sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:630

ער י ז ' בוטינסקי על הגיוס ערי ז'בוטינסקי העריך את הגיוס הבית"רי כרעיון וכמיפעל ובסיכוי - יותר מרבים מראשי הגיוס , ואולי משום כך היה מוכן לביטול עצמאותה של מיפקדת הגיוס , ולעשותה מחלקה ממחלקות הנציבות . את תוכניתו זו הביא לכלל ביצוע . ערי ביקש להביא אל הגיוס לא רק עולים חדשים סמוך לעלייתם , אלא אף בית"רים ארץ ישראליים צעירים שמלאו להם 8 ו שנה , ואף בית"רים מבוגרים משמלאה שנה לחבירותם בבית"ר . את הגיוס הבי ת"רי ראה לא כשיטה אחת , אלא כשיטה מגוונת , בתוך מיסגרת כוללת אחת - המקפלת אף אזרחים העובדים עבודתם שלהם ומשלמים מס הגיוס ועומדים לרשות המיפקדה בזמנם הפנוי ולשעת הצורך המיוחד ; חברים שהמיפקדה קבעה את מקום עבודתם לפי חשיבות התפקיד מבחינה בית"רית ; חברים המגוייסים בפלוגות עירוניות ואף לומדים בתוך זמן שירותם ; בודדים הגרים במקומות שאין בהם פלוגה , ושכרם ניתן להם מהמיפקדה , והכנסתם נמסרת למיפקדה ; מגוייסים לפי הסדר תקופתי ; מגוייסים נתמכים ( ב לא"י אחת בחודש ) אחר שהוכר הצורך בתמיכה ; וכמובן ? המגוייסים לפי הסדר הרגיל לתקופת השנ חיים "" י . דעתו היתה נתונה להבטיח סגל נאות לפיקוד בפלוגות , ולתכלית זו לא מצא אלא הפיתרון המקובל בכול צבא : 'חיילות מיקצועית' — מגוייסים שיקבלו על עצמם עול של שיחת של שלוש שנים נוספות על השתיים . בית"ר תעשה , לפי הצעתו , יותר מקודם , בשביל מסיימי הגיוס , במובן העזרה ההדית וההדרכה האישית וההפעלה בתוך התנועה . 1317 ערי ז'בוטינסקי תבע מלוא המישמעת למיפעל הגיוס הבית"רי , ללא סייג וללא ריגון : 'למגוייס חסרה לפעמים נקודת ההסתכלות , שתקיף את כל התוכנית . " מכניסים פלוגה לכפר סבא : מילחמה ומכות ודם . וכעת אנו עוזבים את כפר סבא , ומחר נשוב לכפר סבא . אי סדר ... " 1 מגוייס ! אין זה עניינך ! עניינך הוא אחר : למלא את שלך . אם התגייסת - "צפצף" על הכול ועשה את המוטל עליך , כי זו היא החובה שהוטלה עליך מרצונך החופשי ... ועיקר העיקרים י זכור תזכור , שבבואך אל הגיוס - אל תשאל : מה נותן הגיוס למגוייס ? שאל , מה נותן המגוייס לבי ת"ר ו' ' . ? הנחות פשטניות אלו היו קשות לשיכנוע ולביצוע , ואולי בייחוד משום שקשה ליחיד , והעברי במיוחד , שלא לבוא בשאלות , ולא לראות עצמו שותף ( 1316 כאן מנה שישה סוגים . בתזכיר אחר מיין את הסוגים הללו ונוספים עליהם וציינם במיםפור סמלי ( כאילו קור של מחשב . ( ( 1317 ערי ז'בוטינסקי הירבה לדון בשאלות הגיוס בע"פ ובכתב . עי' 'הירדן . 1937 . 9 . 30 ; 1937 . 1 . 29 ; . 1 . 22 ' , לשאלת מהותו של הגיוס השיב : 'הגיוס הוא מחנה של אנשים , האתרים את כל כוחותיהם ומנסים להגשים את חלום הדורות , את גאולת עמנו והקמת מדינתו . ' בהערכתו הזכיר את זכויות הגיוס לעבודה העברית , להחייאת הגליל , לתוצרת הארץ ( טאבאק , שמן זיית , ירקות בגליל , ( בניית הדאון הראשון , ומילחמתם של המגוייסים נגד גזירות מדיניות . בכלל המיפ עלים להבא מנה ! לימוד חורת המגן , החייאת הגליל והנגב , חדירה למקומות חסומים , כיבוש הים והאוויר , הקמת רשת של קסרקטים ( פלוגות של לא פחות מעשרים חבר . ( שם דיבר בתוכנית לשלושה סוגי בתי ספר , בכללם בי '' ס למפקדים . ( 1318 ערי דבוטינםקי שב והירהר 1 'רצוני לחזור על דבר שפורסם כבר בהזדמנות אחרת , זיכרון מימי הדמים של ram זיכרון שלוו ושקט — ליל ירח בכביש בין ראש פינה לצפת . מצד אחד כסף שברירים של ים כינרת וממול גוש קודר של הר החרמון . ולרגליו , בערפל החולה . ישבנו שם בין הסלעים , לייד הכביש , כנופיית בית"ריות ובית"רים , שוחחנו ושרנו שירים . קשה העבודה ומעליב הוא יחם העם . עבדת שנתיים ועוזב אתה בלא כלום . רק זכר לילזת הגליל הוא שכרך . ואולי דייך בזה . ' את הכיעור הפנימי של החיזיון הזה . אין זה מן המועיל לכעוס , כשאני קורא לכך : "כיעור " - אלפי שמאלנים מרגישים , שהדבר מכוער מאוד ... הרי כל התורה , כי החלוץ של מחנה רעבים יכול לחיות חיי מותרות באופן יחסי , ויחד עם זה להישאר ה"חלוץ , " כי בתקופת כיבוש הארץ אפשר לוותר על הקורבן הגדול — כל התורה הזאת היא שקר . וכולם מרגישים בכך , גם היהודים וגם הגויים . צחוק ימלא פי הגויים כשמראים להם לראשונה את העמק ואת בתי הפו עלים בתל אביב ובחיפה ואת כל המשק השמאלי ( אומדים את ערכו ב 5 מיליונים לא"י ) — ואחר כך צריך לדבר על לבם , כדי להוכיח , שהציונות היא תנועה הומאניטארית להצלת המוני רעבים ממצוקה תהומית . ' ז'בוטינסקי חזר וטען , ש'הלחץ הפוליטי והכוח של הציונות מתבססים על כך , שלא יאבד לה הכושר לייצג את מצוקת היהודים , ' ובקשר לרעיון הגיוס קבע : ' לשם צורכי ביניין התיישבותי ממש , מן ההכרח שיעמדו לרשות העם לא בלבד "פועלים מיקצועיים , " אלא גם "פועלים מתנדבים , " אנשים ששירות העבודה הוא בעיניהם כשירות צבא מתוך התנדבות , שירות שיסודו הוא הקורבן . '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help