sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:694

ההולכים אל הכותל לתפילות של חול ושל שבת . פעמים שלא נמצא מניין יהודים במקום . תיאור מתייק של המצב תיאר משה שטיין : ' חידשנו את התפילות בכול יום ויום ודווקא שלוש פעמים ביום : שחרית , מינתה וערבית , ולא רק בערבי שבתות . גרמנו לפתיחת דרך חדשה אל הכותל לכול אורך החומה הדרומית במקום ההליכה בדרך השוק הערבי . נפתחה , לפי דרישותינו , נקודת מישמר של שוטרים קבועה על יד הכותל . דרשנו איסור תנועת כלי רכב ובהמות ברחבת הכותל / שהיתה אותו זמן קטנה וצרה , / לפחות בזמן התפילות . בהתחלה לא היו הדברים קלים ביותר . היינו בודדים במניינים ב תפילות , אבל הקביעות וההתמדה הפכו את הדבר למנייני קבע , וכעבור זמן מה כבר אפשר היה לראות בעת התפילות 60-50 איש ויותר . גירשנו את רגש הפחד מלבות יהודי העיר העתיקה ובמקומו נטענו רגשי ביטחון . גם הערבים קיבלו מושג אחר על ה"מוסקובים ... " ליתר ביטחון היינו מטיילים בשבתות על גגות הבתים הערביים שגבלו עם בית הפלוגה . בלילה היינו מטיילים בסימטאות הערביות החשוכות ביותר בשירה ובזימרה . זה הגביר את הביטחון שלנו עצמנו , של יהודי העיר העתיקה , וגם עשה רושם כביר על הערבים . היו מיקרים שעצרנו בכוח כמה ערבים , בעיקר מבני הנוער , ושיחררנו אותם כעבור מיספר שעות , והכול כדי להטיל אימה על הערבים' . 1479 חברי הפלוגה הידקו קשריהם עם תושבי הרובע היהודי בעיר העתיקה . בהקדם אורגנו — ללא תקציב — קורסים לעברית לצעירים וצעירות מן העדה המוג ראבית , שלמדו בבתיה "ס של ה'מיסיון ' , או שבכלל לא למדו , וכן בשביל ילדי אשכנזים מן ה'חדרים / שבהם לימדו באידיש . התגובה במקום : 'בקרב העדה המוגראבית נתקבל הדבר בהתלהבות , והיו לנו שש כיתות . כנגד זה התנגדו לכך הרבנים האשכנזים , שקראו לנו לפגישה מיוחדת והסבירו , שאומנם תומכים הם בנו בכול הנוגע ל"הגנת המקום , " אבל עלינו להניח להם את עניין "חינוך הבנים . " בדרך כלל זכינו לתמיכה מליאה מצד כל האוכלוסייה היהודית במקום . לחג הפסח קיבלנו חינם מצות ויין , שהספיקו לנו לחודשים אחדים . היינו מוזמנים להתפלל בכול בתי הכנסיות , ובל"ג בעומר ערכנו תהלוכה לאורך הרובע , ומסביב למדורה שהדלקנו במיגרש "בתי מחסה" נת אספו כל תושבי הרובע ורקדו עמנו' / wr בסדר פסח תרצ"ז שנערך בפלוגה בחגיגיות מרובה השתתפו קציני הנציבות ואורחים . הסדר המסורתי נשא כאן אופי בית " רי . מר ויינגארטן , יו"ר ועד העיר העתיקה , ביקר ובירך את המסובים . בסדר קראו הגדה היתולית נוסף להגדה של פסח . אחר הסדר באו מתושבי המקום לשמוח עם הפלוגה בחג . בעלון מגוייסי בית"ר בירושלים , העיר העתיקה , 'הכותל / כתב ד"ר אלטמאן על 'פלוגת הכותל' כעל 'המיפ על הנועז והיפה ביותר של התנועה הלאומית בכול תקופת הדמים האחרונה ' . שם כתב מפקד הפלוגה , שמואל בורקו : 'הגיוס כשלעצמו - יצירה גאונית , המכשיר היחידי והמיסגרת המתאימה ביותר להחדרת הרעיון של השירות לעם . כל צעיר בישראל ... צריך להתכונן לעזוב את הוריו ואת מדריגת נוחיות חייו , לעבור לפלוגות גיוס ולהעמיד בזה את עצמו לרשות העם לשנתיים ימים ... לצורה מושלמת היגענו בייסוד פלוגתנו בירושלים ... ברומא - במרכז העיר - גדרו את הכביש ברחוב הראשי , מפני שמצאו שם שרידי עתיקות . גם אנו החלטנו להקים גדר לא מחוטי ברזל , אלא מצעירינו , גדר חיה של נוער חדור ההכרה , שעל המקום הקדוש הזה לא נוותר ' . אליהו וייז'בו לובסקי / מרידור / העריך שם : 'המומנט הפוליטי הוא המומנט העיקרי , המהווה את תוכן הפלוגה הזו . כל זמן שיושבים כאן הערבים וקיימת הסכנה שעל שיב עת השערים המובילים לתוך החומה תיחרת כתובת בנוסח הצאר הרוסי "הכניסה ליהודים אסורה , " עלינו , הנוער הלאומי , ליצור את כוח ההתנגדות , שבזכותו תהיה בלתי אפשרית סגירת המקום הקדוש , שנעשה סמל העם ותחייתו , בפנינו' . 1478 הפלוגה מילאה תפקידים ציבוריים במקום , נוסף על כך שראתה עצמה אחראית לביטחון הרובע היהודי ו ' הקימונו ועד מיוחד למען היישוב העברי בעיר העתיקה , ובו הפרופ' קלוזנר , הפרופ' יוסף יואל תבלין , עו"ד מרדכי לבנון , מר מרדכי כספי / קונסול לאטביה , / ועוד . נציגינו נפגשו לא אחת עם יצחק בן צבי , יו"ר הוועד הלאומי , בענייני תחבורה לרובע " ) אגד" ביטל את הקו , משום שלא השתלם עוד , ( ענפי פרנסה נוספים לתושבים , וכוי . בן צבי גילה התעניינות , אבל לא הישגנו הרבה , כי שימת הלב של מוסדות "היישוב המאורגן " ובעיקר של ה"הסתדרות" ושלוחותיה לא היתה נתונה ל"יישוב הישן , " אלא ליישובים חדשים . ( 1476 ניב , ב , ( 1477 , 33 עדות ד . ניב . ( 1478 'הכותל . 1137 . 3 . 26 ' , בשבט תרצ' ח הוצאה לאור חו ברת 'שורות' ( מטעם מחנות הגיוס לבית"ר בירושלים en תיקה ובנחלת יצוזק . (

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help