sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:684

' שרה א' בחוף המולדת בימים של מבוכה פוליטית ושל דאגה ביטחונית גדולה נתקיים ביקורה של 'שרה א' בארץ ישראל , והיה ביקור זה ניצנוץ של אור לרבים ביישוב , שקיוו לפריצת חומות של גיטו במולדת במחצם של גלי ( 1443 חוזר 20 מיום , 1937 , 7 , 27 ( 1444 מרשימות אלו פירסם בירחון הרוסי 'רוםקייה זא פיסקי . ' קנוט לא נימנה עם תנועת דבוטינסקי , אבל פסק : ' מה טובו בניו ישראל , בנים שיידעו בשעת הצורך להגן על כבודם ועל כבוד העם העברי . ' עי' הלפרן , 'תחיית הימאות העברית / . 133—130 ( 1445 הצוערים נתחייבו בהפקדת סכום כסף כדין תיירים 60 ) לא '' י . ( ד"ר אפריים ואשיץ בירושלים טיפל בדבר , ואף פנה אל מוולא מקום הזכיר הממשלה , מר י'עקובס : 'בושה וחרפה , אם למלח יהודי יש בחוף ארץ ישראל פחות זכויות משיש למלחי שאר האומות . ' פניותיו ופניות לורד סטרבולג'י בלונדון לא הועילו , וקירשנר הפקיד בקופת הממשלה סך 2700 לא"י . הלפרן , 'תחיית הימאות העברית . 132 ' , וילניצקי , מלת בית"רי בספינת סוחר בריטית , הופלה לרעה , שהיה היחיד שלא הורשה לרדת בנמל חיפה ' ) המדינה . ( 1936 . 12 . 8 ' , על ספינות באיטאליה , אחדים נסעו לבתי הוריהם , ואחדים ביקשו להשתתף בקורס המיוחד למכונאות ספינות . רק עכשיו ניתן לדון מעשית בתוכנית המחזור השלישי ונקבע מועד אחרון ( חדש ) לקבלת בקשות מועמדים . ( 1936 . 12 . 15 ) המחזור השלישי נדחתה פתיחתו עד ל . 1937 . 2 . 20 כשבעים תלמידים נתקבצו מארצות שונות , ועליהם הוטל מייד להתחיל בלימודי הלשון האיטאלקית וכן העברית . אף הוחל באימונים מעשיים , כגון קשרים ימיים , איתות ימי , שיעורי שחייה והצלה ( שיטת האימון בשחייה : התלמידים נקשרו בחבל , שלולאתו עברה תחת לבית שחיו של המתאמן . ( הלימודים התנהלו בסדירות לפי התוכנית , ברם לפי דרישות חמורות יותר . הלימודים עם העבודה המעשית נתמשכו בקורס זה עד לקייץ . 1938 משהגיע זמן תיכנונה של ההפלגה השלישית של 'שרה א' בימים , נתברר שהאיסור שהוחל על הספינה להיכנס לנמלים שמחוץ לאיטאליה היה בו מיכשול לקיו - מה של התוכנית המקורית על מסע אימונים ותעמולה במרחבי הים התיכון . ביצועה חייב החלפת דגל הספינה בדגל לא איטאלקי . לכתחילה נתכוונו להניף דגל פאנאמי , ומשלא ניתן הדבר , כיוון שלא היתה הספינה מיסחרית , פנה שילטון בית"ר בבקשה אל הממשלה הצרפתית . זו תבעה מינוי רב חובל צרפתי , וקשה היה למצוא לספינה קאפיטאן צרפתי . בינתיים ( מאי ( 1937 הובאה הספינה למיבדוק לגינואה , ושם נוקתה ניקוי יסודי , והוחלפו צירי המדחפים שלה . את הקאפיטאן הצרפתי חיפשו הלפרן עם פוסקו בעיר ניצה , ברם ללא הצלחה . הבקשה להחלפת הדגל היתה טעונה אישור , שאין בעליה חייבים שום חוב — פרוצידורה ביורוקראטית ארוכה . החובל אברהם בלאס מצא במארסייל את רב החובל ביאנקי , יליד קורסיקה , שלאחר 35 שנות שירות פרש לפנסיה . משניתן ( 1937 . 6 . 16 ) האישור להחלפת הדגל כבר היתה אפשרות לקיים את ההפלגה בפיקודו של ביאנקי . תוכנית מסעה של הספינה שונתה , וכללה ביקור בארץ ישראל . התלמידים יצאו מצ'יביטאווקיה ברכבת לגינואה , ומשם הפליגו ( 1937 . 8 . 18 ) בדרך לחיפה . מסע זה עורר התלהבות בלתי רגילה בלבות התלמידים . פוסקו נשא דברי אזהרה לתלמידים ובירכם לדרכם : 'הים נושא אתכם אל המולדת המצויה בלבכם , אם כי מעולם לא היכרתם אותה , ומקרב אתכם אל הארץ שאבותיכם הקדמונים אנוסים היו לעוזבה ויצאו לנדודיהם בעולם . זה הים נותן לכם אפשרות לשוב לארץ האבות , זה הים הנוגע בכול חופי תבל ומאחד את העמים על גזעיהם ולשונותיהם השונים , ונושא להם שלום ועבודה , שלום ואחווה ' . ארבעה עשר יום ארך המסע לחיפה , אליה הגיעו , אחר שהות קצרה בלימאסול , ונתקבלו ( 1937 . 9 . 1 ) בציפייה ובשימחה מרובה . בהפלגה שותף יחזקאל דיליון , שיצא ( 1937 . 7 . 29 ) מלונדון לגינואה , אחר שהוחל בריכוז בקשות למחזור הרביעי של בית הספר . " בהפלגה הגדולה שותף הד"ר ארתור יוסף הברשטרייט הבית"רי מפולין , כרופא הספינה , והאחראי לעזרה ראשונה והיגיינה . הרופא ליווה את הספינה בכול הפלגותיה עד לסיום מסעה , ועמד עם הצוות והתל מידים בכול הסערות והסכנות שבהן נתקלו . באחת הסערות ניתח אחד התלמידים שנפצע קשה . עם המפליגים בספינה נמנה המשורר היהודי הרוסי דויד קנוט , שנרשם בה כמלח מסוג ב ' . הוא נהג לשבת על חרטום הספינה ולרשום רשימות בפינקסו . 1 * 14 להפלגה נצטרפה אף רעייתו של ירמיהו , היא רחל הלפרן . אווירה של התרגשות אפפה את כל הספינה בדרכה לחוף , וככול שהתקרבה הספינה גברה ההתרגשות יותר . רובם המכריע של הנוסעים נסעו בבחינת 'עולי רגל' שבאים לביקורם הראשון בחייהם למולדתם הקדושה . 445 י

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help