sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:589

התנועה מאוחדת בשלילת ההבלגה ז'בוטינסקי לא היה בעד ההבלגה , אלא שפיקפק ביחס לעיתוי שבירתה . המחנה הז'בוטינסקאי רובו ככולו לא פיקפק בעניין ההבלגה , לא ביקש בה חשבונות רבים , אלא מאס בה כבתופעה גלותית פסולה ומבישה . אישי הצה"ר ובית '' ר הן בארץ ישראל והן בגולה גילו את דעתם במפורש שלא על תנאי נגד ההבלגה . לדב ריהם של ארץ ישראליים , שנטלו עליהם סכנות מיידיות , היה מישקל יתר מבחינת ערכם המעשי והמוסרי כאחד . אומץ לב גילה ד"ר אפריים ואשיץ , שהאשים ( 1936 . 8 . 17 ) במושב של 'אסיפת הנבחרים' את שיטת ההבלגה כמביאה 'דימוראליסאציה בשורות הנוער . ובדברי כאן על ההגנה לא דיברתי לא על הימנית ולא על השמאלית . אני מאשים את כל הנוער שלנו , מקצהו ועד קצהו , שהוא לא מילא את התפקיד . 1174 ד"ר לובוצקי ( ב'הירדף , ( 1936 . 7 . 27 כאב על 'ההופכים יישוב תוסס , ארבעים ריבוא נפש מישראל , לכת של נצרות קדומה , פילוסופית , שקטה , ה "מבליגה" מתוך רצונה שלה - שכול מדינאי בריא יישמר מלהתחשב בה כגורם ריאלי בחשבונותיו לעתיד לבוא ' . בן חורץ התריע באסיפה פומבית ברמת גן 7 ) ו 0 . ו . : ( 1936 'הפכנו שוב ליהודי חסות . חזרנו לתורת הגלות ... בלא שנהיה צד במילחמה ' . אישי בית"ר בגולה חשו עצמם חופשיים לדון בנושא ( 1174 נאומו של ואשיץ הובא ב'הירדן . 1936 . 8 . 21 ' . בסופו רמז ל'היהודי המלומד' שנתן לממשלה 'שיעור בתורת ההבלגה ובחוכמת סגירת העלייה / לנוער הבית"רי . ' / אחימאיר שבא לדבר בהבלגה ' ) אלכזר והבלגה ' , 'הירדן : 1936 . 11 . 6 ' , עכשיו : ' הציונות המהפכנית ( 111—106 ' , לא נתחייב שיש בהתנגדות משוס 'ערובה לניצחון ' , אלא שההתנגדות היא הדרך היחידה הראויה בציון . 'ההבלגה הביאה את הציונות עד הביצה , שבה שוקעת והולכת תקוות העם היחידה / ו ''' הבלגה' זוהי כל היהדות בתקופת הגלות . ' כהיסטוריוסוף ציין שלפי דמותה של האנושות מלאחר 1914 'מנצחות התנועות , שהסתגלו למושגי תקופתנו האכזרית . ' ועי' בנושא ההבלגה על הכרוך בה ובשאלת הצבא העברי — ד . סירקיס , א . בן חורין , 'טרי בונה נארודובה 1956 . 7 . 31 ' , י פרופ' י . קלוזנר , שם . 1936 . 9 . 4 למאמצים אלה . כל עוד יש תקווה שבזה נצליח אדרוש מכם התאפקות מוחלטה ' . במיברקו לא דיבר אפוא בצד המוסרי שב'התאפקות ' , אלא כמתחייב מפעילותו הפוליטית . ז'בוטינסקי ראה בהבלגה את הסכנה , שהביית הלאומי נהפך ל'המרתף הלאומי' במובן הפוגרומי הקישינובי , ועמד על כך , שהבעייה היא בעיקרה 'אנגלית ' , שהרי האנגלים הם שיטענו : 'אילולא הכידונים שלנו , הרי לא הייתם מעיזים אף לנשום נשימה אחת בארץ ישראל ' . ועל עוד סכנה התריע : 'גם הערבים וגם האנגלים לומדים , שאת היהודי יש להחזיק בתורת "יהודי חסות . '" היאך תמה ז'בוטינסקי , תהא אפשרות לשדל מדינאים , 'שאנחנו היהודים הננו השומרים הטובים ביותר על עורקי קיסרותם , תעלת סואץ , הדרך להודו ... זהו עוון פלילי ' . אחר שנתחייב לומר דברו שוב ושוב דיבר בהבלגה ש'היא מרה ומסוכנת' — 'פרק מר מאוד לנוער היהודי בארץ ישראל ובגולה ' , אלא שמשום 'תקווה אחת בלבד כדאי לסבול מצב כזה י : התקווה משמעה גדוד עברי' . 1173 עדיין ציפה ז'בוטינסקי לכך , שהמאורעות החדשים ייפסקו בהקדם , ובינתיים אולי יבוא סיכוי לשיפור ביטחון היישוב : 'יוקם כוח הגנה עברי ' . ז'בוטינסקי נשאר עומד בהתייחסותו החיובית לניסיון ההבלגה עוד חודשים מרובים ביחס , אף כשדבר ייסודו של הגדוד לא נראה באופק . משום שלושה דברים שמר על עמדתו זו : הוא ביקש שלא לקפח את סיכויי הסוכנות היהודית ביחס להקמתן של יחידות-הנוטרים , ואף לא את סיכויי המשא ומתן בעניין 'חזית אחידה' עם הסוכנות . כן ביקש למנוע שיטת טירור , שלא ראה אותה מוסרית דייה , כל עוד אינה בגדר כורח מוחלט מכול הבחינות . ועוד ביקש להימנע ממתן פקודה בעניין שבירת ההבלגה , הן משום שהוא ממרחקים אינו רואה עצמו זכאי לתיתה , והן משום שממרחקים אינו מסוגל לשאת באופן אישי בתוצאותיה . כל עוד נתון אצ"ל ל'וועד מפקח ' , שהשקפותיו היו נגד ה'תגו בה ' , ורק אליהו בן-חורין נקט עמדה קיצונית נגד ההבלגה ( אף לאחר קבלת מיברקו של ז'בוטינסקי על 'התאפקות מוחלטה , ( ' ודאי לא היה כלל נכון והגיוני , שז'בוטינסקי יתן פקודה , שאולי לא תבוצע כלל , או לא תבוצע כראוי , ושאולי משום אותה פקודה דווקא יגיע לידי פירוק אצ"ל . הצד המוסרי מצא את חיזוקו בצדדים מעשיים מרובים , שז'בוטינסקי יראה את דבר שבירת ההבלגה בעניינם של האנשים האחראיים במקום להחליט בו ולשאת באחריותו . ז'בוטינ סקי הביא בחשבון , שכול שבירת הבלגה מצד כוח צבאי חלקי תחריף את היחסים ביישוב ובמחנה הציוני , ותיתן בייד שילטון זר כושר תימרון וניצול טינות ואמביציות מיפלגתיות עד כדי מילחמת אחים באחים . ( 1173 'הירדן , , 1936 , 7 . 12 ,. 6 . 5 ' ועוד . ועי' ניב , א , . 271—268

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help