sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:524

בעיית ה'אוצרון' וה'דיפליטיסאציה ' ההצעה , שיצאה מגדר הצעה ולבשה במוקדם צורה של החלטה והוראה , לקצץ ב'אוצרון' בית"ר לטובת ' ברית החייל , ' ובכך להקל על המעמסה החברתית במועדוני בית"ר גופם , ובעיקר - לקדם את העבודה הפוליטית והאירגונית בתנועה בכללה , לא נתקבלה כאמור , על דעתה של בית"ר . בהתנגדותו להצעה החלטה זו ביטא פרופס את דעת כלל בית"ר ( אולי חוץ מדעתם של יוצאים מן הכלל , ( ולא רק את דעתם של הטוענים לבית"ר פעילה בפוליטיקה הציו נית . פרופס עצמו היה מדורשי ה'דיפוליטיסאציהי , והוא ושוחרי עמדת ה'דיפוליטיסאציה' לא היססו לשמר בתחום בית"ר את כל חבריה בלא הבדל גיל , ויהיו הקשיים האירגוניים והחינוכיים בבית '' ר כתוצאה מכך קשים ככול שיהיו . מחייבי 'בית"ר לנצח' נתחייבו יותר מן השוללים למ צוא את הפיתרון האירגוני והתוכני לעבודת ה'אוצרוף של ותיקי בית"ר למקומותיהם - לרוב מקומות קטנים למדי — על הבדלי גיליהם של אותם ותיקים , ועל הבדלי רמתם התרבותית , ועל הבדלי אפשרויו תיהם המעשיות לתרום לפעולה הבית"רית הציבורית . בעניין זה כאילו נתגלעה סתירה לכאורה : קיומה של 'בית"ר' שאין לה סיום אירגוני בחיי הבית"רי ניתן לצידוק רק משום תוכנה החינוכי — לא פוליטי , ואילו מצד המעשה אין להניח כלל אפשרות שבית"רים , שמעבר לגיל ההתחנכות , לא יעסקו עיסוק פוליטי , ואפילו במידה אקטיבית ביותר . הוויכוח על ה'דיפוליטיסאציה' של בית"ר , שלא היה ויכוח חדש , שולב כבכלים שלובים עם הוויכוח הגדול ( 975 דו '' ח לוועידה הארצית השביעית של הצה"ר — מאי , 1936 ( 976 טי' דברי ד " ר הופמאן בכינוס העולמי השני , 'ספר ביתיר / ב , , 402—401 ועייש , . 415—414 סרטיפיקאטים למען 'חיילים ' במצוקתה של בית"ר בתחום הסרטיפיקאטים לח בריה נתמזגה מצוקה לחברי הצ"ח , מהם ותיקים ובעלי זכויות , שאף הם ציפו לסרטיפיקאטים מאותה מיכסה דלה שלה זכאית היתה בית"ר לצפות לפי הסייגים הסוכנותיים . בייחוד תבעו חברי 'ברית החייל' לזכות בחלק מן הסרטיפיקאטים הבית"ריים . ראש בית"ר הציע לבית " רים הצעירים לגלות מעשה ג'סטה ולוותר ל'חיילים' הקשישים מהם , אלא שלא היה ממה לוותר , ועל הרוב אף לא ניתן לוותר לפי אותם סייגים סוכנותיים . ראש בית"ר נתון היה במצוקה כפולה ומכופלת , וביקש לשכך את 'ברית החייל' בפולין בכעסה . בתזכיר ששיגר ( בלי תאריך , ( 1936 לרפאל רוזוב לדיון בישיבת השילטון כתב : 'המצב ב"ברית החייל , " בקשר עם חלוקת הצרטיפיקאטים בינם ובין חברי בית"ר , הריהו רציני עד מאוד . אדוני יודע את תרעומותיהם , יודע שהן צודקות , ויודע גם את הסכנה הנשקפת לתנועתנו , בפרט ברגע זה , אם ההתרגזות הזאת תקבל חלילה צורות חריפות . מצד שני , גם לי ידועה ... נסיבה המיוחדת המכריחה את הנציבות להמעיט גם הפעם במיספר הרישיונות הניתנים ל"ברית החייל . " אין מוצא אחר , לפי דעתי , כי אם להוכיח לאנשי "ברית החייל" עצמם , שהנציבות במיקרה זה נמצאת בפני "פורס מאז'ור . 073 '" התפקיד לשמור על התפתחותה של 'ברית החייל' ועל ביצורה הוטל על ירמיהו הלפרן י . הרחבת הפעולה האירגונית בקשר לתעמולה למען הקמת הצ"ח הביאה למימוש אפשרויות לעשות את 'ברית החייל' הסתדרות עולמית מקפת . עם התעמולה למען ייסוד הצ"ח הגיעה 'ברית החייל' אף לארץ ישראל , וכאן בשם 'ברית השומרים' - אירגון שקיבל לשורותיו חיילים משוחררים , ומיספר חבריו עלה במשך זמן קצר בלבד עד ל 20 ו . מפקד 'ברית השומרים' היה משה רוזנברג . הסניף המרכזי של 'ברית החייל' היה ונשאר בפולין . המזכיר הראשי ל'ברית החייל' בפולין , דויד קרול , הוא שניהל את כל העבודה האירגונית למן נסיעתו של מירון שסקין לארץ ישראל ( מארס 935 ו . ( בתחילת 1936 היו ל'ברית החייל' בפולין כ 300 קריות ( סני פימ מקומיים ) ובערך 15000 'חיילים . ' ה'ברית' פיר סמה 5 גיליונות של ביטאון 'שיריוף . רק אחר מאמצים מרובים קיבלה 'ברית החייל' בפולין את הליגאליסאציה שלה מטעם השילטונות כהסתדרות עצמאית . בוועידה הארצית השנייה חוסלה המיפקדה הראשית , שתפקידה הועבר במישרין למצביאות . כמפקח ראשי על ה'ברית' בפולין מונה דויד קהל . 975 ( 973 עי' 'ספר בית"ר , ' ב , . 166—165 ( 974 'עם פתיחת מחזור ב' של ביה '' ס הימי לקצינים בצ'י ביטאווקיה סיימתי את עבודתי במחלקת ההכשרה הימית וה הגנתית בשילטון והועברתי בפקודת ראש בית"ר לעבודת " ברית החייל . " כמובן הנני נשאר בית"רי לעולם ועד , וגם ממשיך להיות קצין שילטון , אך את המחלקות , אשר אחת מהן שירתי משך חמש שנים והשנייה למעלה משנתיים — ינהלו אחרים במקומי . ' ( הלפרן , 'המדינה / . ( 1936 . 2 . 4

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help