sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:525

על תפקידו של ה'אוצרוך ועל קשריו עם העבודה היום יומית בבית"ר . רק בארץ ישראל , שבה לא יכלה להתעורר שאלת ה'דיפוליטיסאציה , ' ושבה נתחייב הבית"רי מן ה'אוצרוף לעבודה פוליטית מליאה וישירה , ואף לשירות בגיוס בית"רי ובאצ"ל , לא עמדה שאלת ה'אוצרוף בחריפותה . ההתנגשות בין הצד העקרוני לבין הצד המעשי מצאה לה ביטוי בדיונים ממושכים בכנסים ומעל דפי העיתונות הבית"רית . בעיית ה'אוצרוך בבית"ר נעשתה קשה במיוחד באמצע שנות השלושים , ואף קנאי 'בית"ר לנצחי לא ניסו לטשטשה ולזלזל בחומרתה . ברי , שאף הדוחים את הפיתיון המיכאני להעברת ה'אוצרון' להסתדרות אחרת , לא יכלו להציע פיתרון קונסטרוקטיבי מוחלט , שיהא עשוי להתקבל על דעת הרבים ללא ויכוח יתר . הדיונים בבעייה זו כמעט שלא יצאו מעולמם של רגשות וסנטימנטים . מצב הדברים הוגדר כראוי : ' המבוגרים אינם יכולים להישאר יותר בקן משום ה"נשרים , " וכן בגלל עצמם הם ... לא טוב היות הבוגר עם הצעיר בצוותא חדא ... הציפייה הבלתי פוסקת ל"תכלית , " לעלייה , הופכת את הבית"רי לפקעת של עצבים , קשה לשלוט עליו ... מיסגרת בית"ר נעשית צרה יותר מדי בשבילו ... מאידך גיסא , אין הוא חצה לעזוב את הקן ולעבור להסתדרות של בוגרים אחרת ... מרגיש את עצמו קצת זר ... בית " רי אמיתי נשאר בית"רי כל ימי חייו' . " אף ה'דיפוליטיסאנטים' הקיצוניים לא הניחו , ש בית"רי ותיק לא יהא פעיל כאיש ציוני פוליטי , אלא שנתכוונו לגדור פעילותו זו בתחום חבירותו בהצה"ר . במציאות לא ניתן כלל להפריד בין חובותיו של בית"רי לעניין פעולה פוליטית , ולא ניתן כלל לפטור את בית"ר מחובת הסיוע לפעולה פוליטית . המעמסה הגדולה , שנפלה בייחוד על שכם בית"ר לעשות לייסודה של ההסתדרות הציונית החדשה ולהקמתה , סחטה מבית"ר את שארית כוחותיה האיר גוניים והפקיעה במידה מרובה את אפשרויותיה לניהול עבודה תקינה בתחום התרבותי החינוכי . שוב לא נראה סיכוי לפתיחת יוזמה בית"רית למען בית"ר גופא . העייפות מן המעמסה הפוליטית הגדולה עוררה מחדש את הוויכוח על דרכה של בית"ר , כשהרבים קוראים להגביר את הפעולה החינוכית בתוכה , ואילו אחרים העיזו יותר ותבעו את ה'דיפוליטיסאציה' של בית"ר . התעוררות זו בבית"ר לא עברה בלא תשומת לב בהנהגת הצ"ח ובתנועה בכללה , ואפשר שאף זו זירזה לאחר מכן להעלות את ההצעה ביחס להעברת חלק מ'אוצרון בית"ר' לרשות 'ברית החייל . ' עם שיום קונגרס הייסוד חזרה ונשאלה שוב השאלה בבית"ר ביחס למהות פעילותה הפוליטית . השאלה נשאלה בייחוד בפולין ובצ'יכוסלובאקיה , אחר המאמץ הגדול של בית"ר למען כינוס קונגרס הצ"ח , ואחר הרפיית המתח הטיבעית מלאחר כינוסו . בית"ר שאלה לעצמה , אם עשתה די לכרמה שלה , לפעולתה החי נוכית , למיפעליה החינוכיים והתרבותיים ולמיפעלי ההכשרה החלוצית שלה . בפולין הוכרז ( 1935 . 9 . 24 ) על מיפעל קרן בית"ר בחול המועד סוכות — המגבית המסורתית , הפנימית והציבורית , להבטחת סדירות קיומה של בית"ר במדינה . בחוזר שהכין פרופס למותרת — ( 1935 . 9 . 25 ) ערב ראש השנה תרצ"ו - עמד ' על הדעה המוטעית' ביחס לאופי עבודת בית"ר כתוצאה מן העובדה , שבזמן האחרון 'היתה כל כולה מיפעלים פוליטיים בלבד . נהיינו יותר מהסתדרות נוער ריביזיוניסטי , יותר מריביזיוניסטים צעירים . במקומות הרבה מילאנו את הפונקציות של הצה"ר במלוא מובן המלה , ולא היה בכך משום סכנה ... בית"ר היתה אנוסה להיות הכול , אף ההסתדרות הריביזיוניסטית . אלא שהיה הבדל אחד : אנו וכול ידידינו ידעו , שתפקידנו בעיקרו תפקיד אחר , ' ורק זמנית ממלאים תפקידי הצה"ר . עם ההתפרקות שמלאחר הקונגרס תבע פרופס את המובן מאליו , את החזרה לעבודה הפנימית בבית"ר , שהופרעה מחמת העבודה החשובה שנעשתה למען הקונגרס . לאחר חודשיים ' ) המדינה ( 1935 . 11 . 26 , ' הגיב פרופס בעניין התוכניות האירגוניות החדשות : 'עדיין לא ברורים היחסים עם הצ"ח : הסתדרות נוער ריביזיוניסטי , או הסתדרות נוער , שבה כל אחד מגיל קבוע נכנס אוטומאטית להצה"ר . הבדל גדול . ' בית"ר לפי סוגה כהסתדרות נוער אין בה 'סייג של גיל / כשם שאין ל'סוקול' הצ'כי , והשאלה בכול זאת קשה , אם צריכה לשמש רק מכשיר מיפלגתי הידיים והרגליים של התנועה הפוליטית . אלא שבימי ' שלום' ודאי שהעבודה החינוכית היא העבודה הסדירה בבית " ר . בדבריו גילה פרופס , שלראש בית"ר אין כמעט פנאי לעסוק בענייני בית"ר , שהרי מחשבותיו נתונות לעבודה הפוליטית הגדולה . 'ידוע לנו , שאין כאן שיטה , ובוודאי לא אות ל"יחס — '" ליחס ( 977 א . רמבה ו 'המהפיכה הפנימית , ' ... 'המדינה / . 1936 . 2 . 4 ראש בית"ר , שנטה לקבוע 'גג' לחבירוח בבית"ר , העיר ( דצמבר : ( 1935 'לא סידרנו את הבית"רי המבוגר : אין לו תקנון ... היישאר בית"רי עד חתונת נכדתו ? או להיפך .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help