sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:691

תקיעות שופר לייד הכותל המסורת שפתח בה משה סגל מיוזמתו לתקוע בשופר בנעילת יום הכיפורים נתקיימה בהמשך השנים , על אפם של כל מאמצי המישטרה הבריטית להפסיקה . ביום הכיפורים תרצ"ה היה התוקע הצעיר חרדי מירושלים , חיים ראובן הורוביץ , שנאסר בשעת מעשה ושופרו הוחרם . מישפטו קויים בלא דיחוי , וגזר דינו היה לשלם קנס ולתת ערבות להתנהגות טובה במשך שנתיים . 'העולם' של ההנהלה הציונית הודיע על מאסרו : 'עוד פרובוקאציה ריביזיוניסטית ' , ומלשון הידיעה אתה נמצא למד , שהעיתון קיבל ? להלכה ולמעשה את גזירת הרשות , לפי החלטת ועדת הכותל , ואף חשש ל'אסוף שיקרה ליישוב היהודי אם לא יקבלו את הגזירה . אחר תפילת הנעילה של יום הכיפורים תרצ"ו תקע בשופר שרגא חייטין , ממגוייסי הגליל . יחס המישטרה אליו היה כלפושע פלילי , וניטלו ממנו טבי עות האצבעות . חייטין נדון לשלושה חודשי מאסר . כרגיל , נשאה עמה כל תקיעה במוצאי יום הכיפורים לייד הכותל התעוררות מחודשת לאהבת קדשי ישראל ולהגנה עליהם . קומיסאריון בית"ר בתל אביב פירסם הודעה בעניין תקיעתו של חייטין , ש'הפגין הפעם בפני עם ישראל ובפני העולם כולו את זעם מחאתו של הנוער הקנאי בישראל נגד השפלת כבוד התורה וכבוד האומה מצד המישטר הנוכחי בארץ , הגהל מעם ישראל אף את אותן הזכויות במקומות קודשנו , שאפילו בימי הטורקים נהנה מהם היישוב העברי בארץ . שרגא חייטין נבחר על ידי בית המישפט להיות דוגמא של פסק דין חמור ... חייטין יישא את סבלו בגאון והדר כיאות לקנאי עברי , וכול בית"רי בארץ יסבול בנפשו את סבלו של חייטין' . 1165 בתרצ"ז לא היתה אפשרות להגיע לכותל משום העוצר שהוטל על העיר למן השעה שש לפנות ערב . אותו יום הכיפורים הופרה לא רק המסורת בת השנים האחדות לתקוע בשעת הנעילה ביום הכיפורים על אפה של גזירת הרשות , אלא אף עצם המסורת בת מאות השנים להתפלל לייד הכותל . לפי הוראה ' פנימית' לא אורגן 'בית כנסת' אותו יום לייד הכותל , ורק יהודים מעטים מאוד באו לשם במשך היום כדי להשתהות במקום המקודש , כהרגלם משנה לשנה . ההוראה 'הפנימית' הזאת יצאה ללא ספק מהוועד הלאומי , אם מיוזמתו שלו ואם מיוזמה 'סוכנותית ' . ' הירדן קבל ברוגז על ביטוי בולט זה לשיכחת הכותל , והטעים את העובדה ש'וויתרו על התפילה' ו'הכותל עמד עזוב' . * 1165 בתרצ"ח תקע - אריה קוצר מראש פינה . התוקע נדון לשישה חודשי מאסר על גרימת התרגשות דתית ומהומות רציניות . התוקע טען בהודאתו , שהתקיעה היא חלק בלתי נפרד מהתפילה , ושלאחר התקיעה נאמרת הברכה : 'לשנה הבאה בירושלים ' . ואין סיום לתפילה בלא תקיעה לפי מסורת קדומים . בתרצ"ט תקע עזרא בן אברהם שתני , שנדון לארבעה חודשי מאסר . כן נדון יעקב מיזרחי ( בן ( 16 למתן ערבות . כדי להבטיח קיום תקיעת שופר נשלחו לתפילת הנעילה תוקעים אחדים למלא את התפקיד ולקיים את המסורת בלא התחשבות עם גזירת המישטרה . ( 1462 לשילטון בית"ר בלונדון כתב ;( 1937 . 11 . 10 ) 'השמאל והסוכנות מתכוננים להתקפה גדולה לכיבוש הגליל , מטעמי תעמולה , כסף , ובאמת עמדה וביטחון . מצד שני , התחלנו גם אנחנו לעבוד בהיקף גדול . חכרנו את המשק הכי גדול בראש פינה , מתכוננים אנחנו לקבלת הנוער הגרמאני . קיבלנו בין העולים הגרנזאנים החדשים את עולי הסוג "סמואל הכ שרה" / הכשרה מקרן סמואל למען יהודי גרמאניה . / חושבים אנו השנה לעשות טאבאק בכול המושבות שבגליל , בכדי לאפשר קליטה לאנשים חדשים ,.. המו"מ עם פיק"א אף פעם לא יצליח , ולגיתז אף פעם לא ניתן תוכן ונשמה , אם לרשותנו לא יעמדו סכומי כסף גדולים , כדי שנוכל להגשים את מיפעל ההתיישבות . ' ( 1463 עי"ש . ( 1464 עי' בוים , בספר 'שמשון יוניצ'מאן , . 59 ' טל יוניצינואן עי " ש , , 57—56 ושם ( ד"ר בדר , 37 , ( עי' לעיל הע' , 1352 ולהלן הע' , 1484 ופרק פג . ( 1465 'המדינה / . 1935 . 10 . 29 בטעות צוין בהע' , 654 שחייטין תקע בשנת תרצ '' ה . התוקע היה אז ; חיים ראובן הורוביץ . (* 1465 עי' ב . ל , / לובוצקי / 'הירדן , 1936 . 9 . 30 ' , ועי' ידיעת סט"א . בגליל העליון . 1162 הוא ביקש לצאת לאירופה , כחבר במישלחת לפולין , ולעשות להפעלתה של התנועה לקראת מילוי כל תפקידיה , ודרש וחזר ודרש להחזיר את שלום רוזנפלד מאירופה לנהל את גדוד הגיוס בגליל - 'רוזנפלד הוא המועמד היחידי' . 1 Je 3 יוניצ'מאן גרס את עמדת ראש בית"ר , שעדיין מוקדם לתכנן את המרד הגדול , אלא שלא יכול לשאת את ההבלגה האצ"לית , כגון ההבלגה בעיר העתיקה שבה ישבה פלוגת הגיוס של בית"ר . אחר רצח אלקבץ ופציעת החברים רבינוביץ ורוזנצווייג איים יוניצ'מאן באולטימאטום , שאם אצ"ל לא יפעל ויגיב , הוא יגיב על דעת עצמו . 1464

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help