sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:412

בקו היחס החיוב י למסורת בית"ר היתה מרידה בהווה היהודי , בגיטו , בגלות , אבל לא בהיסטוריה הישראלית , לא במשיחיות היהודית , לא בקידוש השם למען הגאולה , לא במסורת ישראל ולא בתפילת ישראל . בית"ר לא העמידה את עצמה כצד במילחמה של אבות ובנים , אלא ראתה את עצמה הולכת את דרכה עם האבות , ואפילו הכרתם הציונית עדיין מעורפלת . בית"ר מעולם לא ויתרה על האבות , ולא ראתה בהם בני גלות ואבק אדם , אלא אזרחי ציון להלכה - ובהקדם , אף אזרחי ציון למעשה . ודאי היה קשה המאבק בין הבית"רי לאבותיו בבתים של קנאות דתית גלותית ובבתים של התבוללות , אלא שבית" ר ניסתה לגשור גשר אל הדור המתבגר והקשיש , וביקשה ללכת את הדרך עם המוני העם , ללא סייגים של אמונה והשקפות . מעניין ניסיונו של זאב מונקא ' ) המד ריף , ספטמבר ( 1932 לעמוד על מצוות 'כבד את אביך ואת אמך' ולגשור גשר בין השייכות לבית" ר ובין ההורים , אף כשההורים מתנגדים לבית"ר . בהתנגדותו לשיטתו של 'השומר הצעיר' ביטא מונקא את דעתה של בית"ר : 'לא נלך בדרכים הסלולות של הסתדרויות הנוער , שקדמו לנו , ואת תורתם המבוססת על המימרא ' אל תשמע בני אל מוסר אב , ולתורת אם אל אוזן תט" לא נקבל . ' אותה מימרה - פתיחת שירו של דויד שמעוני - היתה מקובלת ביותר ב'השומר הצעיר' . מונקא דחה השקפות על תרבות מיוחדת לנוער , והדגיש , ש'המצווה "כבד את אביך ואת אמך" חלה לא רק על כל יחיד בבית" ר , אלא על כלל התנועה / שיש לשתף את ההורים בעבודת בית"ר , בוועדי ההורים , בחגי גות ובמיפעלים , ו'חלילה לגו לחלל את קדושת הרגשות הדתיים של הורינו . ' ואמנם זו היתה דרכה של בית"ר , שברובי קנניה היו ההורים פעיליהם ושותפיהם במידה זו או זו , מהם חברי הצה"ר , ומהם סתם שוחרי בית"ר . אותו קשר לא ינותק מעם ההורים הוא שדחף כל בית"רי שזכה לעלות לארץ ישראל להקדים ולעשות להעלאת הוריו . משום קשר זה מו עטת היתה הנטייה בבית"ר בארץ ישראל לקבל על עצמה אידיאולוגיה של התיישבות ללא ההורים . מתוך יחס של הוקרה לערכי הדת בישראל , ומתוך רצון להדגיש את המשכיותה של התחייה הממלכתית על בסיס לאומי עברי היסטורי , נהגה בית"ר מימיה הראשונים להזמין את רבני העדה לחגיגותיה ולטכסיה , ובייחוד למסיבות המועד במועדונית . בית"ר לא פסחה על בית הכנסת , ולא אחת נהגו ראשיה לבוא אל העם בזמן תפילתו בדברי התעוררות בבעיות השעה , ברם יותר מזה נהגה בית"ר לערוך בבתי הכנסת טכסים חגיגיים רשמיים , כגון טכסי חנוכת דגל , פתיחות של ועידות , ואזכרות . מאפיינת העובדה , שרב נכבד , מראשי 'המיזרחי' בפולין , כהרב יוחנן מירסקי , שעשה רבות למען החינוך העברי והקים את בית הספר 'תחכמוני' בעירו , זאבלודוב , הקהילה היהודית ההיסטורית , וליידו בי"ס של ערב למען תלמידי בית הספר הממשלתי , ביקש את ייסודו של קן בית"ר בעירו , וכך נהיה במצוותו מנהל ביה"ס קאפוסטין גם מפקד קן בית"ר בעיר . וכשנקרא המנהל לצאת לארבעים יום של אימונים בשירות צבאי , - בקייץ - 1929 הלך הרב אל ביאליסטוק העיר ( 228 עי' פרק טז בספר זה . ( 229 השיר 'אל תשמע בני' לשמעוני הודפס באותיות מקו שטות של סופר סתם בחוברת 'אל על' ' ) השומר הצעיר ' , וארשה , , ( 1922 ועורר מחאה בחוגים רחבים , ואף להטלת חרם בכמה מבתי הכנסת בעיירות פולין . עי' 'ספר השומר הצעיר ' , א , . 53 מדינה ערבית גדולה ... והקומוניסם מוכרת גם לחתור להשמדתו של המקור היחיד להון הבנייה שלנו , מכיוון שיסודו , שורשו ועיקרו - מילחמת המעמדות נגד הבורגאנות . ' דבריו באו לחתוך את דינה של הציונות בלבו של הנוער , והיה בהם לעשות את הציונות רוממה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help