sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:557

לו כוונות מדיניות צבאיות בבחירה זו . מעטים היו הטייסים היהודים בצבאות באירופה ובשירותי הטיסה האזרחית , ורק מעטים מאוד למדו את הנדסת הטיס בבתי הספר העליונים . בבית '' ר ראו בטיס — במקביל למה שראו בהכשרה לימאות - ערך נכבד , מבחינה חינוכית ומעשית כאחד , ובייחוד ערך צבאי . הרעיונות על טיס עברי ניסרו באווירה של בית"ר בזכות רמיזותיו של ז'בוטינסקי , ובזכות תוכניותיה הראשונות והמוקדמות של קרן תל-חי . בעיתונות הבית"רית עלה הנושא לדיון פעם בפעם . 1071 את תשומת לבם של הרבים עורר ערי ז'בוטינסקי , שעלה לארץ ישראל ועבד כמהנדס בתחנת החשמל של רוטנברג בנהריים , בתוכניתו לעסוק בספורט האוויר — בטיס באווירונים ללא מנועים . ערי הביא את רעיונו למיפקדת פלוגות הגיוס לבנות אווירון כזה . ערי היה בפאריס חבר במועדון סטודנטים לחובבי טיסה בלא מנוע . רעיונו נתקבל , וליידו הוצב אליעזר יצרן . היחידה הקטנה הזאת ( של השניים ) קיבלה על עצמה לבנות את מה שקראו לאחר מכן ( לפי הצעת עדייה גוריביץ ( ' בשם 'דאון' - דואה באוויר כדרך הציפור , וללא מנוע — לפי תוכניתו של המהנדס מנחם פוהורילה . בהשפעת ערי החלו אף אנשי המשקים בסביבה להתעניין בספורט חדש זה , וכך הקימו את מועדון 'השחף . בניית הדאון החלה בשטח תחנת הכוח בנהריים , אלא שפינחס רוטנברג חשש , שמא ייגרמו לו משום הדאון קשיים מצד הממשלה , והודיע : מיפעלי נועד ליצירת חשמל ולא אווירונים . משום כך ביקשו להעביר את מרכז הפעולה למושבה מנחמייה , לצריף שהיה שייך לוועד המושבה ועמד ללא שימוש . הוועד , בישיבתו הרשמית , החליט לדחות את הבקשה , שראה בה 'התרברבות ריביזיוניסטית , ' והרי 'הבל הדבר , ' משבחר וידוע ש'אווירון לא יטוס בלא מנוע' . 1072 עבודת הבנייה של הדאון 'הראשון' ללא ניסיון קודם , ללא דוגמא בעין , וללא אמצעים , עלתה בקושי רב . זו נמשכה זמן רב מדי , והתנהלה במושבה מיגדל , ואחר בשכונת מקור חיים בדרום ירושלים , 1073 ואחר בתל אביב . 1074 בסתיו 1935 נעשה נושא התעופה קרוב יותר לבית '' רים בארץ ישראל , ובייחוד בתל אביב , מכוח יציאתם של שני בית '' רים להשתלם בתעופה בביה '' ס הבריטי לת עופה באלמאזה שבמצריים . לובוצקי , הקומיסאר לא"י , הודיע ( 1935 . 12 . 4 ) לשילטון בית"ר בפאריס על ההתחלה ב'פעולה חשובה ... בשטח לימוד התעופה . בתל אביב מתנהל כבר כמה שבועות קורס לתעופה מחברי קן בית"ר , המרצים הם מטעם אגודת "הגמל המעופף" המוכרת על ידי הממשלה הארץ ישראלית , ושיש לה הזכות ו לרכוש אווירונים ולהסיע נוסעים וכוי . לעת עתה ניתן רק קורס תיאורטי , אולם בעוד כמה ימים יתחילו כבר בפעולות מעשיות במכונות האגודה הנ '' ל . ' לובוצקי אף הודיע על שני הבית"רים - והם אבי שלום דרורי ושולמית הורנהוט - הלומדים במצריים , וש'לאחר הבחינות יקבלו תעודות רשמיות , שלפיהן יוכלו לנהוג באווירונים , להעביר נוסעים ומשאות וגם ללמד אחרים את ספורט התעופה ... הנ"ל הצליחו לסדר קשרים יוצאים מן הכלל עם כל החוגים בעלי ההשפעה שבמצריים ותמונותיהם ( במדי בית"ר ) נתפרסמו בעמוד א' של העיתונים 'בורס אג'יפשין' ו'ל' אורור . ' נתקבלו לראיונות אצל רבים מנכבדי מצריים , ואף אצל מיניסטר התעופה המצרי מר גאפאר . בשבוע הבא עומד הבית"רי דרורי לנאום בראדיו המצרי בעברית . ' ... מ . פוהורילה היה האחראי , ודרורי היה המדריך העיקרי , בקורס הבית"רי ברנ"א . את תפקידו זה ראה דרורי כשליחות מטעם בית"ר גופא , ולא מטעם 'הגמל המעופף . ' הקורס נועד להתנהל כמחצית ( 1071 טל אווירייה לאומית דיבר מיכאל וולפמאן ב'טריבונת נארודובה . 1934 . 12 . 28 ,. 11 . 30 , ' על דאייה כתב ערי ז'בו - טינסקי , 'הירדן / . 1935 . 5 . 6 ; . 5 , 2 המועדון הארץ ישראלי הרא שון לתעופה אזרחית נוסד בשנת , 1933 והיה משותף לאנגלים , ליהודים ולערבים . נקרא עליו השם 'הגמל המעופף / לרשותו שני דאונים , שהובאו מוכנים מאירופה . רק בסוף שנת 1935 הקימה קבוצת חובבים את 'הקלוב הארץ ישראלי לתעופה . ' טי' ניב , ב , . 200—198 ( 1072 עי' ערי ז'בוטינסקי , 'היום / . 1966 . 7 . 21 ( והובא ב'חיל האוויר / דצמבר . ( 1969 בשנים ההן , וכבר קודם לכן , היו רבים מלגלגים על ה'אוויוניטקות' — חלומם של הבית " רים — ולא רק בארץ ישראל , אלא ביתר ייהוד בפולין . ( 1073 עי ' 'חדשות אחרונות . 1956 . 10 . 20 , ' אהרן רוזנבוים מסר לרשות המהנדס מנחם פוהורילה ואליעזר יצרן את ביתו במקור חיים , ושם עבדו מחצית השנה . פוהורילה עבד בגר מאניה בבית חרושת לדאונים , ובנה שם בשנת 1928 את הדאון 'וינה ' בשביל היהודי קורנפלד , שהשיג במשך שלוש שנים שמונה שיאים עולמיים . אורך הדאון שבנו במקור חיים היה 6 מטר , רוחבו , 12 — גובהו . 2 . 5 — הורכב מ 2500 חתיכות טץ ולבדים , ללא מסמר וללא בורג , כשהוא מתפרק לשבעה חלקים גדולים המתחברים בפלדה . נציבות בית"ר השתתפה בסך 120 לא"י בהוצאות . ( 1074 על חנוכת הדאון הראשון ( בהשתתפות ישראל רוקח , אליהו בן חורין , ד"ר לובוצקי וערי דבוטינםקי ) עי' 'הירדן . 1937 . 1 . 21 ' , ועי' אביגדור שחן , 'כנפי הניצחון / . 26—25

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help