sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:550

" התבגת ... " עד שכבר אינם מפחדים בפני התחרות מחוץ לארץ וגם בפני התחרות של עבודה זולה בפנים הארץ . לענפי המשק האלה אין כל צורך כלכלי בפועל ה"מגוייס , " לאמור : אין להם כל זכות להשתמש בעמלו של הנזיר המתנדב . ב ) אבל מצד שני תמיד ( במשך אותה התקופה ) יהיה גם איזור שני - ענפי המשק הבלתי מבוגרים , שעוד לא הובטח להם שוק מספיק וקבוע , וגם תוצרתם עוד איננה עומדת על הגובה הדרוש מפני העדר מומחים , ובה הממשלה עוד איננה מגינה עליהם במכס המגן וכוי וכר — בקיצור , אינם עדיין "קונקורנצפייהיג" [ בני תחרות , [ וכדי שיוכלו להגיע למדרגת השיכלול הדרוש נחוץ להם פועל מתנדב . - פה ניסחתי את הסכימה הזאת בקיצור נמרץ ופשוט יותר מדי ; למעשה העניין מורכב הרבה יותר . מצד אחד , יש אותו ה"ענף , " שגורלו , כנראה , להישאר תמיד ברשימת ה"בלתי מבוגרים" — זהו ענף החקלאות : שכר הפועל בכפר לעולם לא ישתווה * לזה של הפועל העירוני , ובכן אין ברירה מלבד ההתנדבות . מצד שני , גם בענפי משק "המבוגרים" ימצאו לפעמים נקודות , שתצטרכנה לעזרה הזמנית של הפועל " המגוייס" - למשל , בית חרושת , שפשט את רגלו מפני אסון , אבל קיומו חשוב במובן הלאומי , ועל כן צריך להקימו מחדש . חוץ מזה , כאשר אמרתי , ההתחרות המסוכנת ביותר תבוא אולי לא מיאפאן ולא ' מאשכנז , כי אם מהפועל הערבי שבארץ . ' וכמובן : ' עמל רב וקפדנות יתירה נחוצים , כדי לעבד את פרטי התוכנית הגיוסית ולהתאימה לצורכי הציבור , ועוד יותר - כדי להכניס בה תיקונים , שיגינו על האינטרסים של העובד ושל הקונה . אבל עם כל התיקונים האלה תישאר בתוכנית הזאת אותה התכונה העיקרית שהזכרתי : הגיוס כשיטה סותר את ההשקפה ^ מעמדית לא רק כהשקפה — הגיוס מחריב אותה למעשה , משעבד את תנאי העבודה לצורכי הכיבוש הלאומי , מבטל את עצם המושג "פועל" ויוצר במקומו את "החייל האזרחי . "' ראש בית"ר העיר , שאמנם מוגבלת תוכנית זו לתקופה מסויימת , אלא ש'אין ספק שמעריצי התורה המעמדית יתקוממו נגד תוכניתנו , בפרט כשהיא תתחיל להתגשם במציאות הכלכלית , ^ 1 Nt יעלה הסיכסוך הזה בחריפותו על כל סיכסוכינו הקודמים . ' ואין כאן השקפה אנטי פועלית חס וחלילה : 'לא נשכת כמובן את האינטרסים של הפועל ה"רגיל . " שירות הגיוס הוא , סוף סוף , שירות נעורים ולא יותר , ואחרי גמר שנות נזירותו יעבור המתנדב עצמו לסוג הפועלים ה"רגילים , " ירצה להיטיב את מצבו הכלכלי , להבטיח את עתידם של בני ביתו . בעבדנו את צורות הגיוס נקפיד בקביעת סייגים ותריסים , שיגינו על עמדת העובד בתחומי ה"איזור" הנורמאלי של המשק העברי . אין ספק , שלא בנקל נוכל להקים גדרות כאלה בין שני האזורים , שגם פה נתעה ונטעה , אף לבסוף נמצא את הנחוץ לנו . ואולם זה לא יצילנו מהדיבה , שהרינו "מקריבים את הפועל לתועלת הרכוש , " ומ ההתקפות וההתגרות ' . אחר שנים אחדות של ניתוק מחזית ארץ ישראל ובריחוק מקום מן החזית , היתה דעתו של ראש בית" ר נתונה ליסוד האמת , שבניית מדינת היהודים מחייבת מעיקרה מאמץ אל אנושי של מחנה חלוצים וגיבורים . קל ביחס היה הוויכוח על מהותה של הגבורה , שאף זו מחייבת הכשרה , התמדה , שירות ותוכניות אקטי ביות , ברם קשה , מכאיב ומרגיז היה הוויכוח על מהו תה של החלוציות , שאף זו מחייבת התמדה ושירות ותוכניות אקטיביות - ממש כשירות צבאי , וש המאבק הכלכלי לתקומת המדינה כמוהו כמאבק הביטחוני - מילחמה ממש , על כל חוקי המילחמה שלה - הלא נוחים והלא נעימים והלא רצויים . כאן הלביש ראש בית"ר את הרעיון הבסיסי הזה לבוש של ' נזירות , ' אלא שאין השם קובע . ראש בית"ר לא חשש כל ימיו שלא להיות פופולארי , ולהזכיר לעם הגדול , שמיפעלה של הציונות מחייב קורבנות בגוף ובנפש , ואף בהקרבת אידיאלים כלליים לטובתו של האידיאל הלאומי עד להתגשמותו . על עוד 'מעצור' דיבר ראש בית"ר במיכתבו העיוני אל כינוס המגוייסים , והוא ה'מעצור הפנימי , ' החולשה מבחינת 'מעשי פרקמטיה , ' 'הקמת מוסדות שאפשר לראותם בעין , ' התעמולה , שאין ברירה אלא להתגבר על > ן 1055 שוב ושוב חזר ז'בוטינסקי בנוסחאות שונות בקשר לחובתו של דור ביניין המדינה לראות את כל הגורמים הבונים והיוצרים - ובכללם אנשי היוזמה הפרטית בתעשייה , בחקלאות ובמיסחר — כשותפים לאותו מיפעל אחד , מיפעל ביניין המדינה . נוסחאותיו העלו כרגיל את חמתם של אנשים דוגמאטיקנים , ובייחוד מן השמאל הקיצוני , ונתנו להם הזדמנות לטעון כלפי ז'בוטינסקי , שאוייב הפועלים הוא . אף באיגרתו הח דשה נאבק ז'בוטינסקי עם עצמו על ניסוחה של אותה ( 1055 האיגרת נדפסה ב'הירדן / , 1936 . 3 . 13 ומשום עקרוניותה — אף בעיתונים צה'ריים אחרים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help