sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:603

בלאטביה — התחכמות במישרד הא"י בריגה נפלו חילוקי דעות חריפים בשאלת בית"ר : 'צד אחד התקומם נגד חלוקת רישיונות להם בכלל . אבל לפי דעת הצד השני מיל ( 1221 א '' צ , ( 1222 . s 6 / 3095 'המדינה 1800 ' ) 1936 . 12 . 8 ' , סרטיפיקאטים שייכים לא לסוכנות , אלא לטנז הטברי , כלווזר אף לנר . ( החברים קבלו , שמטון דבריו של פרופס כאילו נשמעת רזיגנאציה או הת נצלות . בקטעים 'החשובים יותר שלא נדפםו בעיתון כתב פרופס , שלא יהיו פשרות ולא יוכר שום מונופולין . מאמרים רבים נתפרסמו בעיתונות היהודית הכללית מטטם של ראשי הצ '' ח ובית '' ר . בחום הוויכוח ומגודל הכאב לא ניתן להימנע מלבוא בדברי זיכרון טל חללי בית '' ר שנפלו בגבורה בימ המאורעות בא"י ולהעלות את השוועה , שאין מניחים 7 חב ריחם של וזלוצים גיבורים להגיע לארץ שאיפתם ואמונתם . מאמר מזעזע ברוח זו כתב מרדכי כץ : 'סרטיפיקאטים ודם' ' ) מריבתה נארודובה . ( 1936 . 8 . 14 ' , פנייה אל מצפונם של אישים במאבק נגד גזל הסרטיפיקאטים של בית"ר נוסתה אף הדרך לבוא בדברי מוסר ולעורר מצפונם של אישים בציבור הרחב . דומה היה הדבר , שאין עוד טעם לדבר מלב אל לב אישי המחנה הציוני שנטל על עצמו את האחריות בשיטת האפליה שלו בין דם לדם . רק יחידים מתוכו יצאו אל הבמה לזעוק נגד העוול , והללו אף מיוחדים היו בכלל עמדותיהם בבעיות הציונות והיישוב ( קלוזנר , בן ציון כץ , שלום שווארץ , ועוד מעטים . ( פרופס המאמין והאופטימיסטן פנה בשם ה'נציבות' ב'מאמענט' ( סתיו ( 1936 אל אישים שונים , במיכתב גלוי משותף , ובכללם היו אישים 'מהמחנה הלז ' . על פנייתו בכלל ובפרט נודעה אי שביעת רצון בקרב בית '' רים בפולין , ולהם ראה פרופס להסביר שעורך ה'מאמענט' קיצר בדבריו והשמיט את המישפטים התקיפים שבו . 1222 כוונתו של פרופס היתה להביא אינפורמאציה אל נציגי הצי בור , ולהעמידם כאחראים באופן אישי למצב הדב רים . ברם בית"ר היתה נחושה , לחדש את המילחמה למען זכות העלייה לבית"ר ללא ויתור , להיאבק על שינוי השיטה בכללה , שיטה שיש בה פשע של גזל זכות בית"ר , ואף לא לוותר על המילחמה הפוליטית משום קונצסיות כולשהן . בפ ולין - 'שותפות דוממת' עםהקונסוליה הבריטית שאלת זכויות בית"ר לא היתה נוחה לממשלת פולין , שביקשה להיות דיפלומאטית כלפי הבריטים וכלפי המוסדות הציוניים 'הרשמיים' כאחד . ברם עמדתה של הממשלה הבריטית בשאלה זו לא היתה דו משמעית , עם שכדרכה נהגה במידה של דיפלומאטית בתשובותיה הרשמיות . כאמור , הממשלה הבריטית לא היה לה טעם לפגוע ביוקרתה של הסוכנות ואף יותר מזה לא היה לה טעם לסייע בידי הריביזיוניס טים והבית"רים . בהודעת המישרד הא"י בווארשה שנשלחה ( 1936 . 7 . 7 ) לירושלים דובר בדרכון של בית"רי שעליו לא אושרה הוויזה בקונסוליה האנגלית , בטענה ש'לבית"רים לא יתנו ויזות ' . המישרד הוסיף בהודעתו : 'אנו נמצאים במצב לא נעים ... עד עכשיו לא מסרנו את הדבר להנהלת בית"ר מפני שיודעים אנו שמזה תתחיל תיכף מילחמה בעיתונות עם התקפות נגד ההסתדרות הציונית ' . לדעת המישרד צריכה ' הסוכנות למחות ... אולם לא נוכל להסתיר לפני הקונסוליה על אלה שהינם חברי בית"ר' in < הידיעה על בית"ריותם של בעלי הדרכונים יכלה להימסר לקונסוליה רק ממקור אחד , וניצול הידיעה לפסילת בעל הדרכון היה בו משום חריגה מופלגת מן המינהל הנאות . שליטתו של אינג' רייס במישרד הא"י בווארשה היתה שליטה מיפלגתית צרת עין . רשעותה הביכה נציגים לא שמאליים במישרד . 1219 בווארשה היתה בעיית העלייה הבית"רית החמורה ביותר , ואילו המישרד הא"י ניהל תכסיסים לפי מגמה שמאלנית מובהקת , שעליה החליטו בחדרי חדרים . כשבדקו מיספרי העולים הבית"רים בשנה שלמן אוקטובר 1935 עד לספטמבר 1936 נתברר , שבווארשה קיבלו : 0 ו , בלבוב : . 1220 6 כשפנה ( 1936 . 7 . 24 ) המישרד הא"י בלבוב ( לאנגנאס ) לסינאטור בירושלים בבקשה 'לעזור לנו בסידור עלייתם של עוד כמה חברי בית"ר שעלייתם היא מכמה וכמה בחינות דחופה ללא שום דיחוי ' , ביקש סינאטור מהמישרד בווארשה לבוא לעז רה . ברם וארשה סירבה למלא פקודתו הטלגראפית של סינאטור והמישרד בלבוב חזר וביקש ( 1936 . 9 . 3 ) אינטרבנציה דחופה מצד סינאטור . 1221 ( 1218 א '' צ , . s 6 / 3095 מסתבר שסוד זה לא נגלה לבית '' ר לא בזמנו ולא לאתר מכן . ( 1219 אף מ'מיפלגת המדינה' כתבו ( 1936 . 6 . 10 ) למחלקת העלייה בירושלים על רייס ( המישרד בווארשה ) המנהל פוליטיקה עויינת ועיוורת ומעכב עלייה ( א''צ , ( 1220 . ( s 6 / 3095 א '' צ , . s 6 / 3101 תוסיפו טליהם עוד — 18 מסתבר מבעלי זכויות קודמות , ואולי מגישי בקשות של 'בודדים , '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help