sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:625

עמדת גדוד הגליל עמדתו של גדוד גיוס בגליל היתה מתחילתו מבו ססת על מאכסימאליסם חלוצי , בלא להסתפק בשיג רה של השירות הבית"רי , שנועדה לכלל המחנה וממילא היתה בו ממידת ההליכה בדרך הממוצעת ופחות מזו לגבי הדרישות מן הבית"רי העולה . עמדת הגדוד בגליל חזרה ועלתה אף בהתייעצות מפקדי הגדודים ומחנות הגיוס , שנתקיימה בזכרון ( 1302 פקודת שילטון בית '' ר 67 מיום . 1936 . 8 . 20 חודשה בפקודה 16 מיום , 1937 . 10 . 10 שבה נדון שוב הפיקוח על עליית בית"ריס שלא לפי רינ 11 יונות עלייה — בקשר לעונת הלימודים החדשה באוניברסיטה ובבתי םפר מיקצועיינו . על יחם ועדי השוחרים של האוניברסיטה נרמז 'ספר בית '' ר ' , ב , ( 1303 . 251 מפקד 'המחוז' היה שלום ורנר / ורד / ; מפקד פלוגת זכרון יעקב היה צבי רוזנזאפט , מפקד המישטרה בזכרון יעקב היה הקצין שינדלר , שהתיר למיצעד רשמי של הנוטרים על נשקם ביום העלייה לקבר שרה אהרונסו ! ( לימים נודע כאיש בולשת הרודף את המחתרת ואת ההעפלה . ( עי' עוות ד . ניב . ( 1304 מחנה ביתיר עמד בפיקודם של שלום רוזנפלד , ב-צ קצנלנבוגן / קשת / ורחל כץ . מחנה הע " ל היה בהנהלתו של שבתי רוזנבאום ( ורדי . ( עי' עדות ד . ניב . למען הבאת סטודנטים אל הגיוס עם צימצומה של העלייה הבית"רית עד למטה מכול מינימום , ועם דילדולו של מחנה המגוייסים , שלא הגיעה אליו תחלופה חדשה , ניתנה הדעת יותר מקודם לצורך בפיקוח על עלייתם של כל הבית " רים , אף אלה העולים בתורת סטודנטים , קרובים , או נדרשים . הכלל שנקבע : 'אין בית '' רי עולה ... אלא בידיעתה ואישורה של נציבותו ' . העולים הללו סויגו : סוג א — למטה מגיל - 18 אינו זקוק לשום תעודה מיוחדת , מלבד תעודת בית"ר , חייב בהתייצבות בנציבות בית"ר בארץ ישראל ; סוג ב — מגיל 18 ומעלה — חייב לקבל דרכית בית '' ר , ולהתייצב בפני מיפקדת הגיוס תוך 48 שעות לשהותו בארץ ישראל . הנצי בויות רשאיות לגבי יוצאים מן הכלל ( בעלי מישפחה , גיל קשיש , תנאים קובעים ) ובאישור שילטון בית"ר לתת שיחרור מלכתחילה מחובת הגיוס . 1302 הסטודנטים זכו להקלות מרובות מצד מיפקדת הגיוס , אלא שלא מעטים ראו עצמם מגוייסים לא רק עק רונית , ומיהרו להגיע לפלוגת הגיוס שלהם בכול הז דמנות , ובייחוד בימי החופשה מלימודים . בעקבות צו הגיוס לבית"רי ארץ ישראל והטלת חובת הגיוס אף על סטודנטים , התגייסו לפלוגות מן הסטו דנטים שהשתתפו במחנה הבציר בזכרון יעקב שאורגן מטעם הע"ל ( קייץ . ( 1936 הסטודנטים החליטו להי שאר ב'מחת השומרון' ( זכרון יעקב , חדרה , בניימינה . ( חלק מהם עבר אימוני שוטרים מוספים ונצטרף אל תחנות הנוטרים , שעסקו בייחוד בשמירה בלילות על המושבות ועל הפרדסים והכרמים . 1303 אותו קייץ נערך מחנה בציר גדול לבית"ר בזכרון יעקב , ועמו מחנה הע"ל . שני המחנות הביאו מאות עובדים למושבה הקטנה , ומציאותם במקום , התנהגותם , תוכ ניותיהם התרבותיות — האומנותיות והספורטיביות היה בהן כדי לקרב לבבות אף מבין העומדים בזרמים מדיניים וחברתיים שונים . 1304 ( 1299 טי' לובוצקי ( יהירדןי , ( 1936 , 12 . 4 טל 'יצירת הכות העברי ' , שאיחל , ש'מתן "מס השנתיים " יחדור לשורות הנוער , כשם שחודרים והולכים מושגי המישמעת , התילבושת , ההיי רארכיה והכבוד הלאומי ( 1300 . ' יוניצ'מאן , משה שטיין , דויד שטרן , שמעון יאשונסקי / ישי , / שלוס ורנר / ורד , / טוביה מיכלין . ( 1301 'ידיעות הנציבות . 1936 . 12 . 31 ' , גוד לעצתם של קציני נציבות , הכריע הנציב להכריז ( 1936 . 10 . 23 ) בפקודה מיוחדת על גיוס חובה לבית " ר א"י . " במורשים לגיוס מונו מוותיקי הגיוס . 1 : iOl > אותו זמן תיכנן הנציב הקמתו של בית ספר , ש'ירשה איחוד של פיקוד בפלוגות / כלומר : פיקוד אחיד לבית"ר ולאצ"ל בפלוגות . / לתכלית זו נתכוון לגייס ממפקדי בית"ר ארץ ישראל אל הפלוגות בתפ קידים מיוחדים . לפי תוכניתו של בית הספר נקבע , שיתנהל במשך חודשיים , ו'על בסיס זה נעשה שלום בישראל' / עם אצ"ל . / תוכנית ההתגייסות של בית"ר ארץ ישראל נשאה עמה רק תוצאות מועטות , כפי שהיה צפוי מראש בתנאי המקום . הנציב לא שינה מעמדתו היסודית להפוך את הפלוגות לגורם צבאי ממש . דאגה זו העסיקה אותו רוב זמנו . לשיטתו שלו הודיע ( 1936 . 10 . 15 ) ליוניצ'מאן , ( וכן בהזדמנויות אחרות לאחרים , ( ש'משקי העזר נוצרים לעזרת הפלוגות ולא להיפר ; את זה יש להדגיש יותר ויותר ' . סיכומה של תוכנית הנציבות לגבי הגיוס בכללו : ' סיסמתנו — יצירת רשת של מחנות מגוייסים בכול נקודות הארץ : בגבולות , בהרים , לייד כבישים , בערים , בתעשייה , בפרדסנות , ובחקלאות ובים - מחנות גדולים וחזקים — קסרקטינים - גיוס המונים' . 1301 גיוס כולל זה היה תוכנית שמעבר לפלוגות הגיוס הקיימות .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help