sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:650

יחסי בית"ר-אצ"ל עם עצמאותו של אצ"ל נתחייבה בית"ר יותר מקודם לקבל את מרותו באורח החלטי בכול מה שנוגע לבעיות הביטחון , ולעשות את המאכסימום האפשרי לביצות . יותר מקודם נתחייבו פעילים ומדריכים להתמסר כליל לאצ"ל , ואצ"ל נעשה תובע גדול מבית"ר , שנהיתה נתבעת ללא זכות עירעור . אף הבית"רי המצוי נתחייב לשאת על עצמו את מלוא האחריות לתכסיסי אצ"ל , ובכללם למיעוט פעולותיו , או להבלגה שלו במשך חודשים , ברם אף אצ"ל החדש המשיך בשיטתו הישנה ולא נתן את דעתו לפעילות בית"ר ולהתפתחותה , וראה בה בעיקר מאגר של נוער לצרכיו , ובמידה מרובה — כיסוי רשמי למחתרת . 1319 המיפקדה החדשה של אצ"ל היתה קשורה בוועד המורשים של הצ"ח , שבו השתתף נציב בית '' ר , ברם בפיקודה היום יומי ובתוכניותיה לא שיתפה את בית"ר במישרים . הנציב ערי ז'בוטינסקי כסבור היה , שמקומו של הנציב במיפקדה , ואף חשד שלא סופח אליה מטעם אישי , 1350 אלא שאי צירופו למיפקדה היה בהתאם לשיטה שנקבעה מטעם ראש בית " ר , ש' אין גשר ואין קשר / כדי למנוע חיסול ליגאליותה של בית"ר . העקרון היפה כשלעצמו נעשה גורם מעכב בתיאום הפעולה והתוכניות בין בית"ר לבין אצ"ל , ועם שנשתמרה ליגאליות בית"ר , הרי לא בא לה סיוע גדול מצד אצ"ל החדש . רק עכשיו נפתח ויכוח איר גוני חדש בין שני גופים שנעשו קרובים זה לזה הן מבחינה פורמאלית והן מבחינה מעשית . 1351 אין תימה , שנתעוררו בעיות וקשיים בתיאום הפעולה שבין בית"ר לבין אצ"ל , וזאת בייחוד במקומות היישוב הקטנים , ובפלוגות הגיוס . המגוייסים יש שחששו שהגיוס הבית"רי יישאר נחות בחשיבותו כנגד חשי בותו היתירה של אצ"ל , שבו הם מודרכים ומדריכים בעסקי ביטחון . בייחוד בגדוד הגליל , שבו למעשה היתה זהות כמעט גמורה בין חברי בית " ר לחברי אצ"ל , קם ונוצר מתח על שום כפל רשויות של פיקוד וניהול . גדוד הגליל היה מאז אקטיבי בענייני ביטחון , וניסה להשפיע תמיד על פיקוד אצ"ל בענייני תוכניות מקומיות וארציות . עם פרישתו מגדוד הגליל , משנקרא למלא מקומו של הנציב , הודאג יוניצ'מאן שהיחסים שבין בית"ר לבין אצ"ל ידרדרו וילכו , ואף חשש שמא יחוסל הגיוס הבית"רי בכללו . יוניצ'מאן ביקש ( 1937 . 11 . 21 ) מ ( 1347 טדות שלמה ( לוי ) לב עמי . ( 1348 החפיפות המרובה בפיקוד ובתוכניות ובפעולות שבין אצ"ל ובין בית"ר יש בה לחסביר את העובדה , שההיסטוריונים של אצ"ל ושל בית"ר נתחייבו לדון ולהרצות בפרשיות משותפות גדולות , אומנם מנקודות מוצא שונות . מחבר ספר זה מתברך בכך , שמצא לפניו מישנה מסודרת בתולדות אצ"ל בחיבורו של ד . ניב . על הפעולה הצבאית גופא של אצ"ל יקרא הקורא במיפעלו ההיסטורי של ניב . ( 1349 כפילות הנזישמעת בבית"ר היתה קשה בייחוד בפלו גות בית"ר , שבהן יש שהועמדו החברים בפני פקודות סות רות , מתוך חוסר תיאום בין מיפקדת הגיוס לבין מיפקדת אצ"ל . יש שמפקדי אצ"ל הממונים על יחידות הפלוגות היו בביח"ר חברים מן השורה . המגוייסים בפלוגות ציפו להדרכה צבאית ולפעולה צבאית מכוחה של בית"ר במישרים , או בתי אום מלא עמה . דבוטינסקי ביקש ללמוד את בעיות בית"ראצ"ל מפי יודעי דבר . כך ראיין את שמעון ישי / יאשונסקי / ושלום רוזנפלד וחקרם בנושא זה ( אוקטובר . ( 1937 ז'בוטינסקי הסביר להם שיש חשיבות שאציל יהא כפוף לרשות בלתי צבאית , בכפיפות הצבא לממשלה אזרחית . טי' עדויות שמעון ישי ושלום רוזנפלד . ( 1350 עי' עדות ערי , נזי"ז , תב '' ו ( 1351 . 33 / 13 , ? הוויכוח נמשך עד פברואר 1939 ולאחר מכן . בסניף זה היו היחסים בין בית"ר לאצ"ל הדוקים ( אף משום הקשרים האישיים , שלושת בני מישפחת לוי האמיצים , המפקדים הן בבית"ר והן ב'הגנה , ( ' ולא ארכו הימים ואף נצטרפו אל הסניף מחברי ה'מכבי' וסתם צעירים , מן הנוטים אחר מחנה ז'בוטינסקי . המפקדים במקום דאגו לשמירה על 'השלי מות הנפשית , האירגונית והמעשית בפעולה המשותפת ללא סייג בין כל שלוחות תנועת ז'בוטינסקי בפתח תקווה , ' ואם הגיעו הוראות שסתרו את שיטת האינ טגראטיביות הזאת , הרי הוקפאו , נידחו או בוטלו . רק בתקופה קצרה , כשמפקדי אצ"ל שהו בפולין כתלמידי הקורס הצבאי בקארפאטים , נתגלו קשיים כולשהם משום ענייני מרות וסמכות . 1347 עם התייצבותו של אצ"ל , כצמוד לראש בית"ר , למוס דות הצ"ח , נעשתה ההיסטוריה שלו לא רק מקבילה לתולדות בית"ר , אלא אף חופפת להן במידה מרובה . בית"ר סיפקה לאצ"ל את רובי חייליו , ונתחייבה על כך , ואצ"ל המחודש נתחייב ממילא על הסדר בינו לבין בית"ר . התנועה העולמית בית"ר ראתה את אצ"ל המחודש , כגוף צבאי שלה , כשייך לה ולא רק רעיונית , רוחנית , אלא אף מעשית . האצ"ל המחודש נתחייב על דרך המוחלט לא רק בפיקוח עליון אחד , בז'בוטינסקי , אלא אף בתיאום מרכזי עם שיל טון בית"ר ועם נציבות בית"ר בארץ ישראל .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help