sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:534

התכסיס המדיני משכיח אתעקרו ן העבודה העברית הדאגה לקיומה של העבודה העברית הלכה למעשה חייבה מידה מסויימת של הסתגלות לענפים קשים בעבודה במקומות קשים לחיות בהם . העבודה העברית באה בחשבון , אם משאירה איזו יתרת הכנסה לנותניה , והיא באה בחשבון במקום שיש ידיים עבריות . בשנות השלושים היה הוויכוח בנושא העבודה העברית חריף בסיגנונו , כוללני ופשטני מדי . עם שגדלה העלייה במוחלט וביחס בשנת , 1934 וביותר בשנת , 1935 רבתה הפעילות הכלכלית , ובייחוד הבנייה בערים ובמושבות הגדולות , ולא עלתה שאלת העבודה הזרה אלא בתחומה של החקלאות , ובייחוד של הפרדסנות , שנחשבה ענף כלכלי מכניס . מלאחר הקונגרס הציוני הי"ט נחלשה המילחמה הגלויה נגד נותני עבודה ללאיהודים , ונפסקה שיטת ההפגנה במישמרות . למן תחילת מאורעות תרצ '' ו ירדה בכלל מעל הפרק בעיית העבודה העברית במשק העברי . בשביל בית"ר לא היתה שאלת העבודה העברית עניין לדיאלקטיקה , שהרי עבודה עברית פירושה עובדים עברים וביטחון , שפירושם עלייה יהודית , שפירושה רוב יהודי , שפירושו כינונה של מדינת היהודים . הבית '' רים בארץ ישראל , שהלכו לפלוגות הגיוס , ושנשארו לעבוד במושבות החקלאיות בגליל ובשומרון ובשרון , נתנו מלוא חלקם בביצורה של העבודה העברית . עם זה לא היו מוכנים לגרוס את השיטה לפסול לא מנימוקים לאומיים , אלא מנימוקים מעמדיים דווקא את המעבידים עבודה זרה . בעניין זה ראתה בית"ר , כאמור , את 'האירגון המשותף' ( של פועלים יהודים וערבים ) כשיטה שמגמתה הטיבעית תהא להרבות עבודה זרה , ( 1016 הפליג ביותר רובין , כשטען טענה של סתירה או סטייה , וכול אותו ויכוח לא יכול היה להתנהל אלא על עצם הצורך בדיון מיידי בפיתרונותיה של השאלה הסוציאלית . דבוטינסקי הבחין בין אידיאות ( הרבה ) לאידיאל ( אחד ) בבית '' ר ' ) רעיון בית"ר / תרגום י . ק , ( 8 ,. דיבר בסוציאליסס כגורם מפריע לציונות ( שם , , ( 9 ואף לא היה חידוש בנטייתו של ראש בית"ר , שלא להינזר מטיפול בבעיות החברתיות ' ) הרי מוחו של צעיר חושב אינו ישן , בין כך ובין כך יתעסק בכול מיני שאלות טולמיות , ובתוכן אף בפרובלימות סוציא ליות ( ' ולנסות ניסוח של 'סוציאליסט בית"רי' ( שס , . ( 27 אף המחשבה על מהותה של בית"ר כתנועה אידיא - ליסטית במובנה של השקפת עולם לא הירפתה מראש בית"ר . במיפנה , 1936 / 1935 עם תחילת פעולתה של הצ"ח , שוב נשאלה מצדדים שונים השאלה ביחס לעמדתה של בית"ר כלפי התנועות האידיאולוגיות העולמיות . ראש בית"ר שאל בלבו , אם בית"ר היא בבחינת 'מבוא , ' הרי ל מה . ? 'אם אנחנו פרוזדור , הכבר נתגבש במוחך איזה מושג ברור על אופיו וצורתו של הטרקלין ' . ? ' אבל בעולם רודפי התיקון הסוציאלי הולך ומתעמק מרד רעיוני נגד הסוציאליסמוס / הולך ומשתרש הביטחון , כי את הצדק החברתי אפשר להשליט בעולם אף בלי סוציאליסמוס . אם כן - אולי יש צורת תיקון חברתי , שגם באמצע תהליך ההתיישבות נוכל להגשים אותה ... ? בתוך המיסגרת של המוניסמוס הבית"רי ... אני חולם , שבית"ר תהיה למשתלה ענקית , שממנה יצאו אותם המנהיגים - אותם הנזירים . כי מי אמר , שתנועת ציון החממה אין לה צורך בנזירים י אז יעמדו על במת ציון שלושה בונים : ה"מעביד , " ה " פועל" וה"נזיר . " הראשון והשני — חד הוא : שניהם מנצלים את הקוניונקטורה הכלכלית , אבל השלישי מקיים את האבסורד הקדוש של ביל"ו , של חלוצי האונייה "רוסלאך / מאודיסה / בשנת תרע"ט , של פלוגות הגיוס הבית"רי . 1014 ... יעקב רובין פירש את דברי ראש בית"ר ביחס לתשובה הבית '' רית לעניין ההשקפה החברתית כסטייה מעקרון ה'מוניסמוס' , 1015 וזאת תוך הסתמכות על דבריו ב ' רעיון בית"ר , ' ש'גאונה ותפארתה של בית"ר הוא ה"מוניסם" שלה , והוא המבדיל בינה ובין שאר הסתדרויות הנוער ביהדות . ' רובין הביע דאגתו , שיש בעמדה החדשה של ראש בית"ר משום פתח של דיביזיה יסודית של העקרון החשוב ביותר בבית" ר , הוא ה'מוניסם , ' ומשום סכנה של נקיטת עמדה במ אבק בין המחנות הפוליטיים המתגבשים בעולם , שהרי אף בשלילת הסוציאליסט מבחינה עקרונית יש משום חידוש אידיאולוגי . רובין פסק : 'רצוננו להחזיק ול הוסיף להחזיק באידיאולוגיה הישנה של בית"ר , שב כוחה הגענו עד הלומי 016 נ . ( 1935 לד'ר ליאו כהן בסוכנות , שדי האאז מתכנן הקמת קרן להגירה , שתעניק 2600—2000 זהובים פולאניים לכול מהגר ( א '' צ , . ( s 25 / 2090 ועי' דויד ישראלי , 'ה"רייך" הגרמני וארץ ישראל ' , תשל"ד , עמ' , 277—276 , 133—125 , 14—13 ( 1014 דבוטינסקי , ... ' אבל אני מאמין , ' ! 'המדינה . 1936 . 2 . 4 ' , בנושא זה כבר דן בשנת , 1931 והוסיף לדון עד ערב המילחמה . ( 1015 וזה לשון ז'בוטינסקי : 'תמיד ענינו ו "מוניסמום , " ' מעבדה , " או במלים אחרות : אין זה עסקנו אנו , הדור שיבוא אחרינו ... הוא הוא שיפתור את בעית התיקון החברתי ... במענה הזה צדקנו , ואני מוכן לחתום עליו גם עתה ... אבל ... הולך ומתעמק עתה מרד רעיוני נגד הסוציאליםמום . ' ... עי' רובין , 'אי בהירות בהירה ' , 'טריבונה נארודובה . 1936 . 5 . 1 ' ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help