sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:586

היישוב לסכנות , שלא יוכל להתגבר עליהן . מעמדו הציבורי של אצ"ל לא הניח לו לקבוע את שיטת ההגנה הכללית ביישוב , ואף לא את שיטת ההגנה המיוחדת ליישובים מסויימים . אף פלוגות הגיוס של בית"ר לא יכלו תמיד לקיים תוכנית משלהן בת חום הגנת היישובים שבהן פעלו , אלא שמכוח דביקותן בצו הקאטיגורי 'להחזיק מעמד בכול התנאים' פתחו ביוזמות שונות וקיימו עמדות הגנה אף במקומות שלא בא הסכם על שמירתם . מכוחן של הפלוגות נסתייעו יישובים שונים , כגון ראש פינה , שלא נטשה אף בית אחד ואף דונאם אחד ; וכגון משמר הירדן , שנחבל מכון המים שלה ובכול זאת שמרה על המשך עיבודם של כל שטחיה ; וכגון יסוד המעלה , שבה שמרו הבית"רים אף על משק עברי מרוחק כמחצית הק"מ מן המושבה , בניגוד לתוכנית ההגנה המקומית לנטוש את השטח . פעילותן של פלוגות בית"ר ופעילותם של מפקדים בית"ריים באצ"ל נתנו רישומן בהגנתם של יישובים שונים , ובייחוד בשרון הדרומי , ובשומרון . בית '' רים הלכו מטעם אצ"ל אף ליחידת הנוטרים ' ) גאפירים , ( ' יחידות שנתנו נשק חוקי ביד מחזיקיו , ועם זה נתחייבו לריסון עצמי בתורת ' כוח רשמי ' . בית"רים , שמאחוריהם עמד אצ"ל , נקראו לתפקידים מיוחדים , קשים ומסוכנים , בשמירה . כך נמסרה להם השמירה בעונת הבציר בזכרון יעקב . כך נמסרה להם השמירה על פרדסי נס ציונה - מושבה , שאוכלוסייה ערבית גדולה היתה צמודה לה . וכך - אף השמירה בקרית שמואל ' ) משק פומברובסקי ( ' לייד באר טוביה - נקודת יישוב מן הדרומיות ביותר . לימים אף הועברה לשם פלוגת גיוס בית"רית . כבר בשנת 1935 היו הבית"רים וחבריהם פורצי חומת ההתנכרות לעבודה העברית בזכרון יעקב . בשנת 1936 נתהדקו יחסי עבודה בין ועד המושבה לבין הע"ל , וכול השמירה בזכרון יעקב ובסביבותיה ( גבעת עדה , בת שלמה ) נמסרה לעובדים הלאומיים עם הבית"רים ( קרוב ל 80 שומרים . ( בחודשיים וחצי של עונת הבציר היו השומרים חייבים להגן על הבוצרים במקומות המרוחקים . בעבודת הבציר עבדו אותה שנה 60 בית"רים ( מחנה מיוחד ) ו 60 פועלי הע"ל , ועוד כ 250 מהשמאל . לתפקיד של שמירה במקום מבודד , בחוות 'כפר עציוף שעמדה בראשיתה , בדרך לחברון , נקראו גאפירים לאומיים , בכללם בלטו בדביקותם בתפקיד האחראי חברי קורפוראצית הסטודנטים הלאומיים 'אל עלי , הבית"רים אברהם יערי ושלמה הררי ( טראכט מאן , ( ועמם הקורפוראנט הוותיק איש ה'הסתדרות' פאלק טור ( טורובלין . ( על ימי השמירה בראש פינה כתב ד '' ר שימשון יוניצ' מאן דברים נרגזים , שמהם ניתן ללמוד על מצב ואווירה דומים במקומות אחרים הרבה : ' שישה חודשים רצופים היינו בשמירה , 180 לילות לא ישנתי . כמעט במשך כל הזמן לא פשטתי את בגדי מעלי . ועכשיו , כשכול זה עבר , קשה לי להבין , מניין היו לי , מניין היו לחברי , הכוחות הדרושים בכדי לעמוד בכול זה ן מניין המרץ , הרעננות , אי-הרגשת הליאות 7 מניין העצבים — שנמתחו לעתים קרובות עד המאכ סימום ז ... שישה חודשים עמדנו פנים אל פנים מול המוות . אמנם , קורבנות לא נפלו , אבל בכול רגע ורגע יכול היה כל אחד מאתנו להיות הקורבן . כי עצם חנייתנו בדירת הפלוגה - הביית הקיצוני ביותר במושבה - רק מטרים מיספר הוא במרחק בין הכפר הערבי ג'עוני ובין הפלוגה , והפלוגה נמצאת מתחת לכפר , בסימ טה סגורה , כמעט מבלי אפשרות של נסיגה - בעצם חנייתנו בלבד במקום הזה היה משום עוז וגבורה קולקטיבית . ייתכן , אבל אנו לא עשינו חשבונות . ולו גם עשינו את החשבון , לא היינו עוזבים את בית הפלוגה - אף-על-פי שידענו שבכול רגע צפויים אנו לסכנת מוות . רצינו , שהערבי ידע , שהבית"רי '' המוסקובי" אינו יודע פחד ... " תפקידכם" - אמרו לנו - יקשה ומסוכן מאוד , אולם רק אתם מסוגלים למלאותו . אתם צעירים , אין לכם מישפחות . אתם נועזים . אפשר להסכים לדיעו תיכם או לאו , אך איש אינו מכחיש , שיש בכם אומץ וגבורה . ומשום כך - התפקיד הזה לכם הוא . " ! רק עכשיו אפשר להבין , כמה תמימות היתה בתוכנית " אסטראטגית '' זו , אבל כאז כעתה ברור לנו , שפקודה זו חרצה עלינו מוות ודאי — במיקרה של התקפה ... לילה לילה התחלפו המישמרות . החברים "הוותיקים" - אלה הנמצאים חצי שנה או שנה בארץ - התחלפו עם אלה שרק ירדו מן האונייה . חברים מפולין , מסין , מלאטביה , מגרמאניה . המנוסים התחלפו עם הבלתי מנוסים . איש מסר לרעהו את הרובה - וברכת פרידה אילמת ... בימים הראשונים היו הבחורות שרויות בבהלה . ומובן , מדוע : להן נשקפה סכנה גרועה ממוות ... אולם עברו כמה ימים , והן החלו לשאת יחד אתנו בעול העבודה וההגנה . ולא מעט פעלו , בכדי שהחיים יזרמו במסלול נוטר בגליל

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help