sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:515

ושוב הגדיר את מהותה האמיתית של הציונות : 'לא תיקון לגולה מכוח בדל ארץ למופת בפלשתינה , אלא חיסול התפוצה : '' יציאת מצרים" לכול צמאי מולדת - ובסופו של דבר , ודאי לא פחות מקץ הגלות . ואולי אין זאת אלא מטרה צנועה מאוד : רק נורמאליסאציה של עם ישראל . שיהא נורמאלי כאומה הצרפתית הגדולה או כאומה הדנית הקטנה - כולן במדינות שלהן ; כולן בנות חורין , וללא גלות . מצד אחר זהו תפקיד שאין כמותו לקושי , אבל זהו התפקיד . תחומיו מוגדרים על-ידי המציאות , ואין בכוחנו לשנותם . אף מדינה יהודית אינה מטרה סופית : מדינה יהודית אינה אלא צעד ראשון בתהליך ההתגשמות של הציונות הדוממה . אחריו יבוא הצעד השני : שיבת העם לציון , יציאת הגולה , פיתרון שאלת היהודים . ומטרתה הסופית , האמיתית , של הציונות החממה לא תופיע אלא בשלב השלישי - הדבר שלמענו , בעצם , קיימות האומות הגדולות : יצירת תרבות לאומית שתאציל מהודה על כל העולם , ככתוב : "כי מציון תצא תורה ... " משמעותה של הציונות היא ... חיסול הגלות הכפויה , השיבה לציון לכול הרוצים לשוב אליה - "שיבת ציון לכול דורשי ציון . " ז'בוטינסקי אף ניסח מחדש את עמדת הצ"ח לבעיות הסוציאליות שתהא ראשית כל יהודית , שנית - ציונית , שלישית - חלוצית : 'כיהודים שומרים אנו בדמנו את רעיון היובל , את חזון המהפיכה החברתית הגדולה , את הכמיהה לתבל שאין בה רעב ודמעות . לעולם לא נסכים למישטר הסובל בקרבו רעב ודמעות ; ומדינת היהודים תתגאה שהיא תשמש מעבדה לרוח עברית זו של ריפורמה סוציאלית ותראה לתבל כולה מופת של דמות חברתית חדשה . ואולם , כציונים יודעים אנו , שמעבדה זו איננה עדיין . היום שומה עלינו לגייס את כל שכבות העם , כדי לבנות את הקומה הראשונה למגרד שחקים זה . צמח רך וצעיר , החייב לצמוח מהר , אסור לזעזעו ; בכול מריבה ישפוט השופט , ולא יכריע מישפט האגרוף הקרוי שביתה או השבתה . שכן בכלל , ולא רק ביישוב , צריך לשלוט ו 7 חוק , ו '' צדק" חברתי , ככול שאר סוגי המישפט , יושג לא בדרך דו קיום , אלא בדרך פנייה אל '' בית הדין ... " ברם בייחוד רוצה אני להדגיש את היסוד השלישי - החלוצי . רוח החלוציות כמעט חלפה ואיננה עוד . כיום ייחשב הדבר לאכזריות בלתי אנושית , אם בא אדם להזכיר לנוער , ש"חלוציות" פירושה סבל , מחסור , קורבנות . אנו כאן , כנסיית הייסוד , המייצגים בלי ספק את אביוני האביונים בישראל , רשאים לומר אחת ולתמיד : במקום ש"חלו צים" משמינים , שם אין הם חלוצים , ושם משהו לא כשורה בכול העסק כולו של הצלת העם . אין הצלת עם בלי סבל ומחסור . סילוף זה , שהעלייה היתה לפרס של הנאה אישית , והתחליף הוסווה במליצות מעמדיות — דבר זה נקום יתנקם . קוראים אנו לנוער החלוצי שישוב אל גאוות הקורבן . חלוץ פירושו : נזיר , נגיד , נדיב . ' ז'בוטינסקי סיים דבריו : 'לפני שתים עשרה שנה רחפו לנגד עיני בפעם הראשונה הרעיון והתקווה להסתדרות ציונית חדשה . בשם החלום שהוגשם מברך אני אתכם לראשית עבודתכם ; ובשמכם רוצה אני לומר לעם ישראל : תן לנו גדולה , תן לנו עושר , תן לנו כוח - ואנו נשחרר את בניך . ' בפרשת גרמאניה ייחד דברים 'עמדת ה"רייך השלישי '' כלפי היהודים מתבטאת במילחמת השמד ; היא מתנהלת בשיטות החורגות מתחום האנושיות . אין זה מענייננו , כיצד מגיבים על כך היהודים הגר מאניים , מכיוון שהם אינם מיוצגים בכנסייה זו . אבל יחסה של יהדות העולם ל"רייך השלישי" היה ונשאר יחס של הגנה עצמית , גם במובן זה שהמתגונן משתדל לקרוע את הנשק מיד האוייב . וזאת נוסיף לעשות , ומקווים אנו שנצליח . אל נא נתפתה לחשוב , שעומדים אנו בפני ענק ברזל , שאץ טעם במעשי לחץ כנגדו . אין זו אמת . הענק אינו עשוי ברזל , אשליותיו הפוליטיות אשליות הן , משקו מעורער מיסודו , ובפנים , מאחורי הפרגוד — עירבוביה וקטטות , כיתות ופריטוריאנים ללא רעיון מדריך וללא רצון קובע ... יש לי הכבוד להציע לפני כנקיית ייקוד זה : הגוף העולמי , העומד להיווצר כאן , יש לו הסמכות הרוחנית הדרושה , כדי למלא את התפקיד של גורם התיאום / של האסטראטגיה של ההתגוננות ... / הסיסמה : עד הסוף . ' ! ז'בוטינסקי ייחד דברים אף בנושא מהותה הדתית של היהדות : 'חוגים רחבים בשכבות המשכילות של דורי גדלו בסימן הקסם שובה הלב של המאה התשע עשרה ורעיונותיה הליביראליים . בתנועה הל אומית בישראל שררו הסיסמאות הכנות מאוד והישרות מאוד מן התקופה המפוארת והנשגבת של מילחמות החירות במאה שחלפה , והיחס לדת עמד בסימן סובלנות שוות נפש : הדת היא רשות היחיד ; הפרדה בין המדינה לכנסייה או לעדה , והפרדה בין בית הכנסת לאומה . דורי עמד בסימן הרעיונות האלה ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help