sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:549

" הכשרה" הזאת , לא תינתן תעודת "עולה בית"רי" כי אם למי שהתכונן לנזירותו במובן הטכני וגם התנדב לנזירותו בנדר אמונים . ' ראש בית"ר ראה בעיני רוחו את החלוציות במובן ההתנדבות שלא על מנת 'להיבנות' כמתנדפת והולכת באקלימו של היישוב , והדיבור על חלוציות סתם שוב לא יהא הולם את מהותו של הגיוס הבית"רי , את מהותה של החלוציות הבית"רית . בחיפושיו אחר ההג דרה הנכונה יותר עשה ראש בית"ר שימוש בכמה וכמה מושגים , ובייחוד החל מדבר בנזירות הבית"רית , בנזירות מן יתרונות ואפשרויות הפתוחים לעולה הבית"רי , ושהוא מוותר עליהם משום התנדבותו . בהירהוריו ממרחקים העלה שוב רעיונות חדשים , וגולמיים , וחלקיים . היה בהם כדי להפרות את מחשבתם של הסמוכים לנושא הגיוס , ואף טורחים בו כל יומם . ההירהור החדש : 'הניסיון הראשון יהיה "המגל" - מיסדר ( אורדן ) מתנדבים לעבודת שכיר כפרי , שיתחייבו לעבוד במושבות , ובפרט במשק הפרטי , עשר שנים באותם המקומות ובאותם התנאים שתקבע להם ממשלת בית"ר . למה בחרנו במיקצוע הזה לניסיון הראשון , הלא ברור לכול , אחרי שברחו הפועלים מהמושבות העירה לנצל את ה '' גיאות . " אמנם , שמועה שמענו , כי יש עתה מגמה בקרב האיכרים למצוא בגולה את הטיפוס של "חקלאי מלידה , " איזה שבט יהודי נסתר אשר בניו "קשורים לקרקע באופן טיבעי , " ועל כן לא יברחו לעיר , פשוט מפני ש"לא יוכלו . " מסופקני , אם ישנו השבט הזה , כי גם אצל הנוצרים והמושלמים איננו , וכבר יותר ממאה שנים ראינו , בכול ארצות הקידמה הכלכלית , בדיחה ילידי כפר אל בתי החרושת העירונית . לא "הטבע" יקשור את האדם למלאכתו , אלא הרוח , הרצון , ההתנדבות , נדר הנזיר המקריב חלק מחייו לשם משאת לבו הגדולה . ואת האמת הרבה הזאת , אשר כבר שכחנו אותה , הזכירונו ולימדונו פלוגות הגיוס לבית"ר . ' ראש בית"ר דיבר ב'מגל' כבניסיון ראשון , אבל לא יחידי , שהרי 'לרוב ענפי התוצרת העברית אין תקווה בלי עזרת הגיוס , ' ויש לחפש 'את הצורות המתאימות להשלטת רעיון הגיוס במיקצועות הנצרכים של התעשייה העירונית , אולי גם במיסחר — בייחוד בקשר עם הפצת תוצרת היישוב . ' הנזירים הללו יהיו זכאים ' לסידור אישי אחרי גמר שנות גיוסם . ' 'הצדק הל אומי' יחייב שיקום 'מוסד המוקדש להתאכרותו של חבר ה"מגל" אחרי תום עשר שנות שירותי , ' ובדומה — בנוגע לנזיר העירוני . 'איני אומר , שכבר ברורים לנו הפיתרונות לפרובלימות האלה . נחפש , נתעה ב" תיו , '' נטעה ב"טית , " ולבסוף נמצא ונעשה . אבל דבר אחד ברור למדי , שזוהי הדרך הנכוגה ואין אחרת . העלייה הבית"רית תהיה כולה עליית מתנדבים ונזירים . אץ זאת אומרת , שאין צורך גם בעלייתו של פועל בלתי מגוייס ; להיפך , גם בזו נטפל ודווקא בשורות תנועתנו , תנועת הציונות החממה , נמצא אלמנטים רבים המתאימים לתפקיד הזה של עבודה "נורמאלית . " אך בית"ר היא בית"ר , היא סוללת נתיבות . שם עוד לא דרכה רגלו של נוסע רגיל . אתם , אנשי הפלוגות , עד עתה הייתם כעין יוצא מן הכלל גם בשורות העלייה הבית " רית . לעתיד תהא כולה כדוגמתכם . ' ראש בית"ר שקל את מהותו של הייחוד הבית"רי בחלוציותו , ובזמן של שפל גדול בהתנדבות החלוצית הכללית הכיר וידע , שבלעדי ההתנדבות לא יקומ המשק הלאומי העברי ולא תיכון המדינה העברית . מבית"ר הלחוצה והדלה , שבקושי קיימה את פלוגות הגיוס הקטנות שלה שההתנדבות להן היא לתקופת השנתיים ( כשנות גיוס צבאי רגיל , ( תבע ראש בית"ר הרבה יותר לגבי התקופה הקרובה , לא בלא לדעת את כל 'המעצורים . ' הגבלות בעלייה מטעם הרשות ומידי האחים הציוניים ' ) ניתנות שפלה ; ' 'הניתנים העברים ימצאו להם בעלי ברית בחוגי הפקידות הממשלתית ... נתגבר עליהם ; ( ' ושנית : 'רשלנותו , בטלנותו ואיוולתו של החוג הציבורי המעוניין בהצלחתנו באופן ישר ביותר : חוג ה"מעבידים" שבעיר ובכפר' ' ) אין להם תקוות קיום בארץ אלא בתנאי שהפועל הלאומי ינצח את הפועל השמאלי ... דרכו הרגילה של המעביד הבינוני בארץ היא ליהנות מנס הרגע החולף , מנשיקת הבלוף הכלכלי שב"גיאות ;'" 'אולי הגדול ביותר יהיה המיכשול הזה , עיוורונו ובגידתו של היצרן היהודי בארץ ישראל . ( ' ועיקרם של ההירהורים בקול רם סובב על ה'מעצור' מצד השמאל , שכן 'רעיון ה"גיוס" בהיקפו החדש - גיוס לא כ '' אמצעי יוצא מהכלל" במיקרה יוצא מן הכלל , כי אם כשיטה - הריהו גזר דין של חנק לא רק לתורה "המעמדית , " כי אם גם לפראקטיקה המעמדית . ' כך חזר כאן ז'בוטינסקי אל הניגוד הפנימי שבהשקפות הכלכליות והסוציאליות של אנשי התפישה המעמדית והתפישה הממלכתית : 'מהו פירוש רעיון הגיוס כשיטה ז - הוא מכריז , כי במשך כל התקופה הקולוניסאטורית של ביניין המדינה יהיו במשק העברי שני "אזורים - . " א ) איזור הענפים שכבר

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help