sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:437

בית '' ר שלימה - ללא פרצות אחר ימים רבים של התרוצצות בצמרת הצ ה"ר , שבהכרת השפיעה על החלשת היוזמה ( 245 הנזיכתב הובא בנזפרו של תלוי , עסי , 63 וכן ב'וזוית העם / . 1933 . 6 . 16 אישים יהודיים 'רשמיים' הלכו אל ממשלת צ'יכוסלובאקיה לעשות לעיכוב כניסתו של ז'בוטינסקי למדינה , ואומנם נדחתה תחילת ביקורו לימים אחדים . ראש בית"ר בתוך עמו ואצל בניו מסעו של ז'בוטינסקי בפולין ובצ'יכוסלובאקיה להבטיח את התארגנותה של ברית הצה"ר , ללא אזיקי העופרת שקשרו לה נאמני גרוסמאן והכבידו על פעילותה העצמאית , היה אף מסע של גיבוש והתעוררות לבית"ר . בית"ר שלא פיקפקה בעמדתה יצאה לקבל את ראש בית"ר , בכול מקום שהגיע אליו , וביקשה להיצמד ככול וזאפ שר קרוב אליו יותר ויותר כל זמן שהותו . רות ההתלהבות עשתה את שלה . זו הביאה את הניצחון של 94 אחוזים לערך ( כ 32 אלף מקולות המשתתפים במישאל , , ( 1933 . 4 . 16 ולאחר זמן קצר — אף את הניצחון בבחירות לקונגרס הציוני השמונה-עשר כנגד הכישלון ל'ריביזיוניס טים הדימוקראטים' בראשותו של גרוסמאן . בית"ר נתגייסה כולה מרצונה וכול בית'רי נתגייס כולו מיוזמתו . רוח זו עודדה את ראש בית"ר מאוד , ונרגש מאוד היה ממאמצה של בית"ר . את התרגשותו הביע במיכתב הפרידה , ששיגר ממו קאצ'בו ( 1933 . 5 . 10 ) לכול הבית"רים בצ'יכוס לובאקיה : 'בית"ריות ובית '' רים רבים , בייחוד בסלובאקיה וקארפאטורוס , באו ממרחקים , כדי להעביר לאורחם את ברכת קנניהם , ורק סיבה טכנית פשוטה , שקירות האולמות עשויים אבן ואי אפשר להרחיבם , מנעה מאתנו — גם מהם וגם ממני — להתראות . דווקא לידידי אלה , אשר לא ראיתים , רוצה אני למסור כאן ברכת תל חי מיוחדת . ברצוני לומר להם , כי בעצם אין בכך חשיבות , אם אנו רואים איש את רעהו בעינינו , או שומעים באוזנינו . ייתכן , שבינכם לביני קיים מעין ' טיליגראף אלחוטי ; " אני שומע את רחשי לבם והם מרגישים את מחשבותי ; והרי כולנו רואים , איך תנועתנו מתחזקת ומתעצמת , התנועה החייה בשם הרצל ותרומפלדור . ייתכן ואחדים מהם רצו לשמוע במו אוזניהם אותה "מעשיה" על עשר השנים הבאות / תוכנית עשר השנים / על ביניין המדינה העברית , שסיפרתי כאן בערים אחדות . מתנגדינו אומרים , שאין זו בכלל מעשייה , אלא "אגדה ; " יוצא אפוא , כי המעשייה שאני סיפרתי אינה אלא מהדורה חדשה של המקור שלו . היא איננה "שלי . " אין אני יכול להתגאות בה . אולם קיימת "אגדה , " שגם אנוכי נימנה על מחבריה , ושעליה גאוותי . היא כבר קיי מת בחיי המציאות . שמה של "אגדה" זו הוא - ביתיר . בית" ר עצמה היא האגדה הנהדרת ביותר שחוברה לראשונה מאז דורות רבים . הרצל היה מאושר , לו זכה לראותה . היא אומנם עודנה בראשיתה . עדיין רחוקים אנו מאותה "בית"ר , " שעליה להתפתח לאט לאט : גזע השיחרור העב רי , הגזע של אזרחים חופשיים למדינת היהודים . אבל ההתחלה יפה , ראויה לשמה ומבטיחה רבות . תל חי , אחיות ואחים צעירים , תל חי — ילדי רוחם של הרצל ותרומפלדור ובמקצת גם ילדיי שלי' . *« בית"ר של המוני בית ישראל באירופה דיברה אל לבו של ראש בית"ר , והוא דיבר אל לבה . לים לשעבר ושל ותיקים , שביקשו לעצמם פור מאציה מגובשת של סדר ומישמעת , ומשהוקמה ' ברית ישורון' - בריתם של חרדים ונאמנים , קנאי ציון בכול המובנים . ז'בוטינסקי המשיך ללכת בדרכו לקראת פעילות ציונית , ועצמאית במידה המאכסימאלית האפש רית בתנאים הנתונים . נרוסמאן כנגדו הודיע לקונגרס הציוני י" ח , שסיעתו מכירה בריבונות של ההסתדרות הציונית בכול הנסיבות , ושבשבילה 'אין קאלה . ' כך נתחייבה התחייבות גמורה להימנע מכול פעולה , העשויה להתפרש כפעולה מדינית עצמאית .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help