sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:583

ערכי מסורת ודת התלבטות מרובה נמשכה בענייני מסורת ודת . אחר כינוס הצ"ח נתחייב הבית"רי יותר מקודם לתת את דעתו לנושא הזה מבחינה עיונית ומעשית כאחד . טיבעי היה הדבר , שביקש הבית"רי לרומם ולפאר את ערכי המסורת העברית ולראותם באור יקרות . חיזוק היחס כלפי המסורת היה , כאמור , תוצאה עקיפה מיחס היהדות הדתית , ובייחוד של הרב קוק , לפרשת הנאשמים ברצח ארלוזוחב . אופייניים דבריו של חבר : 'ברחוב אינו מוצא הבית"רי את יחס הכבוד וההוקרה לגבי ערכי המסורת והדת . הרחוב הגלותי הוא כיום מלא פריצות והפקרות , הוללות וגסות רוח . אנו חייבים להראות לו דת לא של מינהגים טפלים , של בערות וקנאות שאין הצעיר מוצא תוכן בה , אלא דת חיה ורוממה , כזו שאנו רוצים להשריש בארץ האבות . את מינהגי ישראל נראה לצעיר העברי מנקודת ראות חדשה לגמרי , מנקודת ראות הרעיונות הנשגבים הכלולים בהם ... לא פולחן יבש , אלא התגלמות הרוח הלאומי ' . ובעניין קיום תרי"ג המיצוות , בשאלת טלפון וטלגראף בשבת , הגיב אותו חבר : 'נתפשר עם החיים , אך על ידי אוטוריטה , שהרשות בידה לסתור ולבנות , לנתוץ ולנטוע . לעומת זאת כל זמן שהמדינה העברית היא חלום העתיד , מחייבת החוקה הישנה ואחריה אין לאבירינט , ושאל : מדוע אין בית '' ר כפופה למזכירות הצהיר , כמו 'נורדייה / ור"ף ( הסתדרות הנשים , ( 'מסדה ' , בגר'ם — ברית עבודה 'מנורה' ' ) טריבונה נארודובה . ( 1936 . 7 . 10 ' , ( 1162 בתחילת 1936 היו חברי ההנהגה של 'מסדה' בפולין : ד"ר מיכאל סטריקובסקי , משה מרובקו , ברוך אולריך , בן ציון טוריצקי , שלום ( סטאניסלאגוב , ( מינצר , שארף , נוסבוינו . אותו זמן היו 48 סניפים מקומיים ל'מסדה' בפולין , ומיספר חבריהם הרשום היה 3500 ומטלה . ההסתדרות שעסקה באירגון העבודה הספורטיבית בפולין היתה הסתדרות 'נורדייה' שמנתה בתחילת 145 1936 סניפים . 'נורדייה' הנהיגה תילבושת לחב ריה , וכן קבעה סימל מיוחד . אותו זמן עדיין לא קיבלה לי גאליםאציה רשמית מן השילטונות המרכזיים . ( דו"ח לוועידה הארצית השביעית של הצה"ר בפולין — מאי . ( 1936 הרי הדיון בהם , אפילו תרבותי - חינוכי , היה כאילו מאליו לובש דמות פוליטית . את היחס של התנגדות לפוליטיקה ניתן היה לפרש כנטיית נימוס ועדינות שלא להסתבך בשינאה כלפי גורמים או גושים ביהדות גופא , ושלא לשתף ילדים מילדי בית " ר בהפגנות וב שליחויות מיפלגתיות . עובדת יסוד היתה בעבודת בית"ר למן ימיה הראשונים ממש , שלא רק שאפה לתכלית מדינית מוגדרת שתושג בדרך מדינית צבאית מוגדרת , אלא שאף ראתה עצמה קשורה לתנועה מדינית שחייבה אותה לפעולות סדירות של עבודה מיפלגתית שיגרתית ובלתי שיגרתית , ובכללן להשתתפות במערכות של בחירות ובמערכות עול אסיפות עם והפגנות בלתי חוקיות . עובדת יסוד זו לא ניתנה כלל לשינוי , ולא עליה ניטש הוויכוח בין אנשי 'הפוליטיקה' לבין אנשי ה'די פוליטיקה ' . פרופס עצמו , שנחשב נושא דגל בית"ר החינוכית והשואף כביכול ל'דיפוליטיסאציה' בבית"ר , היה ראשון לפעולה לצד ז'בוטינסקי אחר ועידת קאטו ביץ עם הפילוג בהצה"ר , ( 1933 ) ובדומה הועמד ראשון לפעולה לקראת ההכרזה על עצמאות וייסוד הצ"ח " . 60 הוויכוח על 'דיפוליטיסאציה' נתעורר מחדש מכוח הוויכוח האירגוני בהצ"ח . ואומנם השימוש בסיסמה זו היה בו לא רק כדי להזיק להצ"ח , אלא אף כדי להכשיל את בית"ר בטעות , שכאילו מדיניות לאומית וחינוך לאומי הם תרתי דסתרי . הסתדרות התלמידים ' מסדה ' , שראתה את עצמה כהסתדרות צמודה לה צה '' ר , לא נסתבכה כלל בדיאלקטיקה זו , וכשבית '' ר נסתבכה בה ללא צורך , ראתה 'מסדה' הזדמנות לעצמה להדגיש את מהות קשריה ההדוקים עם הצה"ר . 1161 ודאי לא נחלשה דעתו של ראש בית"ר על שום הוויכוח על 'דיפוליטיסאציה ' , ולא תשעו לעתידה של בית"ר בתורת בסיס וחיל של הצה"ר , על שום דברים שיכול לדונם כדברי מליצה הנובעים ממקור מוסרי ואהוד . ברם הדיונים הללו היה בהם כדי להשפיע על אישים בהצ"ח לעשות יותר מקודם להבטחת התפתחותן של מיסגרות אחרות בהצ"ח , ובייחוד של 'מסדה' . 1162 דונאמים ( 40000 ) של קרקע . א . צ . ( פרופס ) ציין בתגובתו : ' ד"ר וייצמאן ודוב הוז לא ישנו את עורם' ' ) המדינה . ( 1936 . 5 . 19 ' , לובוצקי הביא ( שם ) את 'לקח הוויכוח בסינאט הפולאני' בנושא היהודי , והתעכב על נטייה בו 'להתעניין גם בארצות הגירה אחרות ליהודי פולין , שאינן תלויות בקאפריסות של הפוליטיקה האנגלית , ' ( 1160 הוויכוח ה'פוליטי' לא היה רק חדכיווני , שיש והתנהל מהכיוון השני , כנגד יתר עצמאות של בית"ר בפעולות חיצוניות , ובייחוד הפגנות . שאלה זו נתעוררה , למשל , באר צות הברית ( מיכתבי סולקוף — די האאז , . 1936 . 7 . 24 ; . 7 . 23 א"צ , ICM / 265 / 10 ( 1161 יוסף מושקאט טען , שאין די בהסכם הג'נטלמני שבין הצה"ר לבין בית"ר , שהריהו נוגע לפרטים ולא ליחסים שבין ההסתדרויות , הוא ראה את ריבוי ההסתדרויות בבחינת

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help