sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:626

יעקב , ( 1936 . 10 . 8 ) ושנעדרו ממנה , משום איחור בהודעה , כמה וכמה מן המפקדים . חוזר ההסברה ששיגר ( 1936 . 10 . 14 ) מ"מ מפקד הגדוד ד"ר יוניצ - ' מאן לכול המגוייסים בגליל סיכם את הטיעונים של אנשי הגליל בלשון ברורה בתשובה להאשמות שהאשימו אותם בשיטה של 'מפא"יות' ובסטייה מן הדרך הבית"רית והגיוסית , על פי הכוונה לעסוק בעבודה משקית 'מפא"יית' גרידא . אמנם נתבקש הסבר ממשי לעניין משקיותו של גדוד הגליל , והריהו : 'בית"ר היא הסתדרות חלוצית , צבאית , והגדוד הוא בית ספר צבאי , שבו מכשירים את חבריו לא רק ללחום עם האוייב , אבל גם עם הטבע והתנאים ... ההכשרה ההגנתית יעברו הבית"רים בשורות בית"ר גופא ... הבינונו כי יש צורך לשחרר את חברי הגדוד בסירוגים לכמה חודשים מכול עבודה שהיא , שיוכלו להקדיש את כל הזמן להשתלמות בהכשרה ההגנתית ' . החוזר הסביר את הכוונה לסדר משקי עזר ( גני ירקות , לולים , וכוי ) בכך , שמכוחם יוקטנו הוצאות הכלכלה עד למינימום והכלכלה תהא ' משביעה ובריאה : ' 'גידול הירקות ומכירת ירקות מתוצרת עברית טהורה חושבים אנו לתפקיד חלוצי לאומי ממדריגה ראשונה בגליל , ועל ידי זה נוכל לעזור לפיתוח הירקנות העברית בגליל שנמצאת במצב ירוד מאוד , בעיקר מחוסר יוזמה בשטח זה . אנה נו היינו ראשונים שאחרי 50 שנה , ועוד לפני פרוץ המהומות בארץ , הוצאנו את הירקנים הערביים מכמה מושבות בגליל ... ענף הטאבאק - עם קבלתנו על עצמנו את גידול הטאבאק ... קיבלנו על עצמנו עבודת פרך וריווח מינימאלי , אך ורק כדי להוכיח שגם הפועל העברי יכול וצריך לעבוד בענף החשוב הזה , ואנחנו נהיה הסוללים לעשרות ומאות מישפחות ... חינכנו את האנשים ליחס של כבוד , אחריות והערצה לעבודה , למרות שהגדוד הוא קולקטיבי , והיו חששות מצד מנהלי הגיוס , שהצורה הזאת תביא לידי התפתחות פאראזיטיסמוס ' . ובעניין התיישבות למסיימי הגיוס : 'הכרזנו והתחלנו לטפל בהתיישבות בוגרי / מסיימי / הגיוס . בחרנו במשמר הירדן , מקום אסטראטגי והגנתי חשוב על גבול הארץ , מקום שמשמש למעבר חופשי לעלייה המונית בלתי ליגאלית של ערבים ... מאותה סיבה חדירתנו אחרונה למתולה . בהתאם לרעיונו של ראש בית"ר על דבר עשר שנות כפר , ברצוננו לחנך ולקשר את האנשים לכפר , ולגמור עם המצב שהיה עד עכשיו , שרוב בוגרי הגיוס עזבו לגמרי את הכפר והלכו העירה . וראשית כל הבינונו , שאם רוצים פעולות גיוסיות , ולא רק לפטפט על כינוסים ואסיפות ... מוכרחים ליצור בארץ נקודות יישוביות , שבהן נהיה אנחנו בעלי הבתים היחידים , והתיישבות כזאת היא בהתאם ל תוכנית המדינתית של בית"ר והצ"ח ... בצער ובבושה עדים אנחנו בשנה השישית של קיומנו בגליל לעובדה , ששומרים טובים ומדריכי הגנה טובים הם אלה שהש תלמו בקיבוצי השמאל בגליל העליון ' . ההצעה היא ו ' הקמת נקודה בית"רית , שתשמש למקום השתלמות של שומרים ואחראיים לביטחון של נקודות היישוב בגליל [ כדי ] לשנות את המצב המוזר , שקיבוצי הש מאל מגשימים תוכנית בית"רית טהורה' . 1305 ברי , שחלוצי בית " ר בגליל ראו בבית"ר שלהם חזות הכול , ושבתוכנית היתר שלהם לא פגמו כלל לא ברעיון ולא בתוכנית של בית"ר . הם ביקשו להקים את המנוף לחלוציות של בית"רים מלאחר גיוסם , לתרום תרומה של ממש למשק החקלאי העברי , לעשות לביטחון בדרך ההכשרה הצבאית הבית"רית באירגון בית"רי , לקדם את פיתוחו של הגליל כאיזור עברי . בפעולתם למען הכפר העברי היתה עמדתם תואמת אף את השקפותיו של ראש בית"ר , שהחל חושש לעזיבת הכפר , וזאת כמובן בלא לבנות בינייני אידיאולוגיה על עדיפותו של הכפר . גדוד הגיוס לבית " ר בגליל שימש מנוף רעיוני לבית"ר . ממנו יצאה יוזמה אף בכיוונים של פעולה משקית . שם הוגברה הפעולה למען התוצרת החקלאית העברית , וחוץ מן ההסכם עם 'דובק' ביחס לטאבאק , הגיע יוניצ'מאן להסכם עם חברת 'יצהר' החדשה ביחס למכירת הזיתים ( כל התוצרת במחיר השוק בתוספת . ( 1937 . 1 . 11 - ° / 020 נושא החקלאות העב ( 1305 בחוזר צוין , שגדוד הגליל ( המפא"יי כביכול ) 'הוא היחידי שלא קיבל תקציבים מהמוסדות שלנו למרות שיותר מחמישים אחוז של חברינו עובדים בעבודות חלוציות כי בושיות בעד 7—4 גרוש ליום . הגדוד , שהרוב הגדול של חבוינו אחרי העבודה היום יומית הקשה יוצאים לילה לילה לנקודות השמירה וההגנה , הגדוד שכול חבריו ויתרו על ענייניהם הפרטיים והנוחיות המינימאלית ( חוםר קופת חולים ' , בלי חופשות , מחסור בדירות , בלי רווחים פרטיים , ועוד , ( הגדוד הסובל , החולם והלוחם בעד ההגשמה המליאה של רעיון בית"ר והגיוס מוחה בכול תוקף נגד כל ההאשמות הבלתי מבוססות והבלתי צודקות . בשם הגדוד חננו מכריזים , שנמשיך בדרכנו — דרך החייל והסולל הבית"רי . ' חתומים : יוניצ'מאן , דיקרמאן , םובול , שמוקלארסקי , מאנייביץ , גוט בלאט , בן יצחק , ברמאן , בוברוב , צירולניק .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help