sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:628

עלייה לתל חי ( ח-י אדרתרצ "ז , ( 1937 . 2 . 21-19 העלייה לקבר תרומפלדור נועדה להיות ביום ראשון . ליום השבת נקבע כינוס המגוייסים במחולה . משום התפרצות הערבים בטבריה , שבה נפצעה אף חברת בית"ר , נתעכבו כמה מן החברים במקומותיהם במושבות הגליל העליון . ברם הכינוס לא נדחה , ומפקדו יוסף דוקלר ערך את המיסדר שבו השתתפו 300 חבר . במיסדר הוקראו ברכות ראש בית"ר והשילטון . עם הנואמים היו : ערי ז'בוטינסקי וד"ר אריה אלטמאן . בשבת בבוקר הודיעה המישטרה , שנאסרו כל ההופ עות הפומביות וה'התקהלויות ' . הנציב הכין מיבתב לכינוס ( לכול צרה , ( והמיכתב נקרא בנוכחותו : 'יום קשה ומשפיל עבר עלינו כאן . כינוס בית"רי נפסק על ידי המישטרה ומאות בית"רים הוכרחו להתבטל נדונו לעבודת פרך בנור שמש עוד יצחק קלוגר , יצחק מרש ולוארקו אסיא . ( 1312 'חדשות הציונות' — 'ציוניום / . 1937 . 4 . 16 מהומה בטבריה ( 1937 . 2 . 19 ) ביום שישי ( 1937 . 2 . 19 ) בשעת הצהריימ הכינו הערבים בטבריה התנפלות על היהודים עוברי האורח במרכזה של העיר . הערבים רגמו את היהודים באבנים , והיהודים רגמו כנגדם . שיבעה יהודים נפצעו , ושני יהודים נדונו למאסר שנתיים , לפי תורת האיזון המדיני שהגיעה עד לשיפוט הבריטי בארץ ישראל . היה היום יום הפתיחה של העלייה לתל חי ורבים היו הבית"רים שעברו את טבריה בדרכם לצפון . 'קבוצת בית"רים לבושי מדים עברו אותה שעה בדרך לשפת הים . גם הם נרגמו באבנים , ויש לציין שהבית" רים הבליגו . לא ענו לרוגמים והמשיכו את דרכם הלאה' ' ) דבר . ( 1937 . 2 . 21 ' . אלא שההסתה היתה גדולה , ומעברם של הבית"רים שימש אמתלה לתת את הקולר בצווארם : הבית"רים אשמים . זו היתה הודעת הממשלה , שבאה להטיל את האחריות לפרעות על קבוצת בי ת"רים , שעברה את טבריה בדרכה לתל חי . נשיאות הצ"ח בלונדון וועד המורשים בירושלים שיגרו דברי מחאה אל מישרד המושבות ואל הממשלה , וקבעו שהקומוניקאט הממשלתי אינו אלא ההיפך הגמור מן העובדות ( הפרעות בטבריה החלו שעות אחדות קודם למעברן של יחידות בית '' ר , ולא היה כל קשר בדברים . ( בסילוף שבקומוניקאט ראו ניסיון לנצל חי לוקי דעות שביישוב היהודי , בעוד הממשלה — שהה הרה מראש — אחראית לפרעות הערבים , לפיכך תבעו שהממשלה תכחיש את הקומוניקאט שלה . 1312 התגגדות לשילטונות הבריטיים התנגדותו של הנציב לאצ"ל שאינו חופף את בית"ר ואינו צמוד להצ"ח היתה מוחלטת מטעמים מעשיים , ולאו דווקא משום קבלת דין ההבלגה . עם ההתייעצות של ותיקי הצ"ח בווינה ( נובמבר ( 1936 מסר את דעתו המוגדרת בעניין הצורך בהקמתו של אצ"ל עצמאי , באמצעותו של ד"ר לובוצקי / אליאב . / במיכ חב הרשמי ששיגר לאותה התייעצות כתב : 'זמן קשה עבר עלינו , בית"רי ארץ ישראל , קשה לא רק מסיבת מילחמת ההגנה שנלחמנו ושהיתה קשה ומסוכנת . תקופת משבר פנימי ורוחני היתה בשבילנו תקופת המאורעות האחרונים . למרות רצוננו אילצו גם אותנו להבליג . אולם תקופה זאת נגמרה ... אנו רוצים שתדעו , שלמרות הכול נשארה בית"ר ארץ ישראל רעננה ומוכנה לקרב להגשמת חלומותינו ' . עם שיתחרו של ראובן פראנקו / בר חופשי / מן הכלא , אחר ששת חודשים של עבודת פרך במחצבות נור שמש בעוון נאומו בלוויית ישראל חזן , מראשוני קורבנות מאורעות תרצ " ו , ערכה לו הנציבות קבלת פנים , ובה הוטעם עד מה הבעייה המדינית היא היא הבעייה 'של חיים ומוות בשביל העם העברי ' . שם דיבר יוניצ'מאן על בית סוהר גדול יותר : 'הציונות לא עניין של לוקסוס . הנוער מוכרח להתחיל לחשוב על בסיסי מילחמה אחרים מאלה שנקטה בהם הציונות עד כה ... אנו חיים בבית סוהר רוחני והוא ההבלגה . יש להחיש את יציאתנו מבית סוהר זה כל עוד לא מאוחר . אני מאחל לבר חופשי שיזכה לראות עשרות ומאות ממלאי מקומו בבתי הסוהר בפלשתינה , עד אשר הודות ללחץ הפרמאננטי הזה יתגשם רעיון המדינה העברית ' . יוניצ'מאן הפליג שם ואמר : ' צריך לברך כשנכנס בית"רי לבית הסוהר , ולא כשיוצא ממנו ' . יצחק רוזן / בן עמי , / שדיבר שם על בגידת אנשי הסוכנות בציונות של הרצל ובדאגת 'הציו נות העובדת' למאדריד / רמז למתנדבים ההולכים להשתתף במילחמת האזרחים בספרד , / קבע : 'אנו עומדים בפני תקופה מכריעה , בפני מיפנה כביר ... לנוכח מציאות זו לא תהיה לנו תקומה בארץ הזאת , אם לא תקום כאן תנועת נוער לאומית הראויה לשם הזה' . «« ( 1311 'ידיעות הנציבות / . 1936 . 11 . 23 פראנקו ראה 'תופעה לא בריאה , שעורכים קבלת פנים לבית"רי שישב בכלא' ' ) הירדן . ( 1936 . 11 . 13 ' , לכבודו דיברו עוד קצנלנבוגן / קשת / וי"ל שניאורסון ' ) המדינה . ( 1936 . 12 . 8 ' , ממפגיני לוויית חון

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help