ( י . דור בן 1 'תרבות ה"כבשיס' ר'המלשין , '" 'משמר העם' ( במקום 'הירדן , ( ' ו . ( 1937 . 10 , ( 1507 אין ידועות התבטאויותיו של ראש בית"ר נגד טירור ורצח אישים או סתם אזרחים ( עי' עמדת דבוטינסקי ביחס להתנקשות במופתי — כץ , 'יום האש . ( 85 ' , יחס השלילה לרצח היה יחסם הטיבעי של מפקדי אצ '' ל , ורק בהתאכזרות על עצמם התגברו עליו בשעה שראו 'עת לעשות . ' על עמדת ראשי הפיקוד עי' עדויות רוזנברג , קלעי , קרמין / נבון / —

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help