sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:425

בוועידה העולמית החמישית של הצה" רבווי נה ( אבגוסט ספטמבר - ( 1932 לא בדרך של דיקטאטורה משני אגפים הגיעו צירי הוועידה לווינה לת קוף - אלה , ה'גחסמאניסטים / את ז'בוטינסקי , המבקש להבטיח מינימום של עצמאות הפעולה המדינית להצה"ר ; ואלה , המאכסימאליסטיס והאקטיביסטים , שנתקבצו סביב אתימאיר ופון וייזל , - את הצה"ר , שפעולתה העצמאית תהא מעין פעולה דיפלומאטית אף אליבא דז'בוטינ סקי , ואילו זו צריכה להיות כולה פעולת מרי . לשתי ההתקפות היו תגובות והדים בתוך בית"ר . שתיהן נפלו על ראשו של ז'בוטינסקי , והוא ראה את ההתקפה האידיאולוגית על הצה"ר חשובה מן ההתקפה שערכו ה'גרוסמאניסטים' בשאלה האירגונית על תלותה של הצה"ר בהס תדרות הציונית . ז'בוטינסקי היה נתון ראשו ורובו לדחיית ההתקפה האידיאולוגית המרוכזת מצדם של המאכסימאליסטים והאקטיביסטים . ז'בוטינסקי הניח , ( 1932 . 8 . 28 ) שהמאבק נגד אנגליה יתנהל בשתי מגמות : במגמה של תנועת מחאה , ובמגמה של תנועת התנגדות . את תנועת המחאה ראה בתנועת הקובלנה הלאומית ( ה'פיטיציה - ( ' 'אין זה רק נוסח של מלים עם הרבה חתי מות . זוהי תנועה , תנועה המונית רחבה ' - ואת תנועת ההתנגדות ראה בייחוד בארץ ישראל , שהרי 'על הסתערות הכוחות העויינים ועל התקדמות המישטר האנטי יהודי , לא יוכל עוד היישוב להגיב במחאות מילוליות . ארץ ישראל עתידה להתפתח לארץ של התנג ד ו ת , שבה שורר ניגוד עמוק בין הממשלה לבין חלק מן האוכלוסים , ניגוד עמוק וממשי - ודבר זה יקום ויהיה ' . אף הוחלט לפתוח מישרד מדיני בארץ ישראל , מתוך הפרת החלטות המיש מעת שהחליט עליהן הוועד הפועל הציוני . עם זאת דחה ז'בוטינסקי מכול וכול את ניסיונם של המאכסימאליסטים , בראשות אחימאיה ואף של האקטיביסטים בראשות פון וייזל , לבסס את המיפלגה על שיטה של 'מנהיגות ' . ז'בוטינסקי חזר והצהיר על ה'אני מאמין' שלו : 'בעולמנו היום , ובייחוד בדור הצעיר , נהיה החלום על דיק טאטור לאפידמיה . אני מנצל הזדמנות זו כדי להודיע עוד הפעם , שאני אוייב תכלית איבה את החלום הזה . אני מאמין במורשה האידיאולוגית של המאה התשע עשרה , המאה של גאריבאלדי ולינקולן , של גלאדסטון והוגו . האופנה האידיאולוגית של היום היא : אנוש הוא מעצם טיבעו לא-ישר וסכל , ולפיכך אין לתת לו את הזכות לשלוט בעצמו ; חירות מוליכה לאבדון , השיוו יון — כזב , החברה זקוקה למנהיגים , לפקודות ולמקל חובלים ... אני אינני רוצה באמונה מעין זו . מוטב לא לחיות לגמרי מלחיות במישטר כזה . מוטב לי להיעלם ולעבור מן העולם מלהסכים להשקפה , שלפיה בני ובן זולתי אינם שווי-ערך , שלפיה בני ובן סנדלרי אינם שווים . אני עומד בתוקף על המיבנה הדימוקראטי של תנועתנו ' . ראש בית" ר הבין ואף עודד את התגובה האישית האקטיבית בתוך התנועה . ועם זאת ביקש לשמור על הצה '' ר כעל תנועה מדינית בראש וראשונה , ועל בית '' ר - כעל תנועה חינוכית חלוצית . וכשבא ז'בוטינסקי להעריך את ועידת וינה , ביקש ( במאמרו , 'חזית העם 0 . 7 ' , ו 932 . ו ) להדגיש : ' אילו נמצאו בינינו אנשים , שצד זה של הפא שיסם / כלומר : הדיקטאטורה / נהיה בשבילם באמת להשקפת עולם עמוקה ומוצקת , הרי אין להם מקום בתוכנו , ואין לנו מקום בתוכם . אבל אנשים כאלה גם באגף האקטיביסטי והמאכ סימאליסטי בעצמו היו רק שניים שלושה ולא עוד , וגם לשניים שלושה אלה - יסלחו לי על עזותי - איני מאמין . זאת היא אצלם פראסיו לוגיה , ולא השקפת עולם . אפילו מר אחימאיר עשה עלי רושם של אדם "הכופף את המקל באו ( 236 המיכתב בשליחותו הובא בספר לזכר ד"ר אפריים ואשיץ , 'דרך חייו של ציוני לוחם / ענד 127 ואילך . נימה בנוגע לעקרונות ההשקפה . ' ...

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help