sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:521

הצ"ח מחייבת תיאום : בית"ר - 'ברית החייל' — ברית הצה"ר עם כינונה של המיסגרת האירגונית הנרחבת , הצ"ח , כחטיבה שתפקידה הביצועי עדיף על מגמתה הרעיונית , כאילו נתקפח מקומה של בית"ר בחטיבה החדשה . בהצה"ר היתה בית"ר הכוח העיקרי , האק טיב העיקרי , ואף בגדר הנושא העיקרי . בהצ"ח כאילו נתבקשה רגימנטאציה חדשה , שתיתן מקום ראוי לחוגים חדשים מקרוב באו , ובייחוד מן הציונים הדתיים . הצ"ח — תנועת עם - ולא רק מיפלגה — לא זה בלבד שביקשה לגבש בתוכה אירגון של נוער דתי , כגון 'ברית החשמונאים ' , אלא אף נתנה את הדעת על התרחבותם של הגופים האירגוניים השונים , כגון אירגוני הסטודנטים ' ) יבנה ויודפת ( ' והתלמידים ' ) מסדה , ( ' והספורט ' ) נורדייה , ( ' וברית העובדים ' מנורה ' , ואולי ביתר ייחוד 'ברית החייל ' . הגופים הללו ואחרים זכו בהצ"ח לזכויות מליאות , שהוציאו את בית"ר מ'בת יחידותה ' . ראש בית"ר , נדחף מן הכורח בהתארגנות הצ"ח על בסיס מוצק , החל מהרהר אף יותר מקודם ביתר חשיבותה של 'ברית החייל ' , ויותר מקודם ראה חשיבות בהסדר אירגוני בין 'ברית החייל' לבין בית"ר , הסדר שלפיו יעברו ותיקי בית"ר אל 'ברית החייל' לפעילות חדשה . הפעולה המדינית וההסברתית בממדים גוברים והולכים הטרידה את ראש בית"ר ומנעה ממנו להיות פעיל בדיוני שילטון בית"ר כמקודם . ברם בנושא הבסיסי , בשאלת התקנון האירגוני ובשאלת היחסים עם 'ברית החייל ' , עורר דיונים מיוזמתו שלו . ראש בית"ר ראה לאירגונה של בית"ר , -כדי שתפתח פעולה במלוא התנופה בתחום החינוכי והחלוצי , אלא שביקש אף לראות לאירגונה של המיפלגה , ושל הצ"ח , כדי שתמלא את תפקידה האנוס על פי דיבור ההיסטוריה הלאומית . כתשתית הגדולה לתנועה הפוליטית , כשלד הגדול הנושא עליו את כל הגוף , ראה את 'ברית החייל' ההמונית , והמרחיבה גבוליה באירופה , בייחוד בפולין . ברם היחסים שבין בית"ר לבין 'ברית החייל' תבעו הסדר , הן ביחס לתוכניות העבודה , והן ביחס לחלוקה הגיונית של כוח האדם , הפועל בשתי ההסתדרויות , שהרי בית"ר לא ויתרה על ה'אוצרון שלה , ונמצאו בה בפעילות זו או זו , או שלא בפעילות כלל , אף חברים מבוגרים למדי , ואף בשנות העמידה . 'ברית החייל' עם התפתחותה לרוחב ולעומק אף החלה תובעת זכויות לעצמה בתחומים , שבהם היתה כמעט מקובלת זכות היחיד של בית"ר , כגון בתחום החלוציות , ההכשרה והעלייה . ראש בית"ר אימץ דעתו למצוא פיתרון נאות לסבך הבעייה האירגונית , שנעשתה מרכזית לדעתו , בחיי התנועה בכללה . ° בעיית 'אוצרון בית"ר' היתה כרוכה במידה יתירה בהשקפה על דרכה של בית"ר בתורת תנועת נוער — אם נועדה למעטים המובחרים או נועדה להמונים הרחבים . ראש בית"ר לא פיקפק אף כהוא זה במהותה 'ההמונית' של בית"ר , ואפילו נמצא שהיה מוכן לקבוע סייג של גיל ל'אוצרוף , ( ולראות את המשכו הישיר ב'ברית החייל , ( ' ואפילו נמצא שהיה מוכן לבוא לכלל הסכם בעניין חלוקת הנוער בין בית"ר לבין אצ"ל . כשביקש ( 1936 ) נציב בית"ר הונגאריה , דניס שילאגי , לשכנע את ראש בית"ר , שעל כלפנים בהונגאריה 'יש לשים את הדגש על איכות יותר מעל כמות חברי התנועה , וחוג מצומצם של מפקדים בית"ריים מאומנים יפה ומיומנים , חשובים יותר ממאות "בית '' רים סתם" , ' השיב לו ראש בית"ר : 'אדוני יוכל לייסד אירגון חדש לפי הקווים שמציע , ואני אישית מוכן להיות יו"ר הכבוד שלו . אבל בית"ר היתה והיא תנועה המונית' . 965 ראש בית"ר לא חשש מפני התחרות בין אירגונים מקבילים שונים , שתכליתם היא אחת , וכולם בגדר מישפחה אחת , ומחריבים לתת את הדעת על יחסים של ותרנות ורצון טוב והדדיות . תשובתו לטוענים כנגד האקספאנסיה של אצ"ל בגו לה , והפרעתה לעבודתה הסדירה של בית"ר , היתה : ' אל לכם לדאוג . זיכח נא שהאירגון , אפילו חשוב ( 963 דומה היה בזמנו רעיונו של מאיר גרוסמאן , שתבע את פירוקה של בית"ר של בוגרים , וקביעתה של שיטה , שבית"רי שהגיע לגיל שמונה עשרה יוצא אוטומאטית מבית"ר ונכנס להצה"ר אוטומאטית . ( 964 אף ראה נסיעתו הקרובה לפולין חשובה 'לשם סידור ענייני "ברית החייל" בקשר עם ענייני בית"ר והצה " ר' ( מיכ חבו לפרופס , . ( 1935 . 11 . 4 ( 965 כץ בספר שכטמאן , ג , . 195 עם זאת אין לקבוע דורבנות ביחס להשקפתו של ראש בית"ר , כאילו מן הנמנע שתשנה ביתיר 'פרצופה האירגוני' בתנאים שונים ! 'אולי נראה שהיא גדלה מדי ; אולי נהפוך אותה ל"מיבחר ... ' אבל קודם כל : לא נרשה כי תשפיל את טצנזה על ידי "התחרות "' טס שאר ענפי התנועה . תפקידה של בית"ר בתפקידים של מטיין , של שדה , של אם , לכלכל את האומה בכוחות חדשים ... המעצו רים ... חוסר מטבע , חוסר מדריכים , וגם העדר המדריך הראשי המסוגל לתעודה — ? לא שכחתי , אבל אני מאמין ' ( ז'בו טינסקי , 'המדינה . ( 1936 . 2 . 4 , '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help