sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:410

קפותיו האישיות של המחבר . ' עם זאת צריך הדבר לאומרו , שככול שהיה מחנה הנוער הלאומי בלתי סוציאליסטי , וביקש להתגדר במוניסם ' ) חד נס , ( ' לא היתה השאלה הסוציאלית רחוקה מדעתו ומהכרתו . מז'בוטינסקי למד את הפסול והחמור שב'שעטנז , ' וממנו אף למד לעיין ואף לדון בבעיות שמעבר ל'חדנס' הקאטיגורי . ראש בית"ר , שהעלה את ה'חדנס ' למרום ההש קפה הבית"רית , לא נתכוון כלל לצמצם את עולם מחשבתו של הבית"רי , ולעוקרו ממציאות המקום והזמן . בקובנה , ליטא , הירצה 2 ) ו . וו . ( 1930 באוזני הגוער הרצאה שלימה בשאלה הסוציאלית , ומתוכנה הובא לידיעת החברים בחוזר 'דידאקטי . ' בהרצאתו קבע ראש בית"ר , ש'יש באגף השמאלי חומר אנושי נפלא ומצויין , אבל מנהיגיו התעוהו והשחיתו את המידות במחנה . אני בטוח : יבוא יום וינערו מעליהם את הנהגתם המתעה ויספקו חומר / אנושי / בשביל הגדוד העברי החדש . הם יבואו אלינו ונכרות ברית שלום . לא היום , ולא מחר , אבל זה יהיה . חברי , אמת הדבר שהמישטר החברתי הקיים אינו צודק ואינו ישר . יש בעולם עניים ומדוכאים , ויש עשירים ומנצלים . המישטר החברתי טעון תיקון , אבל אין מי שיתקנו . לא יתקנוהו הקומוניסטים ברוסיה , לא יתקנוהו הסוציאליסטים במערב-אירופה . לא , לא , לא 1 הם לא יתקנוהו . מדוע ז מדוע אין מורה סוציאלי לעולם ז - משום שהעם היחיד בתבל המוכשר להוליד את המורה הזה והמסוגל להמציא את התרופה הסוציאלית לעולם - העם העברי - משולל תנאי עבודה ותנאי יצירה נורמאליים . לא מיקרה הוא , שקארל מארכס , לאסאל וטרוצקי יהודים . רק עם ישראל , שהוליד נביאים כישעיהו וכעמוס , יכול לתת מורה סוציאלי לעמים . ' ברוח זו אף כתב ראש בית"ר את מאמריו בנושא זה , אלא שלא ראה די בכך . במשך שנים ביקש להקים מעין ועדת מחקר בבית"ר , ובנושא זה כתב לכמה מאישי בית"ר , ובייחוד לד"ר אריה קפל . במיכתב שכתב ( כפי הנראה במיפנה ו 93 ו 932 / ו , וכפי הנראה ללובוצקי ) לווינה סקר ז'בוטינסקי את דרך הפעולה הכללית בתנועה , ואת דרך ההתקדמות הרוחנית בה : 'נבליט במעשה / את / שני היסודות , שאדוני מדבר עליהם : התקפה מדינית להצה"ר , לגיוניות לבית" ר ... אבל אני מרגיש , שגם הקהל העברי בגולה יכול להשתתף ב"התקפה . " ואולם - באיזו צורה ז המיטינגים / אסיפות העם / הרגילים - נדמה לי , שקצה בהם נפש ההמון . מה דעתו ' ? איך , למשל , משער אדוני לעצמו השתתפותו הוא ( הוא בתור פרט הגר הרתק מלונדון ומארץ ישראל ) במיפעל האופנסיבה ו . ' כאן נמצא לנו הרקע לרעיון המאבק ההמוני באמצעות ה'פיטיציה . ' ובהמשך : 'בנוגע ללגיוניות - אין אני תאה לעת עתה אלא דרך זו : להבליט יותר ויותר את האופי הצבאי של בית"ר . האמצעים : א . קורסים כאלה שהיו בלאטביה ; ב . בי '' ס מרכזי למדריכים , שבאמת יסודר תיכף ומייד אחרי שובו של ירמיהו הלפרן מהקורסים שהיו בווארשה ; ג . סיפרות , כרוזים , וכוי ... ובסוף : 'מצדו האידיאולוגי של העניין - גם פה הנני מרגיש , כי היינו צריכים לחזק את עמדתנו התיאורטית במיקצוע החברתי . אולי חוצפה היא מצדי להאמין , שיש ביכולתנו לקבוע תוכנית חברתית , המוכשרת להתחרות בקסם של התורה המארכסית , ואפילו הקומוניסטית . ובכול זאת אני מאמין בזה . ופה יש לי הצעה דווקא לחברינו הווינאים , אשר גם אודותיה חשבתי מכבר . הנה הצעה ? התוכלו לארגן ועדה - נקרא לה , לעת עתה , , ALES " " COMISSION D ' ETUDES socr שאוכל להציע לפניה תוכנית של "מאני פסט בית"רי" או "צה"רי" ז התוכנית מוכנה אצלי בכתב , כשנתיים או יותר ; חלמתי להתמסר בעצמי לעיבודה המדעי , אבל הנני רואה שלא אמצא פנאי לכך מעבר מזה לבית הקברות . ' ... באותה ועדה ביקש לשתף את קפל ואת וולף . אף בעניין זה ניבא לו לבו נבואת אמת .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help