sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:702

לבם ומוחם של בני נוער התגובות אצ"ל המחודש לא פתח במערכות תגובה גדולה , כפי שציפו ממנו רבימ ביישוב ובעם . כגוף חדש , והחייב זהירות יתירה בתחילת דרכו , לא היה להוט לפתוח בפעולות מופלגות , שיסטו אותו מייד מדרך השיטתיות בהדרכה , בהתגייסות ובהתעצמות אל מ צב של חיחם כנעקב וכנרדף — הן מבפנים והן מבחוץ . תקופת ההתארגנות הראשונה צריכה היתה תחילה להבטיח את סדרי הפיקוד , הביטחון הפנימי , הרכש , ולבדוק את האפשרויות לתגובה הלכה למעשה . השאלה שעמדה לפני ראשי אצ"ל בארץ ישראל היתה שאלה לטווח ארוך : לא רק היאך לפתוח , אלא היאך לקיים ולפתח , גוף צבאי , מאורגן ליחידותיו , נושא את עצמו מבחינת כוחו באדם ובנשק , פועל לפי שיטה אחידה ולפי פקודה אחת — ולא לפי החלטות מקומיות או אישיות . אין תימה , שבתחילת התחדשותו לא היה אצ"ל כשר לשמש מנוף לפעולה התקפתית בקנה מידה של ממש . כגוף הנתון למרותו העליונה של המצביא זאב ז'בוטינסקי נתחייב לצפות להוראות ממרחקים , אלא שעל אף האווירה הכללית באירגון ובפריפריה שלו נגד ההבלגה לא באה המיפקדה לכלל הצעה לעשות להפרת ההבלגה . תקנות החירום , שגזרו עונש מוות על נשיאת נשק והקימו בתי דין צבאיים לשיפוט עברייני ביטחון , חייבו זהירות יתר והיערכות מיוחדת לגבי פתיחה בפעולות תגובה . את צעירי התגובה שסיכנו נפשם הירבו להשמיץ בעיתונות היהודית בכול לשונות של גנאי ותיעוב . אותם הצעירים שלצורך פוליטי תעמולתי קראו להם ' המתועבים / ודאי היו נעשים 'כשרים למהדרין' — על אף אופיים , מידותיהם ויצריהם ומעשיהם 'שלא ייעשו' — אילו רק קיבלו על עצמם מרות של מפקדים אחרים הנתונים לשליטתם של אישים אחרים . כבר ראינו , שהיחס 'העקרוני' לדבר התגובות לא היה מוחלט כל כך , ורבו הסטיות ממנו , עד כדי הפקעתו מן המושגים המקודשים של 'מוסר' ו'מצפוף . אותם הצעירים ראויים היו , שיחס העם אליהם — יחס חיובי ביסודו - יחייב אף את הפוליטיקאנים שבעם , ללא סתירה על שום הבדלים בקבלת מרות , בלא שיוכלו פוליטיקאנים וסתם צדיקים ובטלנים לייחס להם מידות של העדר מוסריות ומצפון . להזדהותם עמהן . בית '' ר והצהיר לא הזדהו בפומבי עם תגובות אצ"ל , אלא ביקשו להסבירן בתנאים שגרמו להן ולהצביע על האשמים האמיתיים במצב בכללו . השכל חייב את התגובות בבחינת כורח לא יגונה , ובייחוד בארץ של דימיון מיזרחי פעיל . עם ישראל היה יכול לשים עצמו עם סגולה ו'לכבוש את רתיחת דמו מתוך דאגה לעתידו' , 1503 אבל לא היה יכול ב'כיבוש היצר' שלו - כיבוש שהוא למעלה מן הטבע — להשיג דבר בממש , לא את הביטחון היום יומי מחוץ לגיטאות שלו , ולא את ההכרה בזכויות של עם מדינה . אנשי ה'הגנה' שחטאו לא אחת בהבעה עצמית טיבעית , שעלתה לערבים ( ואף ליהודים ) בחיי חפים מפשע הבטיחו נאמנה לציבור , שהם יודעים את 'הצו העברי המפוכח ולמוד המציאות האומר " הבא להורגך - השכם להורגו ' " אלא שיש צורך ב'שיקול דעת מדיני , מישמעת קיבוצית לאומית ופיקוד צבאי ' , ו'אשרי האומה אשר מיפקדה אחת לה ויד מרכזת שליטה ומישמעת אחת עליונה לה' * . ודאי , שפעולות מחתרת מרשימות הן בספונטאניותן ובמיידיותן , ושכול עוד צריכות הן להישאר בגדר פעולות מחתרת , ולא להיכנס בגדר של מילחמה גלויה , יפה דווקא , ואף נכון , שלא יצאו מן המוסדות ' הרשמיים ' , מן המיפקדה האחת ומן המישמעת האחידה העליונה . ובכגון דא , אין להטעות ואין לשטות . פעולות מחהרת מטעם 'המיפקדה האחידה' סופן היה להיגלות כ'פעולות המיפקדה' ובהקדם . ברי , שחעווב ורצוי היה עקרונית להקים את 'המיפקדה האחידה ' , אלא שמכאן לא התחייבה המסקנה , שאין מקום לפעולות ספונטאניות , לפעולות מרדניות , לפעולות של בודדים , לפעולות שמשום שיש להן הסבר טיבעי עשויות לשמש כוח מסייע — עדות שלא ניתן לכבוש את יצר ההתנגדות לפגיעה ביהודים וברכושם , שהס כנה אינה חד צדדית דווקא , שהסכנות הצפויות לצד השגי גדולות אף מן הרמוזות לו . כך הבין את המצב כל המחנה הלאומי וכך הבינו המונים גדולים בעם , ולא רק המחנה הז'בוטינסקאי , האחראי לבדו , כביכול , לתגובות שייחסו להן אופי של פשע , ואילו על צד האמת היו פעולות הצלה ומניעת יתר קורבנות , וכיוון שכך אף נשאו אופי מדיני . ( 1505 דברי משה שרתוק / שרת / אל ממלא מקונזו של הנציב העליון , ומסקנתו ; 'עם שמתנהג ככה ... אתם תענישו אותו בזה שתשללו ממנו את עתידו ' ? ( מהרצאתו בוועד הלאומי , . ( 1937 . 11 . 16 עי' ניב , ב , ( 1504 . 35 'במחנה' ( ביטאון חברי ה'הגנה , ( 1937 . 12 . 10 ' , ועי' ניב , ב , 9 ג .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help